انتخابات

شهروندان فرانسوی دیروز ۳۰ ژوئن پای صندوق‌های رأی رفتند تا در انتخاباتی شرکت کنند که ناظران، آن را یک نقطه عطف و سرنوشت‌سازترین انتخابات پارلمانی در چند دهه اخیر این کشور می‌دانند.

قمار مکرون برای بقا/ دور نخست انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی فرانسه در سایه قدرت‌گیری راست افراطی برگزار شد

به گزار قدس آنلاین، اهمیت این انتخابات زودهنگام به این خاطر است که می‌تواند موجب تشکیل نخستین دولت راست افراطی در فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم به این‌ سو شود.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اوایل ژوئن پس از پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در انتخابات پارلمان اروپا، در حرکتی غافلگیرکننده مجلس را منحل و اعلام انتخابات زودهنگام کرد. در انتخابات جاری سه بلوک سیاسی بزرگ در حال رقابت هستند: حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، ائتلاف میانه‌رو امانوئل مکرون و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» متشکل از نیروهای چپ میانه، سبز و چپ. اگر حزب اجتماع ملی اکثریت مطلق را در پارلمان بدست آورد، دیپلماسی فرانسه احتمالاً به یک دوره آشفتگی بی‌سابقه وارد خواهد شد. در این صورت جردن باردلا، رهبر حزب می‌تواند به تشکیل کابینه اقدام کند. 

در انتخابات اخیر ۴۹.۵ میلیون رأی‌دهنده ثبت‌نام شده، ۵۷۷ نماینده مجلس نمایندگان فرانسه را انتخاب خواهند کرد. البته نتایج این انتخابات هیچ تأثیری بر ریاست جمهوری مکرون ندارد و او تأکید کرده تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۷ در این مقام خواهد ماند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب افراطی اجتماع ملی با ۳۳ تا ۳۶ درصد آرای مردمی پیشتاز است. پس از آن، ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» با ۲۸ تا ۳۱ درصد در رتبه دوم و ائتلاف میانه‌رو مکرون با ۲۰ تا ۲۳ درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. البته به دلیل سیستم انتخاباتی فرانسه، تخمین توزیع دقیق کرسی‌ها در دور نخست دشوار است و احتمالاً نتیجه نهایی تا دور دوم رأی‌گیری در ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) مشخص نخواهد شد.

قمار خطرناک مکرون

قمار مکرون برای بقا/ دور نخست انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی فرانسه در سایه قدرت‌گیری راست افراطی برگزار شد
مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با قدس با اشاره به شوکی که نتایج انتخابات پارلمان اروپا و روی کار آمدن احزاب راست افراطی به برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه وارد آورد، اظهار کرد: احزاب راست افراطی در سالیان اخیر تلاش کردند از تمام فرصت‌ها برای ارتقای جایگاهشان در کشورهای مختلف اروپایی استفاده کنند و امروز در فرانسه شاهد هستیم حزب راست‌افراطی فرانسه با رهبری لوپن توانسته به‌خوبی از فرصت ایجاد شده و تحولاتی که در سال‌های اخیر در این کشور رخ داده استفاده کند و براساس نظرسنجی‌ها بخت بیشتری نسبت به حزب امانوئل مکرون برای کسب بیشترین کرسی‌های پارلمانی را دارد.

مکی با تأکید بر اینکه هرچند مکرون سه سال آینده بر کرسی ریاست جمهوری حضور خواهد داشت اما پیروزی حزب اجتماع ملی تحت رهبری مارین لوپن موقعیت را برای وی دشوار خواهد کرد و شاید به همین دلیل بود که مکرون برای جلوگیری از شکستی فاجعه‌بارتر دست به یک قمار بزرگ زد و با انحلال پارلمان، شرایط را برای انتخابات زودهنگام فراهم کرد؛ گفت: آنچه مشخص است مکرون تلاش می‌کند بخت خود را برای ادامه رویه کنونی آزمایش و با تثبیت موقعیت حزب متبوعش یعنی چپ میانه در پارلمان، سه سال آینده را با کمترین دردسر سپری کند.

