انتخابات

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: هدفگذاری ما تبدیل مشهد به قطب وجود شهرک‌های صنفی کشور است و به همین منظور به دنبال حل موانع قانونی احداث شهرک‌های صنفی غیردولتی هستیم.

ترسیم قطب وجود شهرک های صنفی غیر دولتی کشور برای مشهد

به گزارش قدس خراسان، هادی مخملی در حاشیه بازدید از یک واحد تولید پوشاک به مناسبت دهه تولید و تجارت و روز صنعت و معدن گفت: در استان یک نگاه کلی برای حوزه تولید وجود دارد که به پتانسیل‌های بسیار ارزشمند در حوزه اشاره می‌کند و مشارکت واحدهای صنفی با واحدهای صنعتی می‌تواند باعث افزایش  تولید و صادرات استان شود تا به دنبال آن در بازارهای منطقه تولیدات استان عرضه پررنگتری داشته باشد و باید بتوانیم این مزیت نسبی استان را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم و وارد رقابت با کشورهای دیگر شویم.

وی افزود: در حوزه پوشاک مباحث فرهنگی هم دخیل است و  می‌توانیم با کشورهای اسلامی همکارهای خوبی داشته باشیم.   در سال‌های گذشته بخشی از تولیدکنندگان از جمله تولیدکنندگان حوزه پوشاک در نمایشگاه‌های صادراتی حضور پیدا کردند و استقبال از این حضور باعث شد که به فروش محصول برسیم و این علاقمندی کشورهای اطراف را به تولیدات ایران نشان می‌دهد که می‌توانیم با مدیریت صحیح در حوزه پوشاک صادرات داشته باشیم و اگر محور صادرات ما براساس ذائقه کشورهای مختلف باشد می‌تواند یک پتاسیل درآمدزا برای استان در نظر گرفته شود.  

احداث شهرک صنفی پوشاک

رئیس اتاق اصناف مشهد در ادامه توضیحات خود عنوان کرد: در حوزه تولید پوشاک، شهرک صنفی پوشاک در دست احداث است که باید با حمایت‌های دولتی و صنفی به صورت خود جوش توسط خود واحدهای صنفی ایجاد شود. باید بتوانیم مجموعه‌ای را به وجود بیاوریم تا مشکلات در حوزه تولید پوشاک را حل کند و به حل این مشکلات سرعت بدهد و کیفیت کالاها را بالاتر ببرد و تولید کننده ما با بازاریابی صحیح دنبال تحریک ذائقه مشتری و بازارهای بیشتر باشد و  این اتفاقات با وجود شهرک‌های صنفی همگن به وجود می‌آید و حتی به دنبال ایجاد شهرک‌های صنفی مجازی برای تولید پوشاک هستیم.

مخملی تولید پوشاک در استان را متنوع دانست و عنوان کرد: پوشاک یکی از کالاهای صادراتی و مطرح تولیدی کشور و استان است که به لحاظ تنوع تولیدات پوشاک در استان می‌توان روی علاقمندی کشورهای دیگر و خواست مشتری در بازارهای بین المللی برنامه ریزی کرد و در این زمینه کارهای زیر بنایی و روبنایی انجام داد که موضوع شهرک صنفی پوشاک به همین دلیل در دستور کار قرار گرفت تا فعالیت صنفی پوشاک تقویت شود و نگاه ما در این زمینه توسعه‌ای و کیفی است.

وجود چهار مشکل اساسی در احداث شهرک‌های صنفی

وی به چهار مشکل اساسی احداث شهرک‌های صنفی اشاره کرد و گفت: اولین مشکل شعاع ممنوعه است که برای ۵ کلان شهر کشور وجود دارد و یکی از این شهرها مشهد است. در این قانون آمده تا شعاع سه کیلومتری حق ایجاد شهرک برای صنوف آلاینده وجود ندارد و ما توجه به نیازی که به شهرک‌های صنفی داریم توانستیم در ستاد تدبیر برای ۵ شهرک تعریف شده مصوبه احداث در این شعاع را بگیریم که شهرک صنفی پوشاک هم شامل این مسئله می‌شود.

