۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 993959

با توجه به چالش های مختلف انرژی که کشور ایران در سال های اخیر با آن مواجه شده است و عدم تغییر ساعت در آغاز سال ۱۴۰۲ شمسی پس از چندین سال، شبکه برق کشور با چالش جدیدی در سال ۱۴۰۲ شمسی روبرو شد.

مدیریت مصرف یا پیک بار

در ماه های آغازین این سال با توجه به عدم تناسب ساعات پیک مصرف انرژی در شبکه توزیع نسبت به سال های گذشته، تامین انرژی بخش های مختلف کشور مانند ادارات و کارخانجات صنعتی با مشکل اساسی همراه شد و به منظور تامین انرژی برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفت. در سال ۱۴۰۳ نیز انتظار می‌رود در صورت عدم رعایت الگوی درست مصرف در سطح کشور ، شاهد خاموشی های متعدد در نتیجه عدم مدیریت مصرف انرژی در ساعات کاری و پیک مصرف باشند که باعث ایجاد اختلال در برخی فرآیند های مختلف خواهد شد.

رضا ایزدپناه در ادامه مقاله به راهکارهای اساسی اشاره می کند که جهت حل مشکل کمبود حامل های انرژی حائز اهمیت است که مهمترین آن به منظور جلوگیری از خاموشی های متعدد در فصول گرم در کشور ایران،‌ افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر کشور با شتاب بالا است که هم اکنون در کشور با شتاب در حال اجراست. کشور ایران دارای پتانسیل مناسبی جهت بهره مندی از انرژی های تجدیدپذیر در راستای کاهش وابستگی بر منابع سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی های زیست محیطی در کلانشهر ها است و در سال های اخیر تلاش های زیادی برای افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور انجام شد، اما صنعت انرژی های تجدیدپذیر کشور هنوز به جایگاهی شایسته جهت بهره مندی متناسب از انرژی های پاک نرسیده است. ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر کشور ایران در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ شمسی ۱۱۹۲.۳۹ مگاوات بوده است که حدود یک درصد از کل سهم تولید برق شبکه در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود. در سال های اخیر کشور های مختلف در منطقه خاورمیانه در حال افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق خود بوده اند؛ برای مثال در سال ۲۰۲۲ میلادی سهم انرژی های تجدیدپذیر در تامین برق شبکه در کشور های ترکیه و مصر به ترتیب برابر ۴۱.۹۷ و ۱۱.۲۲ درصد و در سال ۲۰۲۱ میلادی این سهم برای کشور های افغانستان و اردن به ترتیب برابر ۸۴.۳۴ و ۲۳.۵۴ درصد بوده است. از طرفی برخی کشور های عضو اتحادیه عرب مانند عربستان، امارات متحده عربی و قطر با وجود منابع نفت و گاز فراوان، سرمایه گذاری های بسیار زیادی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر کرده اند تا علاوه بر تامین برق مورد نیاز مصرف کنندگان داخلی، درصد بسیار زیادی از منابع نفت و گاز خود را صادر کرده و وضعیت اقتصادی کشور را تقویت کنند. میزان مصرف برق کشور ایران در تابستان سال ۱۴۰۲ شمسی رکورد جدیدی را به ثبت رساند و مصرف کنندگان بخش‌های مختلف در یکی از روزهای تیر ماه ۱۴۰۲ نزدیک به ۷۳ هزارمگاوات برق مصرف کردند. حدود ۳۰ هزار مگاوات از این میزان مصرف برق متعلق به سیستم‌های سرمایشی بوده است و سهم اصلی برق مصرفی کشور به بخش صنعتی تعلق دارد. آمار و اطلاعات مرتبط با میزان تأمین برق صنایع در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ شمسی نشان می‌دهد که به طور کلی میزان تأمین برق صنایع کشور با برنامه های خوبی که توسط وزارت نیرو اجرا شد نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافت. در سال ۱۴۰۲ و بر اساس آمار و ارقام اعلام شده توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، از ابتدای طرح مدیریت مصرف برق فصل گرم سال تأمین برق بخش صنایع به میزان ۱۷.۳۰ درصد افزایش یافته است و بیشترین میزان رشد مصرف برق در حوزه صنایع فولادی و به میزان ۲۴.۶۱ درصد به ثبت رسیده است. همچنین در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ و علی رغم افزایش میزان مصرف برق بخش خانگی، میزان رشد مصرف برق صنایع سیمانی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳.۸۱ درصد رسید و میزان رشد مصرف برق برای سایر صنایع فلزی نیز در همین بازه زمانی ۱۲.۴۱ درصد بود.  

مدیریت مصرف یا پیک بار

شکل۸: میزان مصرف برق کشور ایران در دوره زمانی معین ]۱۶[

با توجه به آمار بررسی شده، حدود ۱۰ درصد از برق مصرفی کشور به بخش تجاری و حدود ۴۰ درصد آن به بخش صنعتی اختصاص دارد و این موضوع نشان دهنده وجود فشار بر شبکه توزیع برق توسط بخش صنعتی کشور است. در تابستان سال ۱۴۰۲ شمسی  برق کارخانجات صنعتی در برخی کلانشهرهای کشور به صورت برنامه ریزی شده قطع شده ولی با وجود برنامه ریزی دقیق ، در صورتی که برق مورد نیاز بخش صنعتی در کشور ایران تنها از انرژی خورشیدی تامین شود، فشار زیادی از شبکه توزیع برق برداشته می شود.  به طور کلی راهکار های مختلف دیگری مانند افزایش قیمت حامل های انرژی، ترویج اساسی فرهنگ صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی و ایجاد امتیازات و سیاست های تشویقی برای کم مصرف ها در جهت حل معضل کمبود حامل های انرژی در کشور وجود دارند اما راهکار اساسی در زمان حال جهت رفع این مشکل افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی مورد نیاز مصرف کنندگان در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.