۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 992130

سهم پایین تسهیلات پرداختی بانک‌های خصوصی در اعطای تسهیلات ساخت مسکن، دولت سیزدهم را با چالش جدی مواجه کرد. برای حل موضوع شکاف قابل توجه در تامین مالی پروژه های مسکن ضروری است دولت چهاردهم تدابیری برای تنبیه و تشویق سیستم بانکی بیندیشد.

موضوع پایین بودن سهم تسهیلات پرداختی بانک های خصوصی در اعطای تسهیلات ساخت مسکن به یکی از نگرانی های مبرم دولت ایران تبدیل شده است. با توجه به مشارکت تعداد معدودی از بانک های خصوصی در پروژه ساخت مسکن که توسط دولت سیزدهم آغاز شده است، شکاف قابل توجهی در تامین مالی پروژه های مسکن وجود دارد. این امر باعث شده است تا بانک مرکزی به منظور تامین منابع مالی کافی برای پروژه های ساخت و ساز مسکن، وارد عمل شود و به مشکل خلق پول غیرمولد توسط بانک های خصوصی رسیدگی کند.

یکی از دلایل اصلی پایین بودن سهم تسهیلات پرداختی بانک های خصوصی در اعطای تسهیلات ساخت مسکن، اولویت بندی اعطای تسهیلات عمده به شرکت های تابعه آنهاست. بانک‌های خصوصی اغلب اعطای وام به شرکت‌های تابعه خود و کارمندان را در اولویت قرار می‌دهند که منجر به مقدار محدودی از منابع مالی برای پروژه‌های ساخت و ساز مسکن می‌شود. این رویه نه تنها یک رویکرد ضدعدالت و فسادزا است بلکه مانع تامین مالی پروژه های تولیدی نیز می شود. این رویکرد غلط موضوع خلق پول غیرمولد را تشدید می‌کند.

بانک مرکزی برای رفع معضل خلق پول غیرمولد توسط بانک‌های خصوصی و افزایش تامین مالی پروژه‌های ساخت مردمی مسکن، باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهد. یکی از اقدامات کلیدی که بانک مرکزی می تواند انجام دهد، افزایش سرمایه مورد نیاز برای بانک هایی است که در اعطای تسهیلات ساخت مسکن مشارکت فعال دارند.

بانک مرکزی می‌تواند با افزایش سرمایه مورد نیاز بانک‌های همراه با اعطای تسهیلات ساخت را تشویق کند. همچنین بانک مرکزی باید برای بانک‌های خصوصی که در اعطای تسهیلات ساخت مسکن همکاری نمی‌کنند، محدودیت‌های سختی اعمال کند.

بانک هایی که نتوانند سهمیه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تعیین شده توسط بانک مرکزی را برآورده کنند، باید با مجازات هایی مانند محدودیت در اعطای وام های جدید یا محدودیت در قدرت وام دهی خود مواجه شوند.

بانک مرکزی با پاسخگویی بانک‌های خصوصی در قبال اقدامات خود، می‌تواند آنها را تنبیه کند تا از این طریق این بانک‌های خصوصی که از اجرای قانون سرباز زدند؛ به سمت تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن مردم حرکت کنند. را در اولویت قرار دهند و به توسعه کلی بخش مسکن کمک کنند.

سهم پایین تسهیلات پرداختی بانک‌های خصوصی در اعطای تسهیلات ساخت مسکن، دولت سیزدهم را با چالش جدی مواجه کرد و مانع بزرگی برای ساخت مسکن شده بود. برای حل این موضوع ضروری است در دولت بعدی ابتدا با محوریت بانک مرکزی با مشکل خلق پول غیرمولد توسط بانک های خصوصی مقابله شود.

بانک مرکزی دولت بعدی می‌تواند با افزایش سرمایه مورد نیاز بانک‌های همراه در زمینه اعطای تسهیلات ساخت مسکن و اعمال محدودیت‌ها برای بانک‌های غیرمتعهد، شبکه بانکی را تشویق می‌کند تا بر تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن تمرکز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.