انتخابات

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اثر سرمایه گذاری خارجی بر رشد اقتصادی اجتناب ناپذیر است؛ اما مسئولین ایرانی در حال پیمایش راه دیگری هستند و با اعمال بی‌ثباتی در قوانین، این امکان را از اقتصاد ایران سلب می‌کنند.

چه تعداد سرمایه‌گذار خارجی در بورس ایران حضور دارند؟

به‌گزارش قدس آنلاین، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اثر سرمایه گذاری خارجی بر رشد اقتصادی اجتناب ناپذیر است و همین مسئله سبب شده که بسیاری از کشورهای دنیا مقررات جدیدی را به‌منظور ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کنند؛ با این همه مسئولین ایرانی در حال پیمایش راه دیگری هستند به‌طوری که نه‌تنها عاملی در مسیر تشویق ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیستند، بلکه با ایجاد بی‌ثباتی در قوانین سرمایه‌گذاری برای داخلی‌ها را هم با چالش مواجه می‌کنند.

طبق آمار تعداد سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران به بیش از ۴۰۰۰ نفر رسیده است که این افراد از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، سوییس، چین و دیگر کشورها هستند. چنانچه این آمار در کنار ۶۰ میلیون کد بورسی ایرانی و ۴۱ میلیون سهامدار فعال ایرانی در بازار بورس بگذارید متوجه ناچیز بودن آن می‌شوید.

البته به‌نظر می‌رسد این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تغییر چندانی نداشته، چراکه طبق اعلام سازمان بورس تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۱، تعداد سرمایه‌گذار خارجی در بورس تهران ۴۳۱۹ نفر بوده است و این یعنی طی دو سال اخیر شاهد افزایش شمار سرمایه‌گذاری خارجی در بورس ایران نبوده‌ایم.

این آمار در کشورها همسایه متفاوت است به‌طوری که میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه طی ۶ ماه نخست سال‌ گذشته ۹۴.۸ میلیارد دلار اعلام شده بود.

رئیس اتحادیه بین‌المللی سرمایه‌گذاران گفته بود که در نیمه اول سال جاری به‌ارزش ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی​​​​​​​ در ترکیه انجام شده است که ۲.۵ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه‌های مشارکت و تملک انجام گرفت.

وی ضمن پیش‌بینی اینکه ثبات اقتصاد کلان و بهبود چارچوب نظارتی در ۶ ماه آینده موجی جذب سرمایه گذاری خارجی شود، اعلام کرده بود که کشورهای اتحادیه اروپا کماکان با سهم ۵۶ درصدی، بیشترین سرمایه‌گذاری را در ترکیه انجام داده‌اند.

یکی از کشورهایی که به‌صورت فعال در ترکیه سرمایه‌گذاری خارجی دارد، المان است. بر اساس گزارشی که توسط رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و ترکیه ارائه شد، از سال ۲۰۰۲ تاسال گذشته میلادی شرکت‌های آلمانی در ترکیه حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند. شرکت‌های آلمانی در بازار ترکیه حضور فعالی دارند؛ این کشور به‌دلایل جغرافیایی، لجستیکی و نیروی کار ماهر، به مقصدی مطلوب برای گسترش سرمایه‌گذاری‌های خارجی تبدیل شده به‌گونه‌ای که در حال حاضر ۸ هزار شرکت آلمانی در ترکیه فعال هستند و سهم آلمان از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه ۶.۴ درصد است و ارزش آن در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۹۷ میلیون دلار بوده است.

همچنین طبق آنچه که در رسانه‌ها آمده است سرمایه‌گذاری خارجی در بورس مسقط ۱۹ درصد ارزش بازار سرمایه این کشور را تشکیل می‌دهد که این ۱۹ درصد را ۱۳۵ ملیت مختلف از سرتاسر دنیا خلق کرده‌اند.

یکی از دلایلی که شاهد این میزان سرمایه‌گذاری در بورس عمان هستیم این است که این کشور  با اعمال نرخ مالیات پایین و عدم محدودیت برای انتقال سود و سرمایه به‌خارج از کشور، بیشترین تسهیل‌گیری و جذابیت را برای ورود سرمایع‌گذاران خارجی ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.