انتخابات

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی در خصوص عدم همکاری بانک‌ها در زمینه تسهیلات ساخت مسکن که مشکلاتی را برای پیشبرد طرح‌های ملی مسکن به وجود آورده است، تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم کارویژه بانک‌ها را عوض کنیم. اگر بتوانیم ربا و بنگاه‌داری را از دستور کار بانک‌ها خارج کنیم.

باید تلاش کنیم کارویژه بانک‌ها را عوض کنیم/ لزوم خارج شدن ربا و بنگاه‌داری از دستور کار بانک‌ها

ساخت انبوه مسکن در کشور به منظور حل مشکلات این حوزه به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. این امر ملزوماتی دارد که تا وقتی آن‌ها مهیا نشوند، موضوع ساخت انبوه مسکن پیشرفتی نخواهد داشت. از جمله مهم‌ترین پیش‌نیازهای ساخت مسکن انبوه در کشور، تأمین زمین موردنیاز است. بسیاری از وزارتخانه‌ها در مقابل ارائه زمین‌های بلااستفاده خود برای ساخت مسکن ملی مقاومت می‌کنند. گسترش حریم شهرها نیز نیاز به بررسی‌های دقیق دارد که در برخی موارد معطل مانده است.

عدم همکاری بانک‌های با طرح‌های ساخت مسکن ملی نیز از دیگر مشکلات است. شواهد نشان می‌دهد که تنها چند بانک دولتی به تکالیف قانونی‌شان در این زمینه عمل کرده‌اند. بانک‌های خصوصی به ویژه همکاری جدی در این زمینه ندارند.

دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی با پیگیری‌های جدی توانست ساخت و ساز 2 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی را رقم بزند. به ویژه در این دولت، در زمینه صدور مجوزهای ساخت و ساز تسهیل جدی صورت گرفت.

کمتر کسی در مورد ضرورت در دستور کار قرار دادن تولید مسکن در حجم انبوه در کشور شک دارد. به ویژه کارشناسان بر این عقیده‌اند که دولت بعدی باید ادامه‌دهنده راه دولت سیزدهم در حوزه مسکن باشد. به نحوی که پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شود و تأمین مسکن مورد نیاز مردم در دستور کار قرار بگیرد.

 ابوالفضل ظهره‌وند، عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی در خصوص ساخت مسکن ملی در حجم انبوه در کشور که در دولت سیزدهم با جدیت در دستور کار قرار داشت، تصریح کرد: توسعه شهرها به صورت افقی و گسترش حریم شهرها به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به نفع کشور است. باید توسعه متوازن شهرها را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی شهرها بیش از اندازه گسترش پیدا کرده‌اند و این موضوع معضل امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در کوتاه مدت داشته است و در بلندمدت تشدید خواهد شد. باید برای این موضوع راه‌حلی پیدا کنیم و نگاهی آمایشی نسبت به توسعه کشور داشته باشیم.

عضو مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: تحت ریاست شهید رئیسی در دولت سیزدهم، اقدامات خوبی در حوزه مسکن طی سه سال گذشته در کشور انجام شد. تکمیل پروژه‌هایی که از دولت دهم نیمه کاره باقی مانده بود، در دستور کار قرار گرفت و ساخت و سازهای جدید نیز شروع شد.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی در خصوص عدم همکاری بانک‌ها در زمینه تسهیلات ساخت مسکن که مشکلاتی را برای پیشبرد طرح‌های ملی مسکن به وجود آورده است، تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم کارویژه بانک‌ها را عوض کنیم. اگر بتوانیم ربا و بنگاه‌داری را از دستور کار بانک‌ها خارج کنیم، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

ظهره‌وند گفت: بانک‌ها باید وظیفه خود را مبنی بر نگهداری پس‌انداز مردم و انجام یک سری خدمات که با دولت هماهنگ شده است، انجام دهند. عرضه پول را باید از دستور کار بانک‌ها خارج کنیم. تا وقتی بانک‌ها به امور بنگاه‌داری مشغول هستند، نمی‌توانیم به عملکرد درست آن‌ها امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: بانک‌ها در حال حاضر تولیدکننده پول هستند و مبالغی همچون روزی 6 هزار میلیارد تومان که در مورد عملکرد بانک‌ها مطرح می‌شود، یک فاجعه است. نیاز است به بازتعریف سیستم و نظام بانکی کشور بپردازیم و آن را در چارچوب قرآنی قرار دهیم، مشکلاتی از قبیل عدم عمل کردن بانک‌ها به وظایف قانونی‌شان در حوزه تسهیلات مسکن حل خواهد شد. 

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که بانک‌ها ذینفع در امور بنگاه داری، افزایش نقدینگی و چاپ پول غیرمولد به زیرمجموعه‌های خود هستند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم به ارائه خدمات متوازن به مردم اقدام کنند. افزایش نقدینگی رانت بسیار عظیمی است که بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند و باید جلوی این روندها را بگیریم. در این شرایط نیز بانک‌ها خلق پول غیرمولد دارند و به وظایف‌شان در زمینه تسهیلات ساخت مسکن ملی عمل نمی‌کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.