انتخابات

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵
کد خبر: 992483

تلاش بی جان برای ترمیم شکاف دو سوی آتلانتیک

هیراد مخیری، کارشناس مسائل اروپا

از منظر علم سیاست بین‌الملل باید توجه داشت در سطح تحلیل کلان آنارشیست حاکم بر نظام جهانی و تغییر نظم نوین، سفر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به فرانسه در مسیر رقابت و ارتقای اتحاد متزلزل جهان غرب در برابر جهان شرق قابل تعریف است.

بحران اوکراین نوعی راهبرد پیشبرد جغرافیای ناتو غربی به مرزهای روسیه بود، ولی امروز همین جنگ به عنوان پاشنه آشیل، نمایانگر تضعیف منافع و امنیت و قدرت ملی جبهه غرب -که پرچمدار آن آمریکا و فرانسه هستند- نیز است، به‌طوری که آن‌ها افسار گسیخته و با نگرانی، منافع خود را در مقابل پیشبرد منافع روسیه در مناطق جنوب و شمال غربی و حتی غرب در خطر می‌بینند.

با توجه به رشد جریان‌های راست‌گرا در اتحادیه و توجه به نگاه این سیاستمداران، به نظر اروپایی‌ها به اصل خودیاری به جای اصل همیاری رسیده‌اند. این تأییدی است که دایره نفوذ و عملکرد آمریکا در حوزه امنیت و ثبات اروپا از دست رفته و دیگر کارایی ندارد.
 امروز فرانسه به عنوان یک قدرت راهبر اروپایی به دنبال اصل خودیاری با نگاه مصلحت‌اندیشی و روابط‌ سازی نوین سیاسی با چاشنی آونگی است. کشورهای اروپایی در دوره پوست‌اندازی در نظام بین‌المللی جدید هستند و آینده اتحادیه دستخوش تغییراتی خواهد بود، از این رو دولت‌هایی مانند فرانسه با یک نگاه مصلحت‌اندیشانه می‌خواهند تعاملات سیاسی خود را با غرب و شرق تنظیم کنند. 

در این شرایط، امانوئل مکرون خود را مدعی حل و فصل مشکلات اروپا برای برون‌رفت از جنگ در اوکراین و جلوگیری از تضعیف منافع اتحادیه در برابر ایالات متحده آمریکا می‌داند و همزمان تلاش دارد حمایت واشنگتن را در چارچوپ تشکیل پیمان امنیتی نوین اروپایی در کنار ناتو فراهم آورد.

 این اقدام پاریس نشان‌دهنده از بین رفتن حسن اعتماد و امنیت از طرف ناتو برای حل و فصل بحران‌های اروپاست، چراکه نگرانی کشورهای غربی از جمله فرانسه، آلمان و انگلستان از دوران پساجنگ اوکراین است. 

همزمان روسیه توانسته پس از گذشت دوسال از جنگ، دایره نفوذ خود را در میان کشورهای اروپایی گسترش داده و در برابر جبهه غرب به‌خوبی به اهداف و دستاوردهای از پیش تعیین شده خود برسد. 

در این راستا سفر بایدن به پاریس تلاشی بی جان و بدون دستاورد برای ترمیم شکاف فزاینده دو سوی غرب و اقدامی در راستای حل مشکلات اروپا با آمریکاست و در مقابل، پاریس قصد دارد راهبرد آونگی خود را با همکاری واشنگتن در اروپا پیاده‌سازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.