رئیس کل گمرک ایران گفت: هم اکنون ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودروی سواری در محوطه‌های گمرکی موجود است.

واردات حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو در مقابل کسری ۵۰۰ هزار دستگاهی!

به‌گزارش قدس آنلاین، محمد رضوانی‌فر در گزارش جدیدی آخرین وضعیت واردات خودروی سواری به کشور را تشریح و اظهار کرد: هم اکنون ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودروی سواری در محوطه‌های گمرکی موجود است.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۲۰ خرداد تعداد ۴ هزار و ۱۵ دستگاه خودرو سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شده که ارزش این تعداد خودروهای وارداتی به کشور ۸۸ میلیون دلار است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار وارد کشور شده است، گفت: تعداد خودروهای ترخیص قطعی شده از گمرکات و وارده به کشور در سال جاری، معادل ۴۰ درصد از خودروهای وارداتی در کل سال ۱۴۰۲ بود.

رضوانی‌فر در خصوص تعداد خودروهای وارد شده به کشور و موجود در محوطه‌های گمرکی، ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده و در محوطه گمرکی موجود است.

به گفته وی، از مجموع خودروهای موجود در محوطه گمرکی ۶ هزار و ۴۳۴ دستگاه به گمرک اظهارشده و در حال انجام تشریفات گمرکی است و تعداد ۶ هزار و ۲۷۰ دستگاه هنوز به گمرک اظهار نشده است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: از تعداد خودروهای اظهارشده به گمرک، ۱۰۰۰ خودروی دیگر در چند روز آینده از گمرک ترخیص قطعی می شود.

کسری حدود ۵۰۰ هزار دستگاهی خودروی خارجی در بازار

به‌صورت کلی از سال ۹۷ که به‌دلیل تحریم و مشکلات ارزی، واردات خودروی سواری به‌کشور ممنوع شد، شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در این بازار بودیم تا جایی که پراید از ۲۳ میلیون تومان در سال ۹۶ به حدود ۴۰۰ میلیون تومان در سال جاری رسیده است؛ این اتفاق را در بازار سایر خودروها چه داخلی و چه خارجی هم شاهد هستیم.

این روند سبب شد یکی از شعارهای دولت سیزدهم حول محور واردات خودرو چه نو و چه کارکرده بچرخد تا جایی که رئیس دولت سیزدهم صنعت خودرو را از دغدغه‌های مهم و در عین حال قابل حل مردم به‌شمار آورد و با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در کشور ما تولید خودرو داخلی به‌اندازه مورد نیاز نیست.

طبق وعده مسئولین قرار بود دولت با واردات گسترده خودرو هم به‌انحصار خودرو در داخل پایان دهد و هم با واردات گسترده زمینه شکست قیمت‌ها در بازار را فراهم کند؛ به‌همین منظور وزارت صمت دولت اعلام کرد که طبق یک برنامه درصدد است که در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور کند؛ اما هرچه از زمان اعلام وعده می‌گذشت بیشتر به‌این نکته پی می‌بردیم که واردات این میزان خودرو سراب و وعده‌ای بیش نیست.

به‌صورت کلی در آخرین سالی که هنوز واردات خودرو به‌کشور صفر نشده بود، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شد با این حساب طی حدود ۵-۶ سالی که واردات ممنوع شده، بازار با کسری ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاهی خودرو مواجه شده است؛ اما حالا مسئولان گمرک از واردات تنها ۱۲ هزار دستگاه خودرو به‌داخل سخن می‌گویند که آن هم نه اینکه تمامی خودروها وارد بازار شده باشند، بلکه بخش قبل توجهی از آن در انبارهای گمرک خاک می‌خورند، بنابراین مشاهده می‌کنید که با چه کسری عظیمی از خودروی خارجی در داخل مواجه هستیم که با این واردات قطره‌چکانی عملا شاهد تاثیر در بازار داخل نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.