کتاب «نامه زرین سلامت»، ترجمه رساله ذهبیه منسوب به امام رضا(ع) است که به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برای دوازدهمین بار، تجدید چاپ شد.

«نامه زرین سلامت»؛ شرح توصیه‌های بهداشتی امام رضا(ع) به چاپ دوازدهم رسید

رساله ذهبیه امام رضا(ع) از نفیس‌ترین مواریث اسلامی در زمینه دانش پزشکی است که به‌طور اجمال، رشته‌هایی از علوم پزشکی را معرفی و بخش زیادی از طب پیشگیری را نیز بیان کرده است.

«نامه زرین سلامت» اثر ترجمه شده متن رساله ذهبیه منسوب به حضرت رضا(ع) است که به باور صدها پزشک، متخصص و حکیم از جمله حکیمان دربار مامون، شایسته‌ترین متن آموزشی ـ کاربردی برای تحقق سلامت و بهداشت انسان است.

سند روایی طب‌الرضا(ع)، پیام‌های زرین بهداشتی امام رضا(ع)، معجون دارویی غذایی رضوی، آداب استحمام، آداب بهزیستی و بهداشت فردی، آداب سفر و احکام آب‌ها، مزاج‌شناسی، مدیریت و سازماندهی بدن، آداب حجامت و فصد، مواد ترکیبی و تعارض‌های غذایی، عناوین ۹ بخش تشکیل‌دهنده  این کتاب است.

در میان متون روایات به بیش از 5 هزار روایت و حدیث در خصوص مسائل تغذیه، بهداشت و سلامت بر می‌خوریم که بیشتر آن‌ها از پیامبراکرم(ص)، امام علی(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) است.

«رساله ذهبیه» یکی از متون ذکر شده است که از سوی امام رضا(ع) به رشته تحریر درآمده و ترجمه آن در کتاب «نامه زرین سلامت»، به چاپ رسیده است، هر چند  این متن از دنیای سنتی و معنوی آمده، اما فرازهای آن هر یک می‌تواند عنوان یک پژوهش و کاوش در جهان طب و بهداشت باشد.
 
مزاج‌شناسی، بهداشت روانی، آداب خواب و بیداری، تعارض های غذایی و... از اهم عناوین این رساله هستند.

گفتنی است، اصل این کتاب به زبان عربی است که توسط دکتر محمد دریایی ترجمه  و در قطع وزیری و شمارگان 200 نسخه و در 148 صفحه با قیمت 750000 ریال در اختیار کتاب دوستان قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.