وی ادامه داد: این مانع برای صنایعی که آلودگی‌های زیست محیطی چندانی ندارند و می‌توانند  در نزدیکی شهرها باشند که تا اندازه‌ای حل شده است و تغییر کاربری از مسائل دیگر است که در احداث شهرک‌های صنفی دخیل است و ما برای حل این مشکل هم ورود کردیم و طبق مصوبه اخیر، تغییر کاربری  شامل شهرک‌های صنفی غیر دولتی با این شرط که احداث واحد صنفی به ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی در یک سال پس از گرفتن مجوز برسد و اگر این پیشرفت محقق نشود باید ۱۸۰ درصد ضمانت نامه داده شود، محقق شده است. هر چند سختی‌هایی وجود دارد، اما خوبی این اتفاق این است که واحدهای تجمیع شده به عنوان یک اقتصاد مردمی احداث می‌شود و به همین دلیل سرعت بالایی دارد و یک موتور محرک برای ایجاد شهرک صنفی غیردولتی است.

رئیس اتاق اصناف مشهد سومین مشکل در احداث شهرک‌های صنفی را بخشی نگری دستگاه‌ها و ادارات دولتی اعلام کرد و توضیح داد: این نگاه باعث شده تا بهره برداری از برخی شهرک صنفی مشهد چندین سال معوق بماند.

مخملی به نبود سابقه‌های تایید مالی برای شرکت‌های احداث شده به منظور انجام فرآیند درخواست قانونی مجوزهای احداث شهرک صنفی غیر دولتی اشاره کرد و گفت: چهارمین مشکل تاییده مالی است، زمانی که این واحدهای صنفی برای ایجاد شهرک خود تصمیم به ایجاد شرکت می‌گیرند تا بتوانند مجوزات لازم را بگیرند به دلیل تازه تاسیس بودن سوابق مالی ندارند که تایید شود. اما باید گفت در احداث این شهرک‌ها یک نفر سازنده نیست و اعضای یک صنف که گاهی بیش از صد نفر هستند درخواست ساخت واحد صنفی در شهرک صنفی دارند که همین باعث می‌شود این شهرک‌ها زودتر فعال شود بنابراین تلاش می‌کنیم تا این مشکلات حل شود و بخشی زیادی از مراحل این تایید مالی حل شده و امیدورایم طی هفته آینده نهایی شود  تا بتوانیم دو شهرک صنفی جدید را کلنگ زنی کنیم. هدفگذاری ما تبدیل مشهد به قطب وجود شهرک‌های صنفی کشور است و به همین منظور به دنبال حل موانع قانونی احداث شهرک‌های صنفی غیردولتی هستیم.

فعالیت ۲۸۰ هزار واحد صنفی در خراسان رضوی

همچنین در این بازدید معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به شعار امسال یکی از مصادیق بارزی که می تواند جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کند استفاده از ظرفیت ویژه اصناف است.

علی غفوری مقدم تشریح کرد: ۲۸۰ هزار واحد صنفی در گروه های مختلف داریم که بیش از ۵۰ هزار واحد مربوط به واحدهای تولیدی صنفی و حدود ۴۷ هزار مربوط به واحدهای خدمات فنی و بقیه در حوزه های خدمات توزیعی است.

وی افزود: ما معتقد هستیم بسیاری از واحدهای تولیدی صنفی ما  شانه به شانه واحدهای تولیدی صنعتی فعالیت می کنند و بسیاری از واحدهای تولیدی صنفی ما، تولید کننده کالاهای واحدهای صنعتی اند و به عنوان نمونه در زمینه تولید قطعات خودرویی واحدهایی صنفی داریم که اشتغال بیش ازصد نفر دارند بنابراین یک پیوستگی عمیقی بین واحدهای تولیدی صنعتی و صنفی وجود دارد.

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تشریح محاسن واحدهای تولید صنفی عنوان کرد:یکی از محاسن واحد های تولیدی صنفی اشتغال زایی به مراتب بالای این واحدها با سرمایه گذاری به  نسبت کمتردر واحدهای صنعتی معدنی است.در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دستگاه برتر در تولید اشتغال در استان بودیم و بیش از دو سوم اشتغال ایجاد شده در حوزه اصناف بوده است به این دلیل  که شرایط ایجاد اشتغال در واحدهای صنفی اعم از تولیدی، خدماتی و توزیعی به لحاظ سرمایه و به لحاظ ضوابط دیگر ساده تر و راحتتر است.

