با حضور مصطفی فیضی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی طی مراسمی تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی به امضا رسید.

صدور سند تک برگ برای ۵۸ هزار هکتار از اراضی موقوفه آستان قدس رضوی

به گزارش قدس خراسان، این مراسم عصر امروز ۷ تیر ماه با حضور حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرتضی حقیقی، معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی و سید مرتضی مولوی‌پور، مدیر کل سازمان ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی در محل دفتر قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد. 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک ایام میلاد امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی کاظم(ع) گفت: محور موضوعات و مسائل آستان قدس رضوی به دو بخش عمومی از جمله مسائل مرتبط با زیارت اعم از خدمات زیارتی و اجتماعی و بخش دیگر حوزه املاک تقسیم می‌شود.

وظیفه سنگین حفظ و نگهداری از زمین های موقوفه

مصطفی فیضی تصریح کرد: در واقع بخش املاک کار بسیار دشواری است، زیرا برخلاف برخی از تصورات، آستان قدس رضوی مالک زمین‌های وقفی نیست بلکه وظیفه‌اش امانتداری، حفظ و نگهداری از موقوفات و همچنین عمل به نیات واقفین است که برای نگهداری از آنها باید هزینه کند.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه برجسته موقوفات در آموزه‌های دینی همچنین نقش آن در رشد و تعالی جامعه اسلامی،این تفاهم نامه با هدف تثبیت مالکیت موقوفات در راستای حفظ و صیانت از این سرمایه عظیم و ارزشمند،جلوگیری از تعرض غیر قانونی به محدوده با صدور اسناد مالکیت موقوفات متعلق به حضرت رضا(ع) و عمل به نیات واقفین خیراندیش، امروز با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد شد.

فیضی خطاب به مهمانان این جلسه گفت: شما خادمان گمنام حضرت رضا(ع) هستید، زیرا تعیین تکلیف موقوفات کار بزرگی است بنابراین امیدواریم به برکت نام حضرت رضا(ع) مسائل و مشکلات مردم حل شود و ما هم قدمی برای شفاف شدن این مسائل برداریم.

تثبیت مالکیت ۸۰ درصد از موقوفات توسط سازمان ثبت اسناد کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در ادامه به فرآیندهای ثبت سند اراضی و املاک اشاره کرد و گفت: شناسایی، مستندسازی و تثبیت صدور سند از جمله این فرآیندهاست و تمامی این فرآیندها در تفاهم‌نامه پیگیری خواهد شد.

حسن بابایی، با اشاره به اینکه خوشبختانه ۸۰ درصد از موقوفات تثبیت مالکیت شده است و در نظر داریم تا پایان سال جاری بسیاری از اراضی را تثبیت مالکیت کنیم، اضافه کرد: باید از ثبت سندهای تک برگی به سمت سندهای الکترونیکی برویم که تا کنون ۵۰۰ هزار سند الکترونیکی در کشور ثبت شده است.

وی به بحث ضرورت آموزش کارکنان حوزه املاک و اراضی در زمینه تشکیل پرونده‌ها، مستندسازی‌ها، صدور سند و.... تاکید کرد و ادامه داد: این تفاهم‌نامه باید هر چه زودتر عملیاتی شود و در همین راستا ما آماده همکاری کامل با آستان قدس رضوی هستیم و از هیچ کمک و همکاری دریغ نمی‌کنیم.

صدور سند تک برگ برای اراضی آستان قدس رضوی

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۸ هزار هکتار از اراضی موقوفات آستان قدس رضوی دارای سند تک برگ است، گفت: خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد از سندهای مالکیت موقوفات به شکل اسناد تک برگ ثبت شده است.

مرتضی حقیقی تصریح کرد: حدود ۵۱۸ هزار هکتار از اراضی موقوفه در سطح کشور سند تک برگ ندارند و امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه در سطح کشور و تعیین تکلیف اراضی موقوفه، اثرات و برکات خوبی برای مردم به همراه داشته باشد تا علاوه بر پاسخگویی به مسائل مردم در این حوزه، اختلافات بین دستگاهها در کارگروههایی که تشکیل شده است حل شود.

اراضی موقوفه تعیین تکلیف می‌شود 

مدیر کل سازمان ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی، نیز با اشاره به همکاریهای خوب این سازمان با مجموعه آستان قدس رضوی، گفت: ما متعهد هستیم به تکلیف خودمان در خصوص تثبیت سند مالکیت اراضی موقوفه عمل کنیم. 

سید مرتضی مولوی‌پور تصریح کرد: در جلسات متعددی که برگزار شد، راهکارهای مناسبی برای پلاک‌های اراضی مرزی آستان قدس رضوی مطرح شد و مغایرت‌هایی که بین ثبت سندهای مرزی و بین‌المللی وجود دارد؛ در آینده‌ای نزدیک تعیین تکلیف خواهد شد. 

منبع: آستان نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.