فرماندار مشهد با بیان اینکه شهرداری مشهد در زمینه ساماندهی ورودی‌های شهر نگاه خوبی دارد، گفت: با همکاری شهرداری در حال برنامه‌ریزی و انجام کار مطالعاتی در این زمینه هستیم.

در حال انجام کار مطالعاتی برای ورودی‌های مشهد هستیم

به گزارش قدس خراسان، از جمله نمادهای هویتی هر شهر تابلوها و المان‌های ورودی آن است؛ نمادهایی که معرف ویژگی‌های آن شهر هستند.

شهر مشهد به‌ عنوان کلانشهری زیارتی که سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است، نیازمند تابلوها و المان‌های ویژه‌ای در ورودی‌های شهر است؛ نمادهایی که هویت و زیارتی بودن این شهر را به مسافران نشان دهد.

برای بررسی میدانی کارهایی که در ورودی‌های شهر مشهد انجام شده است، ابتدا سری به ورودی شهر طرقبه‌شاندیز می‌زنم. در ابتدای ورودی به شهر طرقبه تابلویی برای خوشامد دیده نمی‌شود جز المانی که در میدان ورودی این شهر کلمه طرقبه را به انگلیسی نوشته است. هنگام بازگشت به مشهد نیز تنها نمادی که نشان‌دهنده ورود به شهر مشهد است، نوشته‌ «صلی‌الله علیک یا علی بن موسی‌الرضا(ع)» بوده که روی نرده‌های پایانه قطارشهری چسبیده شده و نخستین المانی که به چشم می‌آید، پنکه‌ای نصب شده روی بلندی‌های انتهای وکیل‌آباد است.

در ادامه سری به ورودی چناران به سمت مشهد می‌زنم. از سه‌راهی فردوسی که به سمت مشهد حرکت می‌کنم، نخستین تابلویی که به چشم می‌خورد، ایستگاه استقبال از زائر است که در کنار آن تابلو خوشامد و توضیحی درباره ایستگاه و خدماتی که در آن ارائه می‌شود، وجود ندارد.

جلوتر که می‌روم، در نزدیکی شهر، شهرداری تابلویی با این عنوان که «به مشهد شهر عالم آل محمد(ع) خوش آمدید» نصب کرده؛ اما ابعاد آن به‌گونه‌ای است که به دلیل شلوغی تابلوهای تبلیغاتی شرکت‌ها و کارخانه‌ها آن‌قدر شاخص نیست. با فاصله کمی نیز بنری روی نخستین پل هوایی نصب شده که با قلم ریزی دو بیت شعر امام رضایی روی آن نوشته بود و مسافرانی که با سرعت از جاده گذر می‌کردند، اصلاً متوجه محتوای آن بنر نمی‌شدند. در ادامه مسیر چهار المان‌ طاق‌مانند در وسط حفاظ جاده نصب شده که روی آن‌ها به ترتیب «یاشمس‌الشموس(ع)»، «یا انیس‌النفوس(ع)»، «یا معین‌الضعفاء(ع)» و «یا علی بن موسی‌الرضا(ع)» نوشته شده است.

در این مسیر روی عمودهای چراغ‌ وسط جاده، کیلومترشماری برای رسیدن به کمپ غدیر به منظور اطلاع‌رسانی به زائران نصب شده؛ اما خبری از اطلاع‌رسانی درباره فاصله تا حرم مطهر رضوی نیست!
به سمت جاده نیشابور - مشهد می‌روم تا از کم و کیف نمادهای ورودی شهر آگاه شوم. در این مسیر هم با همان تابلو خوشامد «به مشهد شهر عالم آل محمد(ع) خوش آمدید» روبه‌رو می‌شوم؛ اما برعکس جاده چناران که مسیری صنعتی است، خبری از تابلوهای تبلیغاتی کارخانه‌ها نیست که این تابلو در آن‌ها گم شود. در فاصله کمی از این بنر خوشامد، حدیثی از امام رضا(ع) روی جایگاه تبلیغاتی وسط جاده نصب شده است.

در ادامه مسیر، زائرشهر رضوی قرار دارد؛ اما هیچ تابلویی به منظور راهنمایی زائران برای ورود به آن در مسیر تعبیه نشده و گویا اصلاً مسیر مستقیمی برای رسیدن زائر به این زائرشهر در نظر گرفته نشده؛ چرا که اگر از جاده نیشابور وارد شهر شویم؛ هیچ مسیر فرعی و مستقیمی به سمت این زائرپذیر دیده نمی‌شود. 

ایستگاه استقبال از زائر نیز پس از پلیس‌راه برپاست که از ۲ کیلومتر پیش‌تر تابلوهای اطلاع‌رسانی برای ورود به محدوده آن تعبیه شده است.

برای بررسی کم و کیف ورودی‌های مشهد از مسیر سرخس و کلات نیز سری به این جاده‌ها زدم؛ اما هیچ خبری از تابلو خوشامدگویی به شهر مشهد نصب نشده و بلافاصله و بدون تابلو اطلاع‌رسانی، از محدوده روستایی وارد شهر مشهد می‌شویم.

