انتخابات

رسانه‌های رسمی اسرائیل: "بیشتر آوارها و خرابی‌های غزه، مربوط به حمله ۷ اکتبر است که اهدافش به کمک هوش مصنوعی مشخص شده بود."

جنایت تکنولوژی علیه فلسطین/ رژیم‌صهیونیستی، فرماندهی حملات را به هوش مصنوعی سپرد

هبا، دختری فلسطینی است که پس از ویرانی خانه‌اش و ترک اجباری محل زندگی، روزگارش را چنین روایت می‌کند: "دلم شدیدا برای خانواده‌ام تنگ شده، نمی‌توانم باور کنم که تمام شادی و نشاط خانواده‌ام زیر آوار خانه‌ دفن شده است!"

نه تنها هبا بلکه بسیاری از مردم فلسطین تا مدت‌ها از دلیل ویرانی خانه‌هایشان سردرگم بودند و نمی‌دانستند چرا روزانه بسیاری از مردم عادی مورد حمله قرار می‌گیرند و آواره می‌شوند. مدتی پس از مطرح شدن این سوالات از طرف مردم، خبرنگاران و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند: "بیشتر آوارها و خرابی‌های غزه، مربوط به حمله ۷ اکتبر است که اهدافش به کمک هوش مصنوعی مشخص شده بود."

با توجه به تحلیل صاحب‌ نظران، این هدف‌یابی توسط هوش مصنوعی ۲ جانبه است و شدت و دقت حملات وحشیانه اسرائیل به غزه را افزایش می‌دهد.

به گفته کارشناسان، هدف نهایی هوش مصنوعی، صورت گرفتن حملات با ویرانی بیشتر در غزه است. متخصصان این حوزه همچنین اعلام کرده‌اند که نیروهای نظامی اسرائیل در گذشته هم برای انجام خشونت‌هایشان از هوش مصنوعی کمک می‌گرفتند و این موضوع، مسئله تازه‌ای نیست.

از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به سلاح SMASH اشاره کرد که به کمک هوش مصنوعی، دقت و قدرت آن افزایش پیدا کرده بود و در حملات به غزه هم مورد استفاده قرار گرفت. هوش مصنوعی نصب شده بر این سلاح، می‌توانست هدف را به صورت دقیق و جزئی پردازش کند و آن را مورد اصابت گلوله قرار دهد.

از دیگر کمک‌های هوش مصنوعی به اسرائیل، می‌توان به جاسوسی اشاره کرد؛ به این صورت که با این روش، تمام مردم اعم از نظامی و غیرنظامی تحت نظارت دائمی قرار می‌گیرند و در هر لحظه، کوچک‌ترین حرکاتشان رصد می‌شود. در این سیستم، ریزترین اطلاعات ظاهری افراد در پایگاه‌های آماری وجود دارد و روزانه توسط دستگاه‌های تشخیص چهره، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

یکی از اساسی‌ترین مواردی که هوش مصنوعی در آن دست دارد و باعث شده است اسرائیل با استفاده از آن، جنایات بیشتر و سخت‌تری را انجام ‌دهد، تعیین اهداف بمباران در غزه است که این موضوع توسط ۲ نشریه رسمی اسرائیل هم اعلام شده است.

هوش مصنوعی گوسپل، سیستمی است که هدف‌یابی بمباران‌ها را انجام می‌دهد و تعیین می‌کند، کدام منطقه و به چه صورت مورد حمله قرار بگیرد. البته گوسپل به تنهایی از پس این کار برنمی‌آید و به کمک قابلیت هوش مصنوعی‌های دیگر، فرآیند گفته شده را تکمیل می‌کند.

مانند هر هوش مصنوعی دیگر، گوسپل هم به گستره زیادی از اطلاعات نیاز دارد که این آمار را از اَلکِمیست تامین می‌کند. وظیفه اصلی این هوش مصنوعی، جمع‌آوری اطلاعات تاریخی و مکانی فلسطین است. پس از به دست آوردن جزئی‌ترین اطلاعات، الکمیست به دیگر مراکز هم اجازه می‌دهد تا از آن آمار استفاده کنند.

تکمیل‌کننده راه الکمیست، هوش مصنوعی دیگری به نام کارخانه آتش است. این برنامه اطلاعات را برای تشخیص گروه مورد حمله، تحلیل و دسته ‌بندی می‌کند. طبقه بندی اهداف مدنظر کارخانه آتش، ۴ دسته است: اولین گروه هدف‌های نظامی هستند، دسته دوم هدف‌های غیرنظامی به شمار می‌روند، مورد سوم مراکز اسلامی و هدف چهارم مناطق مسکونی محسوب می‌شوند.

نیروهای نظامی اسرائیل، گروه چهارم را مهم‌ترین و کلیدی‌ترین هدف نامیدند و توسط گوسپل، روش حمله‌ای طراحی کردند که توانست خساراتی را به وجود آورد؛ چنان‌که مشخص بود این مقدار از آسیب، از دست نیروهای نظامی به تنهایی ساخته نیست.

طی ۵ روز اول حمله اسرائیل به غزه، نصف افرادی که مورد حمله قرار گرفتند، از گروه هدف چهارم بودند. طبق نظرات کارشناسان، هدف حمله به مناطق مسکونی غزه، تحت فشار قرار دادن مردم از نظر اجتماعی است تا شهر را تخلیه کنند.

اسرائیل به کمک هوش مصنوعی، سازوکاری غیرانسانی را بر نوعی پهپاد اعمال کرده که قابلیت کنترل‌پذیری از راه دور دارد و با هدف کشتارهای جمعی طراحی شده است. به گفته مردم، گاهی از این پرنده کشنده، صدای گریه نوزاد یا زن پخش می‌شود تا دیگران را از سرپناه‌ها بیرون بکشد و به یک منطقه جمع کند تا کشتاری جمعی رقم بزند.

با اینکه سازمان ملل، این نظارت‌های غیرقانونی و غیراخلاقی را محکوم کرده است اما هیچ توجهی از سمت رژیم اسرائیل صورت نگرفته و حتی روز به روز، فشارهای اجتماعی و روزانه بر مردم فلسطین بیشتر می‌شود.

منبع: vox و accessnow

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.