۸ تیر

با توجه به مشاهده برخی موارد از بیماری هاری طی روزهای گذشته، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی در جهت پیشگیری از این بیماری، توصیه‌هایی را عنوان کرد.

توصیه‌های اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برای پیشگیری از ابتلا به هاری

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، محمدرضا بهروزیان گفت: پرهیز از تماس با حیوانات بلاصاحب و پرسه زن اعم از، سگ و گربه وحوش به‌عنوان اولین توصیه مهم ما در این ارتباط است و تأکید می‌شود که از تغذیه دستی این حیوانات، خودداری شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی افزود: نکته بعدی لزوم مراجعه منظم هر ۶ ماه یکبار به دامپزشکی، برای کنترل سلامتی و همچنین تزریق سالیانه واکسن هاری، برای کلیه حیوانات خانگی است.

وی یادآور شد: توصیه سوم و مهم این که در صورت گاز گرفتگی توسط حیوانات اعم از خانگی یا بلاصاحب و غریبه، بایستی بلافاصله نسبت به شستشوی محل گاز گرفتگی با آب و صابون فراوان به مدت ۱۵ دقیقه اقدام و سپس فورا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی برای تزریق واکسن و سرم ضدهاری مراجعه کنید.

بهروزیان تصریح کرد: نکته بعدی اینکه اگر حیوان خانگی شما تغییر رفتار دهد یعنی چنانچه آرام بوده و در ادامه تبدیل به یک حیوان پرخاشگر شود و یا اگر که یک حیوان پرخاشگر بوده تبدیل بشود به یک حیوان آرام، نشانگر شبهه ابتلای حیوان به بیماری هاری مطرح می‌شود و بایستی اقدامات پیشگیرانه برای پرهیز از گاز گرفتگی توسط حیوان مشکوک انجام شده و سریعا مراتب به دامپزشکی اطلاع رسانی شود تا اکیپ مبارزه با بیماری‌ هاری به محل برای انجام اقدامات بهداشتی مراجعه کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در پایان به شهروندان و دامداران توصیه می‌کنیم؛ هنگام مراجعه اکیپ‌های واکسیناتور دامپزشکی با ماموران دامپزشکی برای واکسیناسیون سگ‌های گله و نگهبان، همکاری لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.