غفوری مقدم خاطرنشان کرد: در حوزه تولیدات صنفی دو مشکل داشتیم که این مشکلات بر طرف شد یکی برخوداری از سهمیه ای بود که تا کنون واحدهای صنعتی می گرفتند و واحدهای تولیدی صنفی از این مزیت محروم بودند وبراساس پیگیری های که در این ماه ها صورت گرفت واحدهای تولید پلاستیک صنفی توانستند موفق به خرید مواد اولیه خود از بورس شوند و جزو معدود استان هایی هستیم که این اتفاق را توانسته ایم رقم بزنیم و در ادامه در حال پیگیری این موضوع برای واحدهای صنایع فلزی هستیم. 

وی افزود: نکته دوم تامین ارز برای واحدهای صنفی است که نیاز به واردات مواد اولیه و قطعات دستگاه های تولیدی دارند با پیگیرهای انجام شده یکی از اتفاقات خوب این بود که واحدهای تولیدی صنفی می توانند مثل واحدهای تولیدی صنعتی برنامه تولید خود را در سامانه جامعه تجارت ثبت کنند و با این اتفاق می توانند سهمیه ارز دریافت کنند.خوشبختانه در یک ماهه اخیر این اتفاق افتاده و واحدهای تولیدی صنفی ما مانند واحدهای تولیدی صنعتی می توانند مواد اولیه که در لیست کالاهای ممنوعه وارداتی نیست و ماشین آلات مورد نیاز خود را وارد کنند.

تقویت تحقق هرچه بیشتر صادرات واحدهای صنفی

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی توصیه مهم این اداره کل را به فعالان صنفی حضور در حوزه صادرات اعلام کرد و گفت: بعضی از واحدهای تولید صنفی ما حضور موفقی داشته اند اما این ارتباط هنوز نیاز به تقویت دارد و اخیرا برنامه ریزی انجام داده ایم تا بین اتاق بازرگانی و اتاق اصناف پیوندی برقرار شود و به افزایش صادرات استان کمک کند.

غفوری مقدم تشریح کرد: در هیات های تجاری اعزامی به کشورهای منطقه یا در هنگام حضور هیات های تجاری خارجی در استان شرایط حضور مدیران صنفی را مانند مدیران صنعتی محیا کرده ایم و این برنامه ادامه خواهد داشت. حضور در نمایشگاه های خارج از کشور هم یکی از برنامه های دیگر بود که امیدواریم این برنامه امسال تقویت شود  و ما زمینه صادرات در کالاهای تولیدی صنفی را به دو دلیل  داریم یکی تنوع تولید در این واحدها و دیگری قیمت تمام شده تولید کالا در این واحدها است که می توانند در این زمینه بهتر در کشورهای دیگر رقابت کنند.

ایجاد ۵ شهرک صنفی در شمال مشهد

وی خاطر نشان کرد: در ۸ ماه گذشته زمینه ایجاد شهرک های صنفی غیر دولتی فراهم شده است و این حاصل همکاری بین اتاق اصناف، اداره کل صنعت معدن تجارت و شرکت شهرک های صنعتی بوده و نقاطی شناسایی شده و حداقل برای 5 شهرک در نقاط شمالی شهر مشهد با کمک شرکت شهرک ها صنعتی استان خراسان انجام شده است. 

به گفته غفوری مقدم مشکل نقدینگی واحدهای صنفی در هنگام انتقال به شهرک های صنفی یک مشکل دیگر است که در تامین این نقدینگی اتاق اصناف باید در زمینه خرید زمین و تجهیز کارگاه کمک رسانی کند.

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یکی از دلایل عدم موفقیت احداث شهرک های صنفی در گذشته به این دلیل بود که این افراد با بضاعت اندکی در یک واحد کوچک در شهر بودند که وقتی می خواستند به داخل این شهرک ها منتقل شوند و متحمل هزینه های می شدند بنابراین تقویت توان این واحدهای صنفی یکی از دغدغه های موجود است و باید این تسهیلات را بدهیم.

