انتخابات

اظهارات روز گذشته مقام ارشد یکی از قدرت‌های اروپایی در مورد آینده کشورش مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است.

خطر واقعی یا حربه انتخاباتی مکرون؟

به گزارش قدس آنلاین، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داده در صورت پیروزی احزاب‌ راست‌افراطی، احتمال وقوع «جنگ داخلی» در این کشور وجود دارد! او در مصاحبه‌ای با بیان اینکه حزب چپ افراطی «فرانسه راست قامت» و حزب راست افراطی «اجتماع ملی» هر دو، سیاست‌های تفرقه‌افکنانه‌ای را دنبال کرده‌اند که به تنش‌ها در جوامع دامن زده است، گفت: آن‌ها موجب نارضایتی افراد درزمینه مذهب و اصل خود می‌شوند و بنابراین ما را به سمت جنگ داخلی سوق می‌دهند.

۲ دیدگاه متفاوت
حدود دو هفته پیش، در پی شکست سنگین حزب حاکم فرانسه در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا، مکرون مجبور شد مجمع ملی را منحل و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی برای تعیین سرنوشت فرانسه را اعلام کند. دور نخست انتخابات پارلمانی برای تعیین دولت جدید، ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) برگزار می‌شود و دور دوم برای هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) برنامه‌ریزی شده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب اجتماع ملی احتمالاً با ۳۵درصد در دور نخست انتخابات پیروز می‌شود و حزب فرانسه راست قامت با ۲۷درصد در جایگاه دوم و حزب رنسانس مکرون نیز با ۱۹درصد در جایگاه سوم قرار خواهند گرفت.

با این اوصاف، درخصوص مواضع اخیر رئیس‌جمهور فرانسه دیدگاه دوگانه‌ای وجود دارد. عده‌ای هشدار مکرون درباره خطر جنگ داخلی همزمان با بالا رفتن شانس راست‌گرایان برای پیروزی در انتخابات را حربه رئیس‌جمهور برای تحریک مردم و کشاندن آن‌ها به سمت خود برای کسب موفقیت در این ماراتن تعبیر می‌کنند. برخی دیگر با توجه به ادامه درگیری در کالدونیای جدید، مستعمره فرانسه در اقیانوس آرام و همچنین تجربه مکرر آشوب‌ها در سرزمین فرانک‌ها در ۲۰سال اخیر، شورش‌های انتخاباتی در این کشور را محتمل می‌دانند. پیش‌تر جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه هم با بیان اینکه احتمال تنش‌های انتخاباتی بسیار شدید وجود دارد، گفته بود: مقامات برای یک وضعیت بسیار ملتهب آماده می‌شوند. 

نگرانی‌های واقعی برای رئیس جمهور

خطر واقعی یا حربه انتخاباتی مکرون؟

عبدالرضا فرجی راد، کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با قدس اما در تحلیل اظهارات اخیر مکرون معتقد است در مقطع کنونی سه عامل مهم در نوع مواجهه با راست‌گرایان برای دولت چالش‌ساز شده است. وی افزود: نخست، مسئله مهاجران است که آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به جامعه اروپایی وارد و امروزه کشورهایی با نرخ رفاه بالا همچون هلند، بلژیک، دانمارک و... را با تشتت و گسل‌های اجتماعی روبه‌رو کرده است.  دوم، جنگ اوکراین که ترس از گسترش مساحت و جابه‌جایی جغرافیای جنگ سبب جلب نظر مردم به انفعال چپی‌ها (سوسیال) در مهم‌ترین کشور قاره سبز یعنی فرانسه شده است. به‌طور قطع اروپای غربی یا حتی می‌توان گفت کل اروپا تأثیرپذیر از قدرتمندترین کشور نظامی این قاره یعنی فرانسه است. پس تعجب‌آور نیست راست‌گرایان بتوانند با اقدامات عملی یا رفتارهای پوپولیستی رأی اکثریت انتخابات‌ کشورهای مختلف را کسب کنند. سوم، کرونا و مشکلات اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری و قیمت‌ها و ... عاملی است که مردمان ساکن اروپا را نگران کرده است؛ نگرانی‌ای که عمدتاً به دلیل ناتوانی احزاب رقیب راستی‌ها در عمل به وعده‌های اقتصادی که داده‌اند به وجود آمده‌اند.این موضوعات موجب شده راست افراطی در انتخابات بتواند از رأی بالاتری برخوردار شود و این موضوع، نگرانی‌هایی واقعی را برای رئیس‌جمهور فرانسه ایجاد کرده است. 

