کارشناس حوزه سیاستگذاری: ناترازی بنزین، مسئله شماره یک حوزه انرژی دولت چهاردهم خواهد بود و به دلیل حجم بالای وابستگی سبد سوختی کشور به بنزین و همچنین رابطه مستقیم واردات بنزین و وابستگی در تامین سوخت حمل و نقل به خارج، به مسئله اول امنیت انرژی کشور نیز تبدیل شده است.

مهم‌ترین چالش پیش‌روی دولت چهاردهم در حوزه انرژی چیست؟

کریم یزدی‌خواه کارشناس حوزه سیاست‌گذاری در رابطه با مسئله اول کشور در دولت چهاردهم در حوزه انرژی به خبرنگار قدس گفت: مسئله ناترازی بنزین، مسئله شماره یک حوزه انرژی دولت چهاردهم خواهد بود و در کنار دیگر ناترازی‌های حوزه انرژی و لزوم توجه به رشد تولید و بهینه‌سازی مصرف، به دلیل حجم بالای وابستگی سبد سوختی کشور به بنزین و همچنین رابطه مستقیم واردات بنزین و وابستگی در تامین سوخت حمل و نقل کشور به خارج، به مسئله اول امنیت انرژی کشور نیز تبدیل شده است. برنامه اصلی و کلیدی در قدم اول، تنوع بخشیدن به سبد سوختی و دوگانه‌سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور برای کاهش بار مالی واردات بنزین و در نهایت کاهش ناترازی بنزین و تحقق امنیت انرژی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG است.

وی ادامه داد: این رویکرد نه تنها به کاهش وابستگی کشور به واردات بنزین کمک می‌کند، بلکه استفاده از سوخت‌های پاک‌تر و دوست‌دار محیط‌زیست را ترویج می‌کند. دوگانه سوز به توانایی یک وسیله نقلیه برای کار با دو نوع سوخت مختلف یعنی بنزین و CNG اشاره دارد. CNG جایگزینی مقرون به صرفه و تمیزتر برای بنزین است، زیرا میزان انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده های کمتری را تولید می کند. یکی از مزایای کلیدی خودروهای دوگانه سوز، توانایی آنها در جابجایی بین سوخت، بسته به در دسترس بودن و هزینه است. با استفاده از CNG برای فعالیت های حمل و نقل مانند تاکسی، اتوبوس و کامیون می توان تقاضای بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش داد و در نتیجه در منابع ارزی حاصل از جلوگیری از واردات را صرفه جویی کرد. این رویکرد همچنین می تواند به کاهش اثرات زیست محیطی حمل و نقل کمک کند، زیرا CNG در مقایسه با بنزین، سطوح کمتری از دی اکسید کربن و سایر انتشارات مضر مانند NOXها را تولید می کند.

این کارشناس انرژی با اشاره به رویکرد اجرایی جهت اجرای فوری دوگانه سوز شدن تمامی خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل گفت:  برای اجرای فوری دوگانه سوز شدن تمامی خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل باید مراحل متعددی طی شود. اولاً، نیاز به افزایش زیرساخت‌ها برای جایگاه‌های سوخت‌رسانی CNG در سراسر کشور است. این امر مالکان خودرو را تشویق می‌کند تا به سیستم‌های دوگانه سوز روی بیاورند و بدانند که در صورت نیاز به جایگاه‌های سوخت‌رسانی CNG دسترسی خواهند داشت. ثانیاً، مشوق‌ها و یارانه‌های دولتی می‌تواند به مالکان وسایل نقلیه‌ای که به سیستم‌های دوگانه سوز روی می‌آورند ارائه شود. این می تواند به جبران هزینه های اولیه تبدیل وسایل نقلیه برای کار با CNG کمک کند و افراد بیشتری را تشویق کند تا از این گزینه استفاده کنند. ثالثا، معافیت های مالیاتی می تواند برای کسانی که از CNG به عنوان منبع سوخت اصلی خود برای فعالیت های حمل و نقل استفاده می کنند، ارائه شود.

وی گفت: در خاتمه، دوگانه سوز شدن تمامی خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل گامی مهم در جهت جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی در واردات بنزین است. با ترویج استفاده از سوخت‌های پاک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر مانند CNG، می‌توانیم وابستگی خود را به نفت خارجی کاهش دهیم و یک سیستم حمل‌ونقل پایدارتر و سازگار با محیط زیست ایجاد کنیم. دولت، ذینفعان صنعت و مردم همگی در تحقق این انتقال نقش دارند. ضروری است که اکنون برای تضمین آینده ای روشن تر و پایدارتر برای کشورمان اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.