غفوری مقدم در زمینه بازسازی و نوسازی صنفی اعلام کرد: اقداماتی در سال گذشته شروع کردیم در سال ۱۴۰۱ سهم تسهیلات تبصره ۱۸ برای صنوف تولیدی استان فقط یک درصد بود، با پیگیری ها در سال گذشته این عدد به ۵ درصد رسید و و برای امسال در پیگیری از وزارت صمت تلاش داریم این عدد را به ۱۵ درصد برسانیم تا برخورداری صنوف استان از تبصره ۱۸ به عدد مناسبی برسد و واحدهای صنفی تولیدی ما در راستای تجهیز و نوسازی خود بتوانند اقدامات خوبی داشته باشند و از ظرفیت تولیدی خود به بهترین نحو استفاده کنند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به صدور ۶۷ هزار و ۴۲۳ شناسه یکتا برای واحدهای صنفی استان اشاره کرد و گفت: این استان ۲۵۰ واحد تولیدی در همه حلقه‌های صنعت نساجی و پوشاک با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای بیش از ۱۴ هزار نفر دارد.

ضعف بانک اطلاعاتی چالش موفقیت در صادرات پوشاک

نائب رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد گفت: مشهد دومین قطب تولید پوشاک ایران است و قیمت تمام شده تولید آن گران نیست، و این مشتری است که انتخاب می کند کالای ارزان قیمت یا گران قیمت بخرد از سوی دیگرنمی‌توانیم درهای کشور را به روی کالاهای خارجی ببنیدیم اما باید با مدیریت صحیح فقط اجازه ورود کالاهای خوب خارجی و شناسنامه دار و باکیفیت داده شود تا باعث ایجادرقابت در بازار داخل شود.

جواد حسین پور حجار در توضیح قیمت تمام شده پوشاک عنوان کرد: قیمت تولید پوشاک در صنف ارزان تمام می‌شود اما گران به فروش می‌رسد و دلیل عمده این گرانی میزان اجاره محل فروش است، در دو سال گذشته اجاره محل فروش پوشاک در مشهد ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و۸۰ درصد از فروشندگان پوشاک در مشهد واحد استیجاری دارند.

وی ضمن اشاره به نحوه افزایش صادرات پوشاک خاطر نشان کرد:  برای افزایش صادرات پوشاک باید با نظارت کیفیت تولیدات داخلی را افزایش بدهیم و باید زیرساخت‌های واحدهای صنفی تغییر کند، زیرا با اشتعال خانگی و کار صنعتی در حجم کم، صنعت پوشاک کشور رشدی نخواهد داشت.

این تولید کننده موفق پوشاک مردانه اظهار کرد: برنامه در نظر گرفته‌شده برای کل صادرات پوشاک ایران ۸۵ میلیون دلار است که هنوز محقق نشده است هر چند این صنف پتانسیل بسیار بالایی برای ارزآوری دارد.

حسین‌پور حجار تولیدات پوشاک را دارای پتانسیل بالای اشتغال معرفی کرد و گفت: این صنف ظرفیت‌های فراوانی دارد و ما نمی توانیم با تولیدات خانگی به موفقیت های صنعتی برسیم  چون تولید صنعتی تجهیزات صنعتی می خواهد و تا زمانی که نگاه ما به این صنف اینگونه باشد به موفقیت صنعتی نمی رسیم.

نائب رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد حضور افعانستانی ها در این صنف را پررنگ دانست و گفت:  افغانستانی‌ها در تامین پارچه و تولید پوشاک  نقش پر رنگی دارند و نباید آن‌ها را نادیده گرفت. دو مبحث بسیار مهم در خصوص کارگران افغانی، عدم پرداخت مالیات و بیمه برای تولیدکننده است. 

حسین پور حجار تصریح کرد: صنعت پوشاک ایران تنها در صورتی رشد می‌کند که کارخانه‌های بزرگ با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر ایجاد شود چون قیمت تمام شده تولید در واحدهای بزرگ کمتر از واحدهای ‌کوچک است و نبود بانک اطلاعاتی دقیق به دلیل اینکه خود فعالان این صنف از ارائه اطلاعات خودداری می کنند و این حوزه تاکنون متولی نداشته نتوانسته ایم به دستاورد مناسبی در حوزه تولید پوشاک برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.