انتخابات

در خرداد ماه نرخ مصوب خدمات در آرایشگاه‌های مردانه مشهد ابلاغ شد اما آنچه در این نرخ‌نامه جدی به نظر می‌رسد تفاوت این نرخ‌نامه با واقعیت موجود در آرایشگاه‌های مردانه است.

توافق؛ راهکار خلأ نرخ‌نامه در آرایشگاه‌های مردانه

به گزارش قدس خراسان، در حال حاضر خدماتی مانند رنگ کردن، کراتینه کردن، خدمات مراقبت پوستی و سایر موارد اینچنینی به دلیل نیاز مشتریان این حوزه وجود دارد اما آنچه در نرخ‌نامه جدید صادر شده نه تنها به این موارد اشاره نشده بلکه در مورد چگونگی نحوه محاسبه این خدمات هم حرفی به میان نیامده تا مشتری و آرایشگر در حداقل شرایط تکلیف خود را بدانند. 
رئیس اتحادیه آرایشگران مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در طرح این موضوع ابتدا درباره نرخ‌نامه تعیین شده عنوان می‌کند: در مورخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ موضوع نرخ خدمات آرایشگاه‌های مردانه در کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی مورد تأیید و تصویب قرار گرفت و در تاریخ ۲۳خرداد به اتحادیه آرایشگران مشهد ابلاغ شد.

علی آذرکیش دسته‌بندی واحدهای صنفی برای قیمت‌گذاری را درجه یک و درجه دو اعلام می‌کند و سپس ادامه می‌دهد: نرخ ارائه خدمات برای واحدهای صنفی درجه یک برای اصلاح سر و صورت ساده ۱۳۰هزار تومان، اصلاح ساده سر ۱۰۰هزار تومان، ماشین کردن سر کودک تا نمره دو ۵۰هزار تومان و اصلاح صورت و آنکادر کردن ۵۰هزار تومان است.
وی در تکمیل توضیحات خود می‌گوید: این رقم برای واحدهای درجه دو برای اصلاح سر و صورت ساده ۱۰۰هزار تومان، اصلاح ساده سر ۸۰هزار تومان، ماشین کردن سر کودک تا نمره دو ۵۰هزار تومان و اصلاح صورت آنکادر ۴۰هزار تومان مقرر شده است. 

جای خالی توافق در نرخ‌نامه‌های رسمی

رئیس اتحادیه آرایشگران مشهد تشریح می‌کند: خدمات دیگری هم در واحدهای آرایشگری مردانه مثلاً اصلاح داماد، اصلاح کودک، انواع اصلاح مدلدار، شست‌وشو و حالت دادن مو، مولتی ویتامینه کردن مو، رنگ و کراتینه کردن و سایر خدمات اتفاق می‌افتد که همه بسته به نوع مواد مصرفی، برند مورد استفاده و تخصص آرایشگر با توجه به خدمات ذکر شده متفاوت است. در دوره‌ها و سال‌های گذشته به صورت توافقی این خدمات میان مشتری و آرایشگر توافق می‌شد و این عنوان در نرخ‌نامه آمده بود اما در نرخ‌نامه جدید نه عنوان توافق لحاظ شده و نه نرخ مصوبی تعیین شده است.

آذرکیش در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان برای همه خدمات ارائه شده در آرایشگاه‌های مردانه نرخ مصوب تعیین کرد، توضیح می‌دهد: شغل آرایشگری یک شغل قائل به فرد است و گاهی مشتری از مسافتی دورتر و تحمل هزینه بیشتر به دلیل تخصصی که آرایشگر دارد ترجیح می‌دهد با وجود آرایشگاه‌های نزدیک‌تر یا حتی با دستمزد پایین‌تر به همان شخص مراجعه و خدمات مورد نیاز خود را حتی اگر نیاز به انتظار بود در انتظار بنشیند و دریافت کند، بنابراین با توجه به حجم مواد مصرفی، برند، مدت زمان ارائه خدمت و تخصص فرد با توجه به هنری که در استفاده از این مواد مصرفی و انجام کار نهایی دارد نمی‌توان قیمت مصوبی تعیین کرد و انجام این موارد معمولاً توافقی میان مشتری و آرایشگر است. 

وی می‌افزاید: در کنار این موارد نباید از رعایت موارد و نکات بهداشتی چشم پوشاند که در شغل آرایشگری این موضوع هم برای شخص آرایشگر و هم مشتری بسیار اهمیت دارد و براساس قوانین و مقررات همه آرایشگران ملزم به رعایت نکات بهداشتی در این زمینه در کنار درج نرخ‌نامه مصوب در جلو دید همه مشتری‌ها هستند.

رئیس اتحادیه آرایشگران مشهد درباره اقدام‌های انجام شده در خصوص تعیین تکلیف نرخ‌گذاری خدمات در آرایشگاه‌های مردانه یا درج عنوان توافق در نرخ‌نامه‌های ابلاغی به آرایشگران عنوان می‌کند: در این زمینه مکاتباتی انجام داده و امیدواریم دستگاه‌ها و نهادهای مربوط در این خصوص اظهار نظر کنند تا بتوانیم به واحدهای آرایشگری موارد لازم را ابلاغ کنیم.

آراستگی و پیرایش سر و صورت چه برای زنان و چه برای مردان از قدیم معمول بوده و از دستورات مؤکد دینی است و با وجود فضای مجازی و گستردگی استفاده از آن توسط مردم به ویژه جوانان و نوجوانان شاهد تنوع مدل‌هایی هستیم که از همین مجازی وارد واقعیت جامعه می‌شوند و این آرایشگران هستند که با هنر خود قادرند به این مجازی رنگ واقعیت بدهند. بنابراین این اوج بدسلیقگی است که به جای اینکه قیمت‌گذاری براساس هنر شخص دسته‌بندی شود براساس مکان ارائه باشد و بدتر آنکه چشم روی این همه تنوع خدمت در آرایشگاه‌ها بسته شود و تنها برای چهار خدمت که شاید چندان معمول نباشد قیمت‌گذاری مصوب انجام شود. به هر تقدیر آنچه در جامعه در زمینه آرایشگری مردانه عیان است نیاز به بیان ندارد اما این پرسش به قوت خود باقی می‌ماند چرا نباید به آنچه در این زمینه به صورت واقعی وجود دارد پرداخت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.