۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 993082

با اعلام رؤیت هلال ماه ذی‌الحجه از سوی نهادهای مسئول استهلال در شماری از کشورهای جهان عرب در پنجشنبه، ۱۷ خرداد، عید سعید قربان در این کشورها یک‌شنبه، ۲۷ خرداد خواهد بود، در حالی که عید قربان در ۹ کشور اسلامی از جمله ایران دوشنبه، ۲۸ خرداد، تعیین شده است.

کشورهایی که یکشنبه را عید قربان اعلام کردند

به نقل از العین، دیوان عالی عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای جمعه، ۱۸ خرداد را  اول ذی‌الحجه ۱۴۴۵ اعلام و تأیید کرد که شنبه، ۲۶ خرداد در این کشور عرب حاشیه خلیج فارس نهم ذی‌الحجه و روز عرفه و فردای آن یعنی یکشنبه، ۲۷ خرداد نیز دهم ذی‌الحجه و عید سعید قربان خواهد بود.

دارالافتای مصر هم در بیانیه خود اعلام کرد که با استناد به تصمیم اخیر دیوان عالی عربستان جمعه، اول ذی‌الحجه و عید سعید قربان یکشنبه، ۲۷ خرداد خواهد بود.

مفتی کل اردن نیز با تأیید جمعه، اول ذی‌الحجه ۱۴۴۵ شنبه دو هفته دیگر را روز عرفه و فردای آن روز، ۲۷ خرداد را عید سعید قربان اعلام کرده است.

در عین حال شیخ محمد حسین، مفتی کل بیت‌المقدس و سرزمین‌های فلسطینی هم اول ذی‌الحجه را جمعه دانست و بر همین اساس نیز، شنبه و یکشنبه، ۲۷ و ۲۷ خرداد را به ترتیب روز عرفه و عید سعید قربان اعلام کرده است.

دارالافتای  تونس هم با صدور بیانیه‌ای، ضمن تأکید بر استهلال ماه ذی‌الحجه، جمعه را اول ماه دانست و یادآور شد مطابق عربستان به طور رسمی شنبه و یک شنبه به ترتیب روز عرفه و عید سعید قربان خواهد بود.

الجزایر نیز به نوبه خود گزارش داد که وزارت امور دینی و اوقاف این کشور با صدور بیانیه‌ای، جمعه را آغاز ماه ذی‌الحجه ۱۴۴۵ دانست و شنبه آینده روز عرفه و یکشنبه ۲۷ خرداد عید سعید قربان خواهد بود.

دار الافتای لیبی این کشور عرب واقع در شمال آفریقا هم با اعلام جمعه، اول ماه ذی‌الحجه، شنبه و یکشنبه آتی را به ترتیب روز عرفه و عید سعید قربان اعلام کرده است.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت که دیوان اوقاف اهل سنت عراق با صدور بیانیه‌ای، جمعه را نخستین روز ماه ذی‌الحجه ۱۴۴۵ و یکشنبه، ۲۷ خرداد را نیز عید سعید قربان اعلام کرده است.

شبکه تلویزیونی «کردستان تی وی» نیز از وزارت اوقاف و امور دینی اقلیم کردستان نقل کرد که در این اقلیم واقع در شمال عراق نیز یکشنبه، ۲۷ خرداد عید سعید قربان خواهد بود.

دوشنبه؛ عید قربان در ایران و چند کشور دیگر

مرکز بین‌المللی نجوم مستقر در ابوظبی اعلام کرد: عید قربان در کشورهای اندونزی، مالزی، سلطان‌نشین برونئی، هند و سلطان‌نشین عمان دوشنبه مصادف با ۲۸ خرداد خواهد بود.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران نیز دوشنبه، ۲۸ خرداد عید قربان اعلام شده است.

وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش هم اعلام کرد: آغاز ماه ذی‌الحجه شنبه، ۸ ژوئن ۲۰۲۴ و عید قربان روز دوشنبه ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ خواهد بود.

در موریتانی، کمیته هلال ملی اعلام کرد: شنبه اول ذی‌الحجه ۱۴۴۵ و عید قربان دوشنبه ۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۴۵ مطابق با ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ خواهد بود.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی عمان در پایگاه اینترنتی خود نوشت که کمیته اصلی تشخیص هلال ماه‌های هجری قمری با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که به دلیل عدم اثبات رؤیت هلال، در این کشور عرب حاشیه خلیج فارس جمعه، آخرین روز ذی‌القعده و شنبه، اول ماه ذی‌الحجه و دوشنبه، ۲۸ خرداد ماه نیز عید سعید قربان خواهد بود.

بنگلادش سه‌شنبه را عید قربان اعلام کرد

بنگلادش نیز اعلام کرد: رؤیت هلال جمعه ۷ ژوئن ۲۰۲۴ به دلیل هوای کاملاً ابری تأیید نشده و برهمین اساس یکشنبه، اول ذی‌الحجه و سه‌شنبه، ۱۸ ژوئن، اولین روز عید قربان است.

دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق هم با انتشار بیانیه‌ای در نجف اشرف اعلام کرد: شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ اول ذی الحجه ۱۴۴۵ بوده است. براساس این بیانیه، ۲۸ خرداد عید قربان خواهد بود.

بر این اساس، کشورهای اسلامی امسال عید قربان را در سه روز مختلف جشن خواهند گرفت.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.