تیر ماه رسیده و حقوق و دستمزدها واریز شده است. به طور معمول پس از دریافت حقوق و دستمزد، کارمندان و کارگران که تعداد زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند، با هدف خرید ضروریات زندگیشان راهی بازار می‌شوند و دست پر به خانه برمی‌گردند.

گرمازدگی بازار گوشت و مواد پروتئینی!

در سبد خرید مردم، گوشت یکی از مهم‌ترین‌ها بوده و هست. گوشت که نباشد، بسیاری از غذاها قابل پختن نیستند. از این رو مردم خرید گوشت را در اولویت تأمین مایحتاج خانوار قرار می‌دهند. یکی دو روز از شروع تیر گذشته، سری به بازار گوشت و مواد پروتئینی در مشهد می‌زنیم. تصورمان شلوغی بازار روزهای ابتدای ماه بود؛ اما در خیابان استقلال که یکی از مهم‌ترین مراکز عرضه گوشت و مواد پروتئینی مشهد است، خبری از شلوغی فروشگاه‌ها نیست! علت اصلی‌اش افزایش افسارگسیخته قیمت‌های مواد پروتئینی است!
در بازار فعلی قیمت معمولی‌ترین گوشت گوسفندی حدود ۷۰۰هزار تومان است. ران و سردست با قلوه‌گاه چنین قیمتی دارد. قلوه‌گاه که از ران و سردست جدا شود، قیمتش ۱۰۰هزار تومان یا حتی بیشتر نیز افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی اگر یک خانواده در ابتدای ماه فقط ۲کیلوگرم گوشت بخرد، باید حدود ۲میلیون تومان بابت آن پرداخت کند. ۲ کیلوگرم گوشت برای یک خانواده کوچک چهار نفره که به طور معمولی مصرف کنند، به ۱۰ روز هم نمی‌رسد. اگر این خانواده بخواهد تا آخر ماه دو مرتبه دیگر هم گوشت بخرد، تا پایان ماه باید ۶ میلیون تومان برای خرید گوشت بپردازد. این امر برای کارمند یا کارگری که حقوقش به ۱۵میلیون تومان هم نمی‌رسد، فاجعه است. همچنین باید تأمین سایر مایحتاج مصرفی و اجاره مسکن را هم به آن اضافه کرد.
دلیل بزرگ و اصلی خلوتی بازار مواد پروتئینی را باید همین‌جا جست. نخواندن دخل و خرج با یکدیگر موجب شده مردم از خورد و خوراکشان بزنند تا بتوانند از عهده هزینه‌های زندگی برآیند.

بالا بودن قیمت‌ها و کسادی بازار
یکی از فروشندگان مواد پروتئینی خیابان استقلال با بیان اینکه شرایط بازار نسبت به چند ماه پیش بسیار سخت‌تر شده، می‌گوید: معمولاً با شروع هر ماه شاهد حضور مردم برای خرید گوشت و مواد پروتئینی مورد نیازشان بودیم و اوضاع بازار خوب بود؛ اما چند وقتی است حتی در ابتدای ماه نیز بازار از کسادی خارج نمی‌شود و میزان فروش بسیار پایین آمده است.
او دلیل این موضوع را افزایش زیاد قیمت گوشت و کم شدن قدرت خرید مردم می‌داند و می‌افزاید: کارمندان و کارگران طیف زیادی از مشتریان ما را تشکیل می‌دهند و زمانی که آن‌ها توانایی خرید پیدا می‌کنند، بازار ما نیز رونق می‌گیرد. تصور کنید کارمند یا کارگری که فشار زیادی برای تأمین تمامی مایحتاج زندگی‌اش تحمل می‌کند، خرید هر کیلوگرم گوشت با قیمت‌هایی نزدیک به یک‌میلیون تومان برایش مقدور نیست یا اگر هم قصد خرید داشته باشد، نمی‌تواند به اندازه نیازش خرید کند. با این شرایط بازار تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اوضاع به هم می‌ریزد.
وی همچنین بیان می‌کند: مشتری‌ داشتیم که در ماه چند مرتبه برای خرید گوشت مراجعه می‌کرد و این رویه سال‌ها ادامه داشت. پس از گرانی و افزایش قیمت‌ها، کم‌کم فواصل زمانی خریدش بیشتر شد تا جایی که از ابتدای سال که برای خرید گوشت قرمز به اینجا آمده، مراجعه دیگری نداشته است. شاید بگویید خریدش را از جای دیگری انجام می‌دهد؛ اما این‌طور نیست چون برای خرید گوشت مرغ مراجعه داشته؛ اما برای خرید گوشت قرمز نیامده است. خودش هم یکی دو بار در صحبت‌هایش گفته افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید سبب شده برخی مواقع فقط برای خرید گوشت مرغ به اینجا بیاید. او حق دارد. یک کارمند بازنشسته در شرایط فعلی چگونه می‌تواند با یک حقوق ثابت از عهده هزینه‌های سنگین خرید چند کیلوگرم گوشت بربیاید؟