در حال انجام کار مطالعاتی برای ورودی‌های مشهد هستیم

برای جویا شدن از برنامه مسئولان شهری درباره کارهایی که به منظور ساماندهی ورودی‌های شهر مشهد در دست اقدام دارند، ابتدا به سراغ فرماندار مشهد رفتم. محسن داوری در این باره می‌گوید: موضوع ساماندهی ورودی‌های مشهد، موضوع مهمی است. اکنون در حال انجام اموری برای خروجی غربی مشهد در محور مشهد – چناران هستیم. پس از اینکه به جمع‌بندی رسیدیم و کارهای اجرایی آن شروع شد، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: برای محور سرخس گفت‌وگویی صورت نگرفته؛ اما برای محورهای تربت‌حیدریه و کلات گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم و برنامه‌هایی داریم که پس از جمع‌بندی و تبدیل آن‌ها به طرح، رسانه‌ای می‌شوند.

فرماندار مشهد درباره محور طرقبه به مشهد نیز عنوان می‌کند: در محور طرقبه به مشهد، ورودی از شهر آغاز می‌شود و در حوزه ما نیست. حوزه استحفاظی ما از وکیل‌آباد آغاز می‌شود.

داوری با بیان اینکه شهرداری مشهد در زمینه ساماندهی ورودی‌های شهر نگاه خوبی دارد، می‌افزاید: با همکاری شهرداری در حال برنامه‌ریزی و انجام کار مطالعاتی در این زمینه هستیم.

در حال مکان‌یابی و طراحی مبادی ورودی شهر مشهد هستیم

شهردار منطقه ۱۲ مشهد نیز در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه شهرداری مشهد برای ورودی غربی شهر دو طرح دارد، می‌گوید: بر اساس مستنداتی که داریم، در حال مکان‌یابی برای مبادی ورودی شهر مشهد هستیم و مرکز مطالعات شهرداری در حال طراحی این مبادی براساس برخی شاخص‌هاست.

مهدی خداشناس می‌افزاید: راهکاری که با استانداری خراسان رضوی مطرح شد این بود که ورودی شهر مشهد براساس سیما و منظر هم مورد ارزیابی و طراحی قرار بگیرد. در این زمینه با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، دفتر فنی استانداری و فرمانداری مشهد در حال مذاکره و گفت‌وگو هستیم که شهرداری در چه مبادی این موضوع ورود کند؛ چرا که اصل این کار در اختیار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

وی متذکر می‌شود: ساماندهی صنایع محور غرب شهر مشهد نیز جزو اولویت‌های ماست که با رویکرد بازپیرایی محور در حال انجام این ساماندهی هستیم. طرح مشوقی را برای صنایع محور غرب در نظر گرفته‌ایم که در گام نخست آن‌هایی که می‌خواهند تثبیت شوند باید از ما پایانکار بگیرند و الزاماتی را که ما برای زیباسازی حاشیه محور اصلی جاده داریم، رعایت کنند. برای صنایعی که می‌خواهند در گام اول جابه‌جا شوند، یک‌سری تخفیفات در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند تلفیق شوند، ارزش افزوده به دارایی‌شان اضافه شده و جابه‌جا شوند تا عملاً بتوانیم یک محور زیبا به ‌عنوان محور ورودی شهر مشهد در گام ابتدایی داشته باشیم.

شهردار منطقه ۱۲ مشهد با بیان اینکه محور اصلی ورودی مشهد از بزرگراه پیامبر اعظم(ص) به آزادراه مشهد - چناران منتقل می‌شود، خاطرنشان می‌کند: این آزادراه نیز برای اینکه ورودی شاخصی شود، در دست تهیه است و برای حاشیه آن در حال طراحی سازه بتنی سبز هستیم تا ورودی زیبایی برای شهر مشهد داشته باشیم.

خداشناس درباره سایر ورودی‌های مشهد بیان می‌کند: مشهد پنج ورودی دارد که محورهای شاخص آن مشهد-چناران و مشهد-نیشابور است. منطقه ۷ شهرداری نیز همین نگاه را برای ورودی مشهد- نیشابور دارد و به دنبال طراحی برای ورودی آن است.

وی ادامه می‌دهد: ورودی طرقبه‌شاندیز مربوط به منطقه ۱۲ است. امروز برای ساماندهی این محور بازدید میدانی داشتیم و به دنبال بازتعریف این ورودی به مشهد هستیم.

شهردار منطقه ۱۲ مشهد خاطرنشان می‌کند: برای ورودی از سمت کلات و ورودی جاده سرخس نیز به فراخور طرح‌هایی در نظر گرفته شده است.

اظهارات مسئولان درباره اقداماتی که برای ورودی‌های شهر صورت می‌گیرد، جای امیدواری دارد؛ اما باید دید خروجی مطالعات و برنامه‌ریزی‌های در حال انجام از سوی سازمان‌های مربوطه در ماه‌ها و سال‌های آینده برای ساماندهی و زیباسازی ورودی‌های شهر زیارتی مشهد چه خواهد بود. آیا به زودی شاهد خواهیم بود که نماد ورود به مشهد چیزی  بیشتر  از تابلو حد ترخص باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.