چهارده سال از تشکیل شورای تحول علوم انسانی می‌گذرد؛ اما آیا عملکرد این شورا در تغییر رویکردهای آموزشی در دانشگاه‌ها قابل‌توجه است؟

وزیر علوم در گفت و گو با قدس آنلاین: بهتر است دبیرستانی ها به جای سه دیپلم یک دیپلم بگیرند

محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این پرسش به قدس آنلاین می گوید: شورای تحول علوم انسانی در این مدت کارهای زیادی انجام داده است و قطعاً نمی‌توان نقش آن را در تغییر رویکرد متون آموزشی علوم انسانی نادیده گرفت. این شورا تعداد زیادی منبع درسی را بازنگری و اصلاح‌کرده‌است. محتوای زیادی بویژه برای دروس رشته‌های مختلف علوم انسانی توسط این مجموعه تهیه و تدوین‌شده که مسئولیت این کار سنگین با آقای دکتر حداد عادل بوده است و انصافاً با توجه به امکاناتی که در اختیارشان بوده شایسته عمل کرده‌اند.

اخیراً هم  این مسئولیت به آقای دکتر سعید عاملی از استادان دانشگاه تهران واگذار شده و دبیری این گروه هم با مرکز علوم انسانی وزارت علوم است تا به این ترتیب ما نظارت و احاطه دقیقی بر روند کار داشته باشیم."

چگونه می توان از اجرای برنامه های درسی مطمئن بود؟

با اینحال به نظر می‌رسد پس از گذشت ۱۴ سال؛ کار شورای تحول، بازنگری، تصویب و اجرای برنامه‌های درسی بوده و ساز و کار نظارت و ضمانت اجرایی در دانشگاه‌ها را ندارد.

برخی کارشناسان می گویند چگونه می‌توان مطمئن بود وقتی برنامه درسی را ابلاغ می‌کنیم آن برنامه اجرا می‌شود یا نه؟ یا اینکه چقدر از کتاب‌هایی که تولید کرده‌ایم نتیجه داده است؟

با اینحال وزیر علوم با این نظر موافق نیست و می گوید: " این تولیدات و محتوای تدوین‌شده ضمانت اجرا دارد و می‌توان از طریق شورای گسترش آموزش عالی و شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی که در وزارت علوم و تحقیقات  قرار دارد این محتواها را جزو سرفصل دروس تعیین کرد و وقتی جزو سرفصل دروس باشد برای امتحانات مدارج بالاتر از این محتوا سؤال می‌آید و عملاً باید مورد توجه و تدریس در سرفصل آموزش دانشگاه‌ها قرار گیرد.

 یک دیپلم یا سه دیپلم؟

سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی پیش از این در نشست هم‌اندیشی با استادان دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر ضعیف بودن ورودی‌ها در علوم انسانی گفته بود به فکر این هستم که یک ماده ‌واحده در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کنیم تا کسانی که در کنکور در رشته‌های ریاضی و علوم تجربی شرکت کردند اجازه انتخاب رشته در علوم انسانی را پیدا کنند.

اما آیا این نقص با این پیشنهاد "عاملی" جبران می‌شود یا آنکه ابتدا باید در تربیت استادان و یا سرفصل‌های آموزشی تجدیدنظر کنیم؟

زلفی گل؛ وزیر علوم در پاسخ به این پرسش نیز می گوید: "من بارها این را گفته و تأکید کرده‌ام اگر ما به جای اینکه سه دیپلم با عنوان های مختلف مثل ریاضی، تجربی و انسانی داشته باشیم یک دیپلم عمومی و واحد در دوره دبیرستان داشته باشیم خیلی از مشکلات آموزشی و حتی کنکوری ما حل می‌شود. به نظر من روش بهتر این است که همه دانش آموزان یک دیپلم دریافت کنند و کسانی که برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در رشته‌های خاص مثلاً مهندسی، فیزیک یا ریاضی یا رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی ادامه تحصیل دهند در طول دوره متوسطه چند درس اختیاری را  انتخاب کند و بگذرانند.

من سخت باور دارم اگر ما به سمت یک دیپلم واحد برویم  نتیجه خیلی بهتری خواهیم گرفت و خیلی از پیچیدگی‌ها و مشکلات برطرف می‌شود."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.