آیت‌الله هاشمی علیا در جلسه هفتگی اخلاق عمومی با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه» که در مسجد حوزه علمیه قائم(عج) برگزار می‌شود، به ادامه شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ...مَلَکَةِ الْحَمِیَّةِ» پرداخت. موضوع این جلسه نیز پیرو هفته گذشته «غیرت دینی» بود.

موسم حج، بهترین فرصت برای اتحاد مسلمانان و حمایت از دین

ایشان در همان ابتدای سخنان خود با توجه به تناسب ایام با موسم حج تأکید کرد: یکی از بهترین موارد حق که مطلوب شارع است، حمایت از دین اسلام و طرفداری و دفاع از آن است. یکی از آثار بزرگ دین این است که اجتماع و اتحاد در جامعه ایجاد می‌کند. حج یک امر واجب دینی است که جامعه دینی را از اطراف عالم در یک مرکز جمع می‌کند، برای حمایت از اسلام و ارتباط مسلمانان با یکدیگر و آثار و برکات دنیوی و مالی و معنوی و اخروی فراوانی که برای تمام آنان در بر دارد.

حضرت استاد در ادامه به فرمایش امیر مؤمنان علی(ع) در خطبه 39 نهج البلاغه اشاره کرد که ارتباط دین و غیرت دینی را با اتحاد و اجتماع مسلمانان در دفاع از حق و مقابله با باطل، تصریح می‌کند. حضرت در بیان شِکوه و شدّت ناراحتی خود نسبت به عملکرد اصحابش در عدم یاری ایشان برای نبرد با سپاه معاویه می‌فرماید: «مُنِیتُ بِمَنْ لَا یُطِیعُ إِذَا أَمَرْتُ وَ لَا یُجِیبُ إِذَا دَعَوْتُ. لَا أَبَا لَکُمْ، مَا تَنْتَظِرُونَ بِنَصْرِکُمْ رَبَّکُمْ، أَمَا دِینٌ یَجْمَعُکُمْ وَ لَا حَمِیَّةَ تُحْمِشُکُمْ؟ به مردمی گرفتار شده‌ام که دستورم را پیروی نمی‌کنند و دعوتم را پاسخ نمی‌گویند. ای بی‌ریشه‌ها، برای یاری حق به انتظار چه هستید، آیا دینی نیست که شما را متّحد کند؟ غیرتی ندارید که خشم شما را به حرکت در آورد؟»

این استاد اخلاق ضمن اشاره به روایاتی دیگر در این زمینه، مصیبت و خدشه به دین را بزرگ‌ترین مصائب عنوان کرد و حمایت از باطل و تقویت آن را نشانه بی‌دینی انسان‌ دانست. این گونه افراد کسانی‌اند که طبق آیه شریفه 51 سوره اعراف، آیین خود را سرگرمی و بازیچه می‌گیرند و با دین بازی کرده، مسخره و بی‌اعتنایی می‌کنند گویا دین امری زاید است. آن‌ها چنان از رحمت الهی محروم می‌شوند گویی به فراموشی سپرده شده‌اند. بنابراین انسان‌های دیندار همواره باید با هم هماهنگ بوده، هر یک به هر میزان و به هر نحوی که می‌تواند از حق حمایت کند؛ زیرا همه خوبی‌ها در دین است و همه زشتی‌ها و پستی‌ها و بدی‌ها در بی‌دینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.