انتخابات

اسپانیا با وجود اینکه سعی می کند همسوی اتحادیه اروپا حرکت کند اما به گفته رسانه های این کشور بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی، تعداد زیادی از سران این کشور اروپایی در انتخابی جالب توجه، در کنار فلسطین و ساکنان غزه، این بزرگ‌ترین زندان روباز جهان ایستادند.

هشدار اسپانیا به رژیم صهیونیست ها برای نقض قوانین بین‌المللی در غزه/ آیا اسپانیا نقش فعال در مناقشه فلسطین و اسرائیل دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، اوایل خرداد ماه امسال بود که منابع رسمی اسپانیایی به الجزیره گفته اند که نخست وزیر اسپانیا امروز در پارلمان تاریخ به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را اعلام خواهد کرد، گرچه از آن موقع تاکنون شرایط برای اسپانیا به گونه ای رقم خورده که وقتی در ماه دسامبر، آفریقای جنوبی طرح دعوی ای را علیه رژیم صهیونیستی در مورد نسل‌کشی در غزه به دادگاه بین‌المللی دادگستری ارائه کرده بود، امروز منابع خبری اعلام کردند که اسپانیا با ارائه درخواست شکایت خود از اسرائیل به جمع کشورهای شاکی از رژیم صهیونیستی از جمله کلمبیا، مکزیک و فلسطین پیوسته است.

با نگاهی به تاریخ دیدگاه و اقدامات اسپانیا نسبت به فلسطین، در سال ۱۹۵۰ نیز اسپانیا با پذیرش اسرائیل در سازمان ملل متحد به شدت مخالفت کرد، به نوشته نشریه لا وانگواردیا، ۲۰ سال بعد، وزرای لیبرال فرانکو، حمایت‌ها از آرمان فلسطین را آغاز کردند؛ چنان که گرگوریو لوپز براوو (Gregorio López Bravo/ وزیر امور خارجه اسپانیا بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۳) و لائورِآنو لوپز رودو (Laureano López Rodó/ وزیر امور خارجه اسپانیا بین سال‌های ۱۹۷۳- ۱۹۷۴) در سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ ایراد کردند، مشهود است.

در اسپانیا همه احزاب متفق القول، تنها چاره برای پایان دادن به درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را در راهکار تشکیل دو دولت می‌بینند، آن طور که روزنامه ال پائیس در گزارشی اعلام کرده است، سال گذشته و در حالی که زمان زیادی از آغاز طوفان الاقصی نگذشته بود، هزاران نفر از جمله مقام‌ های احزاب چپگرای اسپانیا در یکی از بزرگ‌ترین نمایش‌ های حمایت از ملت فلسطین در پایتخت این کشور گرد هم آمدند و با محکوم کردن جنایت‌ های رژیم صهیونیستی در غزه، اتخاذ موضع قوی‌تر دولت در قبال رژیم «بنیامین نتانیاهو» را خواستار شدند.  

براساس انتشار گزارش هایی در رسانه های اسپانیایی، وزیر دفاع اسپانیا اعلام کرده است که اسپانیا از نقش دادگاه بین‌المللی دادگستری حمایت کرده و خواهان برقراری صلح در غزه و خاورمیانه است. او با تأکید بر نقض قوانین بین‌ المللی در غزه، نسبت به وقوع فاجعه انسانی در این منطقه هشدار داد. وی با اشاره به دسترسی‌های محدود مردم غزه به کمک و همچنین تخریب زیرساخت‌ های این منطقه، از دادگاه بین‌ المللی خواسته است تا به تعهدات خود در قبال جلوگیری از نسل‌ کشی عمل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.