۵۰ درصد کاهش فروش!
فروشنده دیگری نیز با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بازار مربوط به نبود دام برای کشتار و اشباع بازار است، می‌گوید: به دلیل اینکه هنوز گیاهان و علف‌های خوراکی خوبی پس از بارندگی‌های امسال در دشت و بیابان وجود دارد، دامداران تمایلی به فروش و کشتار دام‌های خود ندارند، از این رو دام برای کشتار کم است. وقتی دام برای کشتار کم باشد، قیمت گوشت نیز افزایش می‌یابد و در این میان دلالان سودجو بیشترین سود را می‌برند و همه قیمت‌ها به دست آن‌ها بالا و پایین می‌شود؛ کاری که همین الان در مورد گوشت‌های تنظیم بازاری که در سطح شهر و کنار خیابان‌ها توسط جهاد کشاورزی عرضه می‌شود، اتفاق می‌افتد.
وی ادامه می‌دهد: در حالی که فروش ما از سال گذشته تاکنون ۵۰درصد کاهشی بوده، متأسفانه به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی مناسب در ارائه گوشت گرم تنظیم بازاری به صورت مستقیم توسط برگزیدگان جهاد کشاورزی، بازخورد مناسبی را از تنظیم بازار نمی‌گیرد و باز هم سود این موضوع به جیب برخی از دلالانی که زد و بندهایی دارند، می‌رود و مردم کمترین سود را می‌برند.
او همچنین می‌افزاید: برای اینکه عرضه گوشت تنظیم بازار به هدفش یعنی کاهش و کنترل بازار برسد، مسئولان باید همان‌گونه که در مورد فروش گوشت مرغ اقدام کردند، در مورد توزیع گوشت تنظیم بازار هم انجام دهند؛ یعنی به جای اینکه این گوشت‌ها کنار خیابان با آن شرایط سخت به مردم فروخته شود، آن‌ها را برای فروش به فروشگاه‌های سطح شهر بسپارند مثل تجربه‌ای که در توزیع گوشت مرغ بدست آمد و نتیجه‌اش به ثبات قیمت گوشت مرغ منتهی شد.
وی می‌گوید: به نظر می‌رسد تا یک سال دیگر هم بازار گوشت قرمز با وضعیتی که دارد، به تعادل نرسد و قیمت‌ها کم نشود؛ چرا که روند تأمین گوشت از دام‌های وارداتی مشکل بزرگی است و مسئولان برای سامان دادن به اوضاع و کوتاه شدن دست دلالان باید چاره‌ای اساسی بیندیشند.

گلایه‌های یک شهروند
یکی از شهروندان نیز با گلایه از شرایط فعلی و گرانی بازار گوشت قرمز می‌گوید: معلم بازنشسته‌ای هستم با حقوق ماهیانه ۱۷میلیون تومان. باور کنید نمی‌دانم با این حقوق چکار باید بکنم. پیش از این بیشتر برای خرید گوشت قرمز می‌آمدیم و مصرفمان هم زیادتر بود؛ اما متأسفانه هزینه‌هایی که هر روز افزایش می‌یابد، اجازه نمی‌دهد گوشت کیلویی ۸۰۰-۷۰۰ هزار تومانی را مثل سابق بخریم و مصرف کنیم. مسئولان باید چاره‌ای بیندیشند تا هم توان خرید مردم بالا برود و هم بازار از کسادی خارج شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.