انتخابات

۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 994919

آخرین رسول و آخرین پیام

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی، استاد حوزه و دانشگاه

یَـٰٓأَیُّهَا ٱلرَّسُولُ بَلِّغۡ مَآ أُنزِلَ إِلَیۡکَ مِن رَّبِّکَۖ وَإِن لَّمۡ تَفۡعَلۡ فَمَا بَلَّغۡتَ رِسَالَتَهُۥۚ وَٱللَّهُ یَعۡصِمُکَ مِنَ ٱلنَّاسِۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا یَهۡدِی ٱلۡقَوۡمَ ٱلۡکَٰفِرِینَ.

آخرین رسول و آخرین پیام

ای پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو فرو فرستاده شده [به خوبی] ابلاغ کن، اگر انجام ندهی، در آن صورت [گویی به هیچ عنوان] پیام او را نرسانده ای.خدا تو را از گزند برخی از مردم [شرور] حفظ می‌کند، بی گمان، خدا کافران را هدایت نمی‌کند.

آفتاب داغی در آن روز سایه افکنده بود بر تمام سرزمین غدیر صدای همهمه تمام غدیر خم را پر کرده بود همه به یکدیگر نظاره می کردند. چه خبریست؟ چه وحی ای بر پیامبر نازل شده است که اینقدر اهمیت دارد؟ که پیامبر ما را در این سرزمین بی آب و علف نگه داشه است تا بدان جا که من رداء خودم را دو نیم کرده ام از شدت گرما، نصف آن زیر پا و نصف دیگر بر سر. بگمانم خبری است که تا بحال من همچین خبری را نشنیدم.

ناگهان پیامبر لب بسخن گشودن هان ای مردم، نزدیک است که من دعوت حق را لبیک گویم و از میان شما بروم. ومن مسئولم و شما نیز مسئول هستید. درباره من چه فکر می کنید؟

 یاران پیامبر گفتند: گواهی می دهیم که تو آیین خدا را تبلیغ کردی و نسبت به ما خیرخواهی و نصیحت کردی ودر این راه بسیار کوشیدی خداوند به تو پاداش نیک بدهد.

آخرین رسول و آخرین پیام

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، وقتی مجددا آرامش بر جمعیت حکم فرما شد، فرمود:

 آیا شما گواهی نمی دهید که جز خدا، خدایی نیست ومحمد بنده خدا وپیامبر اوست؟ بهشت ودوزخ ومرگ حق است وروز رستاخیز بدون شک فرا خواهد رسید وخداوند کسانی را که در خاک پنهان شده اند زنده خواهد کرد؟

 یاران پیامبر گفتند: آری، آری، گواهی می دهیم.

 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ادامه داد: من در میان شما دو چیز گرانبها به یادگار می گذارم; چگونه با آنها معامله خواهید کرد؟ناشناسی پرسید: مقصود از این دو چیز گرانبها چیست؟

 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ثقل اکبر کتاب خداست که یک طرف آن در دست خدا وطرف دیگرش در دست شماست. به کتاب او چنگ بزنید تا گمراه نشوید. وثقل اصغر عترت واهل بیت من است. خدایم به من خبر داده که دو یادگار من تا روز رستاخیز از هم جدا نمی شوند.

هان ای مردم،برکتاب خدا وعترت من پیشی نگیرید واز آن دو عقب نمانید تا نابود نشوید.

 در این موقع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دست حضرت علی علیه السلام را گرفت و بالا برد، تا جایی که سفیدی زیر بغل او بر همه مردم نمایان شد وهمه حضرت علی علیه السلام را در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دیدند و او را به خوبی شناختند و دریافتند که مقصود از این اجتماع مسئله ای است که مربوط به حضرت علی علیه السلام است و همگی با ولع خاصی آماده شدند که به سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گوش فرا دهند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هان ای مردم، سزاوارترین فرد بر مؤمنان از خود آنان کیست؟  

یاران پیامبر پاسخ دادند: خداوند و پیامبر او بهتر می دانند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ادامه داد: خداوند مولای من و من مولای مؤمنان هستم و بر آنها از خودشان اولی وسزاوارترم. هان ای مردم،«هر کس که من مولا و رهبر او هستم، علی هم مولا ورهبر اوست ».

 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم این جمله آخر را سه بار تکرار کرد و سپس ادامه داد: پروردگارا، دوست بدار کسی را که علی را دوست بدارد ودشمن بدار کسی را که علی را دشمن بدارد.خدایا، یاران علی را یاری کن ودشمنان او را خوار وذلیل گردان. پروردگارا، علی را محور حق قرار ده...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.