انتخابات

۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 997030

مدیرکل آموزش‌های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: اگر افراد قصد شنا کردن دارند حتما در مناطق حفاظت شده و امن که نجات غریق حضور دارد، این کار را انجام دهند.

توصیه هایی برای پیشگیری از غرق شدگی

 نواب شمس پور با توجه به گرمای هوا و افزایش سفرهای دریایی به بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق شدگی پرداخت و گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی و پژوهشی با چند نوع غرق شدگی مواجه هستیم؛ یکی از آنها غرق شدگی در سواحل دریاهای شمال و جنوب کشور است که در فصل تابستان در شمال کشور بیشتر است. آمار نشان می‌دهد غرق شدگی در مناطق حفاظت شده کمتر و در مناطق غیر مجاز که نجات غریق حضور ندارد و حفاظت شده نیست، بسیار بیشتر است و به همین دلیل توصیه می‌شود اگر افراد قصد شنا کردن دارند حتما در مناطق حفاظت شده و امن که نجات غریق حضور دارد، این کار را انجام دهند و نسبت به عمق مکانی که در آن شنا می‌کنند آگاهی داشته باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه مسافران از استان‌های مرکزی و بدون دریا که کمتر شنا کردن بلدند، بیشتر دچار غرق شدگی می‌شوند و افراد محلی در شهرهای دریایی که می‌دانند کدام مناطق خطرناک است کمتر دچار این حادثه می‌شوند، ادامه داد: یکی از مسائلی که در مورد غرق شدگی در سواحل باید مورد توجه قرار گیرد حفاظت از کودکان است. خانواده‌ها در سواحل اغلب در حال تفریح و گفتگو با یگدیگر هستند و ممکن است از فرزندانشان غافل شوند و کودکان به سمت دریا بروند، از این رو توصیه در سواحل بسیار مراقب کودکان باشیم.

مدیر کل آموزش‌های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه غرق شدگی‌هایی که در کشور داریم تنها به سواحل دریاها مربوط نمی‌شود، افزود: یکی از بیشترین نوع غرق‌شدگی‌ها در استخرهای کشاورزی رخ می‌دهد که بیشتر در مناطق کویری نظیر یزد و اصفهان است. معمولا کف این استخر لجن بسیاری وجود دارد و هنگامی که فزر در این استخرها می‌افتد گرفتار می‌شود.

شمس پور با اشاره به اینکه همچنین بخش زیادی از غرق شدگی‌ها مربوط به رودخانه‌ها است و استان خوزستان بسیار این نوع غرق شدگی را دارد، افزود: استان‌های مختلف کشور روخانه‌های فصلی و دائمی بسیاری دارند و محیط شنا در رودخانه با سایر محیط‌ها بسیار متفاوت است و این امر نیازمند توضیح و آموزش‌های بسیاری است.

وی ضمن بیان اینکه بخش دیگری از غرق شدگی‌ها به پشت سدها مربوط می‌شود، توضیح داد: از آنجایی که گل و لای پشت سدها انباشت می‌شود، محیط بیرونش بسیار خطرناک است و همچنین در این مناطق نجات غریق حضور ندارد و به همین دلیل غرق شدگی در سدها حتی از غرق شدگی در دریاها بیشتر است. به طور کلی غرق شدگی در رودخانه‌ها، استخرهای کشاورزی و پشت سدها بسیار بیشتر از سواحل است. همچنین بخش دیگر غرق شدگی‌ها به استخرهای خانگی مربوط می‌شود.

مدیر کل آموزش‌های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: تعدادی از افرادی که دچار غرق شدگی می‌شوند برای نجات شخص دیگری وارد می‌شوند و به دلیل شنا بلد نبودن غرق می‌شوند، از این رو توصیه می‌شود در که صورتی شنا بلد نیستید هرگز برای نجات کسی وارد آب نشوید چرا که هم موجب غرق شدن آن فرد و هم غرق شدن خودتان می‌شوید. برای نجات سایر افراد در آب می‌توان از روش‌هایی نظیر انداختن طناب، چوب و ایجاد کردن حلقه استفاده کرد که توضیح‌های آموزشی لازم برای این اقدامات به طور کامل در سایت ما موجود است. همچنین افراد می‌توانند برای نجات فرد در حال غرق شدن با شماره ۱۱۲ که مربوط به هلال احمر است، تماس بگیرند چرا که نیروی هلال احمر می‌توانند فرد را نجات دهند و عملیات احیا و رساندن به مراکز درمانی را انجام دهند.

شمس پور ضمن اشاره به اینکه کمپین «غرق نشویم» چند سالی است که در حال اجراست، گفت: این طرح سال گذشته به خوبی اجرا شد و ناجیان غریق و بخش جوانان هلال احمر در زمینه آگاهی بخشی بسیار تلاش کردند و کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی غرق شدگی در سواحل را داشتیم. توزیع این کمپین باید کشوری باشد چرا که افرادی در استان‌های مرکزی و بدون دریا کمتر با شنا کردن آشنا هستند و در حین سفر به شمال کشور بیشتر دچار حادثه می‌شوند. امسال نیز این کمپین به صورت کشوری برگزار می‌شود و در خانه‌های هلال آموزش‌هایی برای مردم می‌گذاریم تا با اینگونه مسائل آشنا شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.