انتخابات

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شیوه عملکردی بانک ها در اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن ایستادگی رسمی در برابر قانون است بیان کرد: دولت چهاردهم بایستی اقدام به عزل مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک هایی کند که به قانون عمل نمی کنند.

نماینده ادوار مجلس: شیوه عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات مسکن ایستادگی رسمی در برابر قانون است

خلیل بهروزی فر نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس درباره علت عدم تمکین بانک ها به اعطای تسهیلات ساخت مسکن گفت: مجلس و دولت سیزدهم برای رونق نهضت ملی مسکن قوانین و طرح ها و برنامه های زیادی را اجرایی کردند. یکی از این برنامه ها تصویب قانون جهش تولید مسکن بود و در این قانون مقرر شد که به مردم زمین رایگان اعطا شود و بانک ها نیز سالانه 20 درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای تسهیلات ساخت مسکن کنند تا به این وسیله شاهد رونق مسکن سازی در کشور باشیم. 

بهروزی فر در ادامه بیان کرد: مسکن به یک معضل جدی در کشور تبدیل شده است. در حالی که اگر به این قوانین مصوب عمل شود بخش عمده ای از مشکلات از سر راه مردم برای تامین مسکن برداشته می شود. 
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مجلس برای ایستادگی در برابر بانک هایی که از قانون تمکین نمی کنند و در اعطای تسهیلات سلیقه ای عمل می کنند، در برنامه هفتم بندهایی را برای تنبیه این بانک ها در نظر گرفت. 

بهروزی فر ادامه داد: در این بند در برنامه هفتم در نظر گرفته شد که بانک هایی که بیشترین همکاری را برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن داشته باشند اعتبار بیشتری پرداخت شود و بانک هایی هم که این قانون را اجرایی نمی کنند، چون در واقع از قانون تخلف کرده اند و به نوعی سرپیچی از قانون است باید با آنها برخورد شود، که در برنامه هفتم مصوب شد اعتبار تسهیلات دهی آنها کاهش پیدا کند. 

وی توضیح داد: چاره ای جز این نداریم که در برابر بانک ها مستنکف از اجرای قانون این نوع اقدامات تنبیهی را در نظر بگیریم. بانک ها در کشور ما متاسفانه عملا یک مسیر بنگاه داری را طی کرده اند و متناسب با آن رفتار می کنند.

بهروزی فر ادامه داد: بانک ها هنوز به این باور نرسیده اند که باید متناسب با برنامه ها و اولویت هایی که دولت و قانون مشخص می کند باید تسهیلات خود را جهت بدهند. بانک ها باید به مُر قانون جهش تولید مسکن عمل کنند و سالانه 20 درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای وام ساخت و خرید مسکن به مردم کنند. 

وی ادامه داد: اما عملا شاهدیم که بانک ها در برابر قانون جهش تولید مسکن ایستادگی می کنند و سعی سیستم بانکی این است که به صورت مستقل عمل کنند و کاری به قانون و دولت نداشته باشند، در حالی که رئیس کل بانک مرکزی و روسای بانک ها از وزیر که منصوب شده دولت است حکم خود را دریافت می کنند نه از طرف یک بخش خصوصی، پس باید به اجرای قانون پایبند باشند. 

بهروزی فر با بیان اینکه این شیوه عملکردی بانک ها در اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن ایستادگی رسمی در برابر قانون است بیان کرد: دولت چهاردهم باید به جد با بانک هایی که تسهیلات مسکن را پرداخت نمی کنند برخورد کند و حتی باید اقدام به عزل مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک هایی کرد که به قانون عمل نمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.