رقابت اصلی میان چه احزابی است؟
کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه رقابت اصلی اکنون در انتخابات پارلمانی فرانسه میان جبهه چپ میانه و حزب اجتماع ملی است، اما گمانه‌زنی‌ها بر این استوار است که احتمال پیروزی حزب اجتماع ملی لوپن بیشتر است، تصریح کرد: این موضوع بر آینده سیاسی فرانسه چه در سطح اروپا و چه در قبال جنگ اوکراین تأثیرگذار خواهد بود. با این حال، تجربه انتخاباتی فرانسه نشان داده شاید رأی مردم فرانسه به حزب راست‌افراطی در انتخابات پارلمان اروپا فرصتی برای اعلام نارضایتی از رویکرد دولت کنونی و به منزله هشدار به دولت مکرون برای ایجاد تغییرات و اصلاحات در کشور باشد؛ از طرفی به نظر می‌رسد مکرون با آگاهی از اینکه رأی بالای راست افراطی فرانسه در پارلمان اروپا صرفاً یک زنگ هشدار است، با بهره‌مندی از میزان رأی منفی بالای حزب راست افراطی دست به این ریسک بزرگ زده باشد؛ اما از آن طرف حزب راست افراطی نیز تلاش کرده با سردادن شعارهای متعادل و در پیش گرفتن رویه میانه و دست کشیدن از برخی شعارهای افراط گرایانه همچون فرگزیت (جدایی از اتحادیه اروپا) تعداد آرای منفی خود را کاهش دهد.

پیروزی لوپن چه تأثیری دارد؟
مکی در پاسخ به این پرسش که اگر پیروزی حزب راست افراطی خانم لوپن تحقق پیدا کرد و آن‌ها موفق شدند اکثریت پارلمان فرانسه را از آن خود کنند، آینده سیاسی فرانسه چگونه خواهد بود، گفت: فرانسه در حال حاضر با مشکلات بسیاری مواجه است؛ یکی از این مشکلات، تورم است که تحت تأثیر جنگ اوکراین وضعیت بدتر از پیش هم شده است؛ در نتیجه حمایت فرانسه از اوکراین و تحریم روسیه هم قیمت انرژی در این کشور افزایش یافته و هم مشکلات اقتصادی به‌شدت بر قدرت خرید مردم تأثیر منفی گذاشته است و همین مسئله موجبات ناخشنودی مردم این کشور را از عملکرد اقتصادی دولت مکرون فراهم آورده است. موضوع دیگری که موجبات نارضایتی مردم فرانسه و سایر کشورهای اروپایی را پدید آورده مسئله مهاجرت است که به یک چالش در روند همگرایی کشورهای اتحادیه اروپا تبدیل شده است. حزب راست فرانسه از این مسئله بهره‌برداری بسیاری کرد و با سردادن شعارهای مهاجرستیزانه توانست اقبال عمومی مردم فرانسه را جلب کند.

وی افزود: جنگ اوکراین یکی دیگر از موضوعات مهم پس از اعلام نتایج انتخابات خواهد بود، چرا که روابط دوستانه و نزدیک خانم لوپن با پوتین و اعتقاد وی به تعدیل روابط فرانسه با روسیه و حمایت نکردن فرانسه از اوکراین در جنگ با روسیه به یکی از نگرانی‌های عمده در اردوگاه غرب و مکرون تبدیل شده است که حتی می‌تواند بر روند سیاست‌های امنیتی اتحادیه اروپا نیز تأثیرگذار باشد. ادامه روابط با چین به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری این کشور پس از آمریکا و چگونگی ادامه این روابط نیز یکی دیگر از موضوعاتی خواهد بود که ممکن است تحت تأثیر حضور حزب راست افراطی در فرانسه دستخوش تغییر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.