انتخابات

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، این مجموعه را میز علمی آستان قدس رضوی معرفی کرد که برای شناسایی و رفع نیازهای پژوهشی و مطالعاتی باید با حوزه های مختلف ارتباط برقرار کند.

دانشگاه امام رضا(ع)، میز علمی آستان قدس رضوی برای رفع نیازهای پژوهشی و مطالعاتی

دکتر مرتضی رجوعی در جلسه با دکتر روح‌الله رضوی‌نژاد، استاد تمام فیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهش و فناوری بسیج که به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) در خصوص بررسی زمینه های همکاری های مشترک علمی و پژوهشی با بسیج کشور برگزار شد، گفت: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از مجموعه‌های علمی منتسب به آستان قدس رضوی است که با هدف دستیابی به مرجعیت علمی در جهان اسلام و تربیت نیروی انسانی همتراز انقلاب اسلامی، پس از اخذ مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1373، در سال 1378 فعالیت خود را به‎طور رسمی آغاز کرد و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اعضای هیئت امنای آن هستند.
وی با اشاره به وجود دو واحد مستقل و ممتاز دانشگاهی ویژه خواهران و برادران در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، عنوان کرد: حدود 10 هزار دانشجو در بیش از 60 رشته دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشکده های «تربیت بدنی و علوم ورزشی»، «علوم اداری»، «علوم انسانی»، «معماری و شهرسازی»، «علوم تربیتی و روانشناسی» و «فنی و مهندسی» مشغول به تحصیل هستند و رویکرد اکثر رشته‌های این دانشگاه در حوزه علوم کاربردی است.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، این مجموعه را میز علمی آستان قدس رضوی معرفی کرد که برای شناسایی و رفع نیازهای پژوهشی و مطالعاتی باید با حوزه های مختلف ارتباط برقرار کند.

 
تأکید شهید رئیسی به کسب مرجعیت علمی مشهدالرضا(ع)
دکتر رجوعی در ادامه سخنانش با اشاره به نگاه‌های تحولی شهید آیت‌الله رئیسی در زمان تصدی مسئولیت در آستان قدس رضوی و به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: مهم‌ترین شعار و رویکردی که در عرصه علمی، شهید رئیسی دنبال می‌کرد، کسب مرجعیت علمی مشهد الرضا(ع) در جهان اسلام بود که محوریت تحقق این شعار در آستان قدس رضوی، دانشگاه امام رضا(ع) مشخص شده بود.
 

 هم‌افزایی بین مجموعه‌های علمی برای شناسایی و حل نیازهای آستان قدس رضوی
وی افزود: شهید رئیسی اعتقاد داشت با محوریت آستان قدس رضوی باید تمام ظرفیت‌های علمی در مشهد مقدس مانند دانشگاه فردوسی، دانشگاه علوم پزشکی، حوزه علمیه خراسان و سایر مجموعه های علمی در کنار هم، هم‌افزا عمل کنند و مشهدالرضا(ع) به عنوان مرجعیت علمی در در حوزه علوم اسلامی و سیره و سنت حضرت رضا (ع) شناخته شود.
رجوعی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در دوران تصدی مسئولیت شهید رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی با مجموعه های علمی و دانشگاهی مختلف، عنوان کرد: آیت‌الله رئیسی تأکید داشت تا نیازهای مسئله محور آستان قدس رضوی در درجه اول با رویکرد علمی حل شود و در درجه دوم در حوزه‌های خاص به تولید علم و مرجعیت علمی محقق شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اجرای طرح خادمیاری علمی در آستان قدس رضوی توضیح داد: اجرای این طرح نیز یکی از اقدامات تحولی بود که با نگاه‌های بلند شهید آیت‌الله رئیسی در آستان قدس رضوی ایجاد شد زیرا ایشان معتقد بود، آستان قدس رضوی به صورت عام و مجموعه حرم مطهر ضوی به صورت خاص نیازمندی و ظرفیت های بالای پژوهشی دارد که نیاز است دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی در این عرصه ورود داشته باشند و با استفاده از ظرفیت اساتید و پژوهشگران داخل و خارج از کشور این نیازها شناسایی و برای رفع آن کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی – پژوهشی صورت گیرد.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به تفاهم صورت گرفته بین آستان قدس رضوی و دانشگاه جامع امام حسین (ع) توضیح داد: در قالب این تفاهم نامه مقرر گردید که همکاری های فی مابین در زمینه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاوره‌ای و مدیریت دانش با بهره‌گیری از ظرفیت و امکانات طرفین توسعه یابد و طرح بازرسی هوشمند زائران و مدیریت جمعیت در زمان اذحام برای انجام کارهای مطالعاتی به دانشگاه جامع امام حسین (ع) واگذار شد.
 

 استفاده از ظرفیت بسیج برای ایجاد شبکه علمی قوی
رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهش و فناوری بسیج در ادامه این جلسه با اشاره به پر رنگ تر شدن نقش علم و فناوری در دنیای امروز، گفت: بسیج سعی دارد در این زمینه نیز پیشرو باشد و با ایجاد یک شبکه علمی در حقیقت یک جهاد علمی انجام دهد.
دکتر رضوی‌نژاد با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب که بسیج در حقیقت خود مردم هستند، عنوان کرد: خوشبختانه جمعیت گسترده ای از نخبگان علمی و دانشگاهی از جمله اساتید، دانشجویان، پزشکان و...

در بسیج حضور دارند و وسعت این شبکه به نوعی تا بالاترین درجات نخبگی و به بیان دیگر تا پیشرفته‌ترین مرکز تحقیقاتی کشور گسترده شده و به نوعی بزرگترین شبکه علمی حل مسئله کشور است.
 

جهاد علمی برای حل مسائل کشور
وی افزود: در بحث مرجعیت علمی و تحقق جامعه نوین اسلامی این شبکه می‌تواند بهترین و گسترده‌ترین بستر برای اجرای جهاد علمی باشد زیرا وسعت لازم را دارد و می‌تواند همه ظرفیت علمی مجموعه انقلاب اسلامی را پای حل مسائل بگذارد و این امر می‌تواند جهاد علمی را ایجاد کند.
این مقام مسئول همچنین در خصوص حمایت معنوی و تجاری‌سازی محصولات و ایده‌های خلاقانه دومین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) اعلام آمادگی کرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.