چالش‌های پیش روی مکرون
وی با اشاره به رخدادهای احتمالی آینده تصریح کرد: اگر جناح راست افراطی در انتخابات فرانسه متحمل شکست شود مکرون به عنوان رئیس‌جمهور، آسودگی خاطری از این بابت بدست می‌آورد و همچنین جامعه روشنفکری این کشور نیز با فراغ بال بیشتری به ادامه کار خود می‌پردازد؛ اما اگر راست‌ها پیروز شوند براساس قانون باید نخست‌وزیر دولت فرانسه از جناح راست انتخاب شود. طبیعتاً رئیس‌جمهور لیبرال همچون مکرون با مشی فکری سکولار-سوسیال با نخست‌وزیری که از حزب مخالف باشد به چالش‌های زیادی برخورد خواهد کرد. چالش‌هایی ازجمله مسائل اقتصادی که بیشتر به عهده نخست‌وزیر است و می‌تواند در امور محاسباتی و اهداف و سیاست‌گذاری‌های تجاری شخص مکرون اختلال ایجاد کند. به همین دلیل مطرح کردن انتخابات زودهنگام از سوی امانوئل مکرون امری عقلانی بر پایه احتیاط پیشدستانه است.

فرجی راد ادامه داد: موضوع دیگری که اهمیت زیادی هم دارد، بهبود نیافتن وضعیت اقتصادی اروپاست که با روی کار آمدن جناح راست افراطی در فرانسه عملاً روند کند برنامه‌های کوتاه‌مدت اقتصادی برای بهتر شدن معیشت ساکنان قاره سبز همچنان ادامه دارد. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، گرانی و افزایش قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه اروپایی است که با روی کار آمدن راست‌گرایان عملاً این وضعیت تثبیت می‌شود.

آشوب و اغتشاش خیابانی محتمل است؟
کارشناس مسائل اروپا در پیش‌بینی تحولات آینده جغرافیای فرانک‌ها افزود: احتمال اینکه راست‌گرایان هم در انتخابات شکست بخورند وجود دارد و نمی‌شود به شکل قطعی نتیجه رقابت جناح‌ها را پیش‌بینی کرد. اما با توجه به روندها برای بررسی وضعیت احتمالی آشوب و اغتشاش در کف خیابان‌های کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه، باید به این نکته توجه کرد که راست‌گرایان هم‌اکنون در کشور ایتالیا بر سرکارند. برخی پیش‌بینی می‌کردند اگر جناح راست حاکم شود قطعاً در کف خیابان‌های رم، پایتخت این کشور آشوب اتفاق بیفتد ولی این‌طور نشد؛ سیاست‌هایی را در ایتالیا عوض کردند که منجر به بهبود اوضاع اقتصادی در میان‌مدت شد. راست‌گرایان در مجارستان پس از حاکم شدن، به سمت ارتباط مؤثر و فعال با بریتانیا رفتند و احتمالاً پس از روی کار آمدنشان در فرانسه نیز رابطه بهتری را با انگستان برقرار کنند.

با این حال، احتمال آشوب و ناامنی در خیابان‌های پاریس وجود دارد اما هیچ چیزی قطعی نیست و آنچه مسلم است راست‌افراطی سیاست‌های سختگیرانه‌ای را درزمینه مهاجران اعمال می‌کند و باید منتظر تحولاتی در فرانسه باشیم. تحولاتی قطعاً که می‌تواند بر آینده کل اروپا و ارتباطات خارجی آن و همچنین مهم‌ترین مسئله فعلی قاره سبز یعنی جنگ اوکراین اثرگذاری‌هایی داشته باشد. اثرگذاری‌هایی که اغلب نتیجه مثبتی را برای مردمان ساکن این قاره در ادوار حاکمیت راستی‌ها نداشته است.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.