از جمله پروژه‌های عمرانی استان لرستان که در پیچ و خم مشکلات گرفتار مانده و چندین سال است گرد بی‌اعتباری روی آن نشسته، کمربندی دورود است؛ طرحی که سال ۹۳ به تصویب رسید ولی پس از گذشت ۱۰سال عملیات اجرایی آن هنوز در پیچ و خم وعده‌های مسئولان گرفتار شده است.

کمربندی درود گرفتار در پیچ و خم وعده‌ها
طول مسیر این پروژه ۱۲/۲ کیلومتر بوده و ۳۶ دهنه پل و آب‌رو در آن لحاظ شده است. با توجه به اینکه دورود یکی از شهرهای صنعتی، ترانزیتی، پرتردد و هدف گردشگری محسوب می‌شود ایجاد کنارگذر و تکمیل کمربندی آن یکی از ضروریات شهر محسوب می‌شود.
افزایش آمار تصادف، بالا گرفتن آلودگی‌های صوتی و آسیب به زیرساخت‌های شهری موجب شده ساخت کمربندی به مطالبه جدی مردم دورود تبدیل شود؛ خواسته‌ای که با وجود گذشت زمان، اما گویی سر اجابت از سوی متولیان امر ندارد.
پروژه کنارگذر دورود در این سال‌ها از مشکلات مختلفی رنج برده، به‌ گونه‌ای که در برهه‌های زمانی مختلف بارها متوقف شده، اما امروز بخش عمده مشکلات این پروژه به عدم تأمین اعتبار مورد نیاز و همچنین وجود معارض محلی پیوند زده شده است.
تکمیل کمربندی شهرستان دورود به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان یک طرح ملی است که باید با مشارکت شرکت توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی اجرا شود.

سفر استانی دولت هم چاره‌ساز نشد 
این پروژه در جریان سفر دولت سیزدهم در آذر سال ۱۴۰۰ به لرستان مورد توجه قرار گرفت، در این سفر رئیس جمهور، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مأمور پیگیری مسائل و مشکلات شهرستان دورود کرد تا حجت‌الله عبدالملکی یکی از برنامه‌های خود را بازدید از این پروژه حوزه راه شهرستان قرار دهد.
در شورای اداری لرستان نیز که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، وزیر کار در گزارش بازدید خود اعلام کرد کمربندی دورود به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان در میان مصوبات و پروژه‌های سفر
 آمده است.
این پروژه ۱۰ساله به دلیل عدم اجرا و تکمیل، خلع ید دو پیمانکار را در کارنامه خود دارد و با وجود اینکه در میان پروژه‌ها و مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گرفت، اما رنگ افتتاح به خود ندید و همچنان در میان وعده‌های مسئولان متوقف باقی مانده است.

رفت و آمد پیمانکاران به این پروژه
فرماندار دورود نیز با بیان اینکه هشت پروژه شهرستان دورود در میان مصوبات سفر رئیس‌جمهور شهید به لرستان قرار گرفت، اظهار کرد: تکمیل کنارگذر یا کمربندی شهرستان دورود یکی از این پروژه‌هاست.
سیدمصطفی موسوی با بیان اینکه شهرستان دورود کمربندی نداشت و یکی از مطالبات اصلی مردم این شهر ایجاد این کمربندی بوده است، عنوان کرد: عمده تصادفات در داخل شهر دورود به دلیل ورود وسایل نقلیه سنگین شهرها و استان‌های دیگر به این شهر است و این امر منجر به نارضایتی مردم شده بود.
فرماندار دورود با تأکید بر اینکه این پروژه بیش از ۱۰ سال است که شروع شده، ادامه داد: چند پیمانکار نیز در این پروژه عوض شده، اما متأسفانه پروژه همچنان راکد و نیمه‌تمام است. 
موسوی بیان کرد: این پروژه از سال ۹۳ شروع شده و پیشرفت فیزیکی آن بین ۴۵ تا ۵۰ درصد است.
وی از پیگیری برای رفع مشکل معارض در اجرای این پروژه خبر داد و گفت: بخشی از بودجه به این موضوع اختصاص پیدا کرده و بخشی هم از محل اعتبارات ملی از سوی استاندار و نماینده مردم در مجلس در حال پیگیری برای اختصاص است.

دستور سازمان برنامه و بودجه
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس یازدهم نیز بهمن سال گذشته به دستور ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه کمربندی دورود اشاره کرد. 
حسین گودرزی از تکمیل پروژه کمربندی دورود به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی حوزه راه و شهرسازی حوزه انتخابیه خود یاد کرد و افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم در نهایت موفق به دریافت دستور ویژه از رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه کمربندی دورود با تملک املاک و پرداخت مطالبات پیمانکار شدیم.وی تصریح کرد: بی‌تردید تکمیل این پروژه سبب انتقال بخشی از بار ترافیکی به خارج از محدوده شهری شده و روند تردد در این مسیر را تسهیل خواهد کرد.

ضرورت تأمین اعتبار
اما نماینده دورود و ازنا در مجلس دوازدهم، ضمن انتقاد از روند اجرای پروژه کمربندی دورود که از آن به عنوان حرکتی لاک‌پشتی یاد کرد، تکمیل این پروژه را در گرو تأمین حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات 
دانست.
روح‌الله لک علی‌آبادی در مورد وضعیت پروژه کمربندی دورود یادآور شد: بنده در حال پیگیری این موضوع هستم کما اینکه در این باره با معاون وزیر راه و شهرسازی هم صحبت کردم، متأسفانه در سال‌های گذشته اقدامی برای تقاطع‌های غیرهمسطح این کمربندی، ورودی و خروجی‌های آن و پل‌هایی که در این مسیر باید ساخته می‌شدند، انجام نشده است.
نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هم ‌اکنون برای راه‌اندازی این کمربندی به حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات نیاز است و اگر با حرکت لاک‌پشتی که تاکنون برای اجرای این پروژه انجام شده است، پیش برویم سال‌های طولانی زمان می‌برد تا این پروژه تکمیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.