یک کتابدار اهل جزیره جربا در تونس برای حفاظت از نسخه‌های خطی کمیاب اسلامی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

حفظ نسخه‌های خطی اسلامی در تونس با فناوری هوش مصنوعی

به نقل از المانیتور، سعید البارونی در یک خانه ساده در جزیره جربا در تونس زندگی می‌کند. او مأموریتی را برای حفاظت از میراث کمتر شناخته شده جامعه مسلمان آغاز و از فناوری و هوش مصنوعی برای نجات نسخه‌های خطی قدیمی استفاده می‌کند.

این کتابدار ۷۴ ساله در دهه ۱۹۶۰ مسئولیت اداره کتابخانه خانوادگی خود که از شش نسل گذشته به او رسیده  برعهده گرفته و برای حفظ نسخه‌های خطی این کتابخانه تلاش کرده است. 
امروزه، این کتابخانه بیش از ۱۶۰۰ متن و کتاب در موضوعات مختلف از جمله طالع‌بینی و پزشکی را در خود جای داده است که قدیمی‌ترین آن مربوط به سال ۱۳۵۷ میلادی است.
اما البارونی همچنان در جستجوی جمع‌آوری آثار بیشتر است، که قرن‌هاست در میان خانواده‌های این منطقه پراکنده شده است.
زهیر تیگلت، نویسنده و کارشناس اسلامی به خبرگزاری فرانسه گفت: این نسخه‌های خطی گردگیری شده و برای دیجیتالی شدن اسکن می‌شوند.
 به عقیده البارونی تنها راه حل امروزی برای حفظ متون قدیمی همین است. وی می‌گوید که امروزه بیشتر نسخه‌های خطی این منطقه در کتابخانه‌های خانوادگی نگهداری می‌شود. همه خانواده‌ها در جربا کتابخانه دارند، اما بسیاری از نسخه‌های خطی فروخته شده یا بین افراد مختلف مبادله شده است.
در اتاق نگهداری کوچک، انبوهی از کتاب‌های در میان دستگاه‌های مولدهای ازن جمع شده که با جلوگیری از نفوذ ارگانیسم‌های مضر مانند کپک به کاهش تخریب کاغذ کمک می‌کند. از آنجا که خواندن خط شکسته عربی قدیمی برای خوانندگان امروزی چالش برانگیز است، البارونی همچنین شروع به استفاده از اپلیکیشن زینکی (Zinki ) کرد که یک نرم‌افزار هوش مصنوعی است که قادر به خواندن و ساده‌سازی نوشته‌های قدیمی است.
به گفته فراس بن ابید، یک مهندس نرم‌افزار تونسی ساکن لندن که زینکی را تأسیس کرد، این ابزار امکان دسترسی به تعداد بی‌شماری از نسخه‌های خطی را که خواننده معمولی قادر به خواندن آنها نبود می‌دهد. 
منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.