انتخابات

عکسی که می‌بینید، پیش از سال ۱۳۰۷ق / ۱۲۶۸ش، توسط آقارضا عکاس‌باشی ملقب به «اقبال‌السلطنه» برداشته شده‌است و در آن، بنای مزار خواجه‌ربیع در وضعیت تخریب قرار دارد.

روزگار ناخوش مزار «خواجه‌ربیع» در عهد ناصرالدین‌شاه

ربیع بن خثیم یا «خواجه‌ربیع» شخصیتی مشهور و در عین حال ناشناخته است که مزار وی در مشهد شهرت فراوانی دارد. بنای این مزار در دوران شاه عباس یکم صفوی و ظاهراً با پیشنهاد شیخ بهائی ساخته‌شد. می‌گویند دفن فتحعلی‌خان –  یکی از اجداد دودمان قاجار که به دست نادرشاه به قتل رسید – در بقعه خواجه ربیع باعث شد که این مکان در دوره قاجاریه هم مورد توجه قرار بگیرد. اما عکسی که به تازگی از این مکان و در قالب تصاویر آلبوم‌های کاخ موزه گلستان منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که اوضاع و احوال مزار خواجه ربیع، دستکم در نیمه دوم سلطنت ناصرالدین‌شاه و به احتمال زیاد بعد از آن، چنگی به دل نمی‌زده‌است.

عکسی که می‌بینید، پیش از سال ۱۳۰۷ق / ۱۲۶۸ش، توسط آقارضا عکاس‌باشی ملقب به «اقبال‌السلطنه» برداشته شده‌است و در آن، بنای مزار خواجه‌ربیع در وضعیت تخریب قرار دارد. البته این وضعیت می‌تواند مقدمه‌ای برای بازسازی و تعمیر باشد، اما شواهد تاریخی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. عکاس این عکس در سال ۱۳۰۷ق / ۱۲۶۸ش ظاهراً به دستور ناصرالدین‌شاه مسموم و مقتول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.