کارشناس انرژی: دولت دوازدهم در زمان تحویل دولت به آقای رئیسی بیش از ۸۰ میلیون بشکه ذخایر نفت خام و میعانات گازی را روی آب شناور که مین بزرگی جلوی پای دولت بود؛ گذاشت.

مین بزرگ «۸۰ میلیون بشکه ذخایر نفت خام و میعانات گازی روی دریا» چگونه در دولت شهید رئیسی خنثی شد؟

سهیل نبویان کارشناس انرژی در رابطه با مسئله نگرش به تحریم‌ها و تجارت نفت خام گفت: مسئله نگرش به تحریم‌ها و نحوه برخورد با آن بسیار مهم است؛ حتی کشوری مانند هند که در حال حاضر هیچ مشکلی در حوزه تجارت بین‌الملل ندارد؛ به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت کرده است و مسیر مقابله هدفمند با تحریم و همچنین نبودن ذیل یک سازوکار تحمیلی در جهت تجارت جهانی را پیموده است و نحوه تحول تجارت هند با روسیه حتی پس از تحریم‌های سال ۲۰۲۲ غرب علیه روسیه به خوبی بیانگر وضعیت تعاملی کشوری مانند هند با تحریم‌ها است. بنابراین مسئله‌ای که بسیار مهم و کلیدی است نحوه برخورد با تحریم‌ها و نگرش مقابله هدفمند با تحریم‌ها مطرح است؛ موضوعی که در دولت روحانی پیگیری نشد و نتیجه آن رسیدن فروش نفت خام ایران به زیر ۳۰۰ هزار بشکه در روز با قیمت نصف وضعیت فعلی بوده است و همچنین رویکرد راهبردی دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی در زمینه مقابله هدفمند با تحریم‌ها بوده است که نتیجه آن رشد صادرات نفت خام ایران به حدود ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام در روز بوده است.

این کارشناس انرژی با اشاره به وضعیت تحول تجارت نفت خام ایران دور دولت شهید رئیسی ادامه داد: دولت دوازدهم در زمان تحویل دولت به آقای رئیسی بیش از ۸۰ میلیون بشکه ذخایر نفت خام و میعانات گازی را روی آب شناور که مین بزرگی جلوی پای دولت بود؛ گذاشت زیرا علاوه بر پر کردن شناورهای کشور و تحمیل هزینه نگه‌داری نفت خام فروش نرفته مازاد، سبب شد بخشی از ناوگان ایران نیز نتواند به کار گرفته شود ولی با این حال نه تنها با رویکرد شهید رئیسی و دولت ایشان، با موفقیت تمام ذخایر نفت خام شناور را فروختند بلکه میزان فروش نفت خام به اذعان همه موسسات رسمی و خارجی به یک رکورد بی‌سابقه با وجود تشدید تحریم‌ها رسیده است و امروز تولید نفت خام ایران ۱.۴ میلیون بشکه افزایش یافته و وصول درآمدهای ارزی نیز ۲۷۵ درصد رشد داشته است و همه این موارد نشان از تمرکز دولت سیزدهم در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها بوده است.

وی ادامه داد: مسیر هموار صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم پشتوانه تحولات ساختاری و اجرایی جدی در دولت بعدی نیز است. تمرکز دولت بر گسترش ایجاد بازار نفت و گاز، توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه و تقویت تعاملات میدانی در بخش نفت و گاز بوده است. این دیپلماسی فعال انرژی، راه را برای ادامه رشد و موفقیت در صنعت نفت و گاز ایران هموار کرده است.

وی در پایان گفت: در مجموع، ابتکارات دولت سیزدهم در دوره ریاست جمهوری رئیسی در دگرگونی تجارت انرژی ایران و غلبه بر چالش های ناشی از تحریم ها مؤثر بوده است. فروش موفقیت آمیز ذخایر نفت خام فروخته نشده، افزایش تولید روزانه و رشد درآمدهای ارزی، همگی نشان از تمرکز دولت شهید رئیسی به احیای بخش انرژی ایران با برنامه مشخص و راهبردی در مقابله با تحریم‌ها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.