انتخابات

بسیاری از روزها، به دلیل بارندگی خانه‌نشین می‌شویم و حتی نمی‌توانیم برای ورزش روزانه خود به بیرون از خانه برویم اما ممکن است این موضوع شما را شگفت‌زده کند اگر بدانید که ورزش و پیاده‌روی زیر باران فواید فراوانی برای سلامتی دارد.

سوزاندن کالری بیشتر با پیاده‌روی زیر باران

بدانید که چیزی به نام آب‌وهوای بد وجود ندارد، بنابراین زمان آن است که از روزهای بارانی برای افزایش سلامتی خود استفاده کنید.

آلودگی هوا یکی از بزرگترین خطرات برای سلامت انسان است و باریدن باران، آلودگی هوا را از بین می‌برد؛ بارندگی میزان ذرات معلق موجود در هوا را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد و اگر باد نیز با آن همراه شود، این اثرات برای سلامتی بیشتر خواهد بود. اصطلاح ذرات معلق به معنای هر چیزی در هواست که گاز نباشد، بنابراین  شامل مواد آلی مانند دود، دوده، خاک و گرد و غبار و همچنین مواد معدنی مانند سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم است که از کودها و کلریدسدیم از آب دریا حاصل می‌شوند. هر قطره باران تعداد زیادی از این ذرات ریز آئروسل را جذب می‌کند و آنها را می‌شوید در نتیجه هوا را پاک کرده و کیفیت هوایی را که تنفس می‌کنیم را بهبود می‌بخشد.

آیا تا به حال متوجه بوی خوش خاک در زمان بارش باران بر زمین خشک شده‌اید؟ این اثر پتریکور نامیده می‌شود که ناشی از برخورد آب با زمین خشک و وادار کردن باکتری استرپتومایسس به تولید ترکیبی به نام ژئوسمین است. انسان حتی در مقادیر بسیار کم به ژئوسمین بسیار حساس است و اکنون عطر مصنوعی مشابهی از این نوع به برخی از عطرها اضافه می‌شود. ژئوسمین می‌تواند استرس را کاهش دهد و اثر آرام‌بخش داشته باشد. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۲ نشان داد کسانی که در برابر خاک حاوی استرپتومایسس قرار گرفتند، سطوح بالاتری از هورمون شادی، سروتونین و همچنین سطوح پایین‌تری از نشانگر التهابی، پروتئین واکنشی سی (CRP) داشتند. همچنین مشاهده شد که گروه درمان دارای فعالیت نوسانی باند آلفا در لوب اکسیپیتال بود؛ اهمیت این امر مشخص نیست اما ممکن است با عملکرد شناختی مرتبط باشد.

رسم باستانی ژاپنی «حمام کردن در جنگل» از دهه ۱۹۸۰ وجود داشته است، آنان مدتهاست که فواید راه رفتن در جنگل و در آغوش گرفتن درختان را فرا گرفتند، بنابراین باران نباید شما را ناامید کند. فیتونسیدها، باران، تگرگ و نور هنوز وجود دارند. درختان به تولید مواد شیمیایی به نام فیتونسیدها معروف هستند که سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کنند. نتایج تحقیقات نشان دادند که تنفس آنها سطح سلول‌های کشنده طبیعی (NK) را در جریان خون افزایش می‌دهد. سلول‌های سلول‌های کشنده طبیعی، لنفوسیت‌هایی هستند که سلول‌های آلوده به ویروس و سرطان را از بین می‌برند. فقط یک روز پیاده‌روی در جنگل سلول‌های کشنده طبیعی را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

ما تمایل داریم زیر باران سریعتر راه برویم یا بدویم و احتمالا این سرعت به این دلیل است که می‌خواهیم سریعتر به خانه برگردیم! محققان در تحقیق ورزشی در سال ۲۰۱۵، از گروهی از مردان خواستند تا در یک اتاقک آب‌وهوایی در یک محیط شبیه‌سازی شده با باران یا بدون باران بدود. آنهایی که زیر باران می‌دویدند به‌طور قابل توجهی سطوح آدرنالین و لاکتات بالاتری نسبت به کسانی داشتند که بدون باران می‌دویدند و به این معنی است که عضلات آنان سخت‌تر کار کرده بودند. پیاده‌روی در باران به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

بسیاری از مردم از راه رفتن در باران احساس نشاط ذهنی می‌کنند. توجه به زمین مرطوب و طبیعت اطرافتان می‌تواند به تغییر دیدگاه شما نسبت به زندگی کمک کند. پیاده‌روی چه زیر آفتاب و چه زیر باران سطوح اندورفین را افزایش می‌دهد، اندروفین مواد شیمیایی شبیه مورفین هستند که توسط بدن تولید می‌شوند و به کاهش درد کمک کرده و در عین حال احساسات مثبت را تحریک می‌کنند.

یون‌های هوا مولکول‌هایی با بار الکتریکی هستند. یک یون منفی یک الکترون به دست آورده است، در حالی که یک یون مثبت یک الکترون را از دست داده است. بارندگی تمایل به تولید یون‌های منفی دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که یون‌های منفی برای سلامت انسان مفید هستند و به نظر می‌رسد که آنها جریان اکسیژن به مغز را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند احساس هوشیاری و خواب‌آلودگی کمتری داشته باشید. از هر سه نفر یک نفر نسبت به یون‌های منفی بسیار حساس است.

هوای بارانی می‌تواند با کمک به تنظیم موثرتر دمای بدن، از گرم شدن بیش از حد در حین ورزش جلوگیری کند. به‌طور معمول، هنگامی که ورزش می‌کنید، بدن شما گرما تولید می‌کند که باعث افزایش دمای بدن می‌شود. زمانی که باران می‌بارد، دماهای خنک‌تر و قطرات باران مانند خنک‌کننده‌های طبیعی عمل و به دفع گرما از بدن شما کمک می‌کنند.

پیاده‌روی در باران جذاب به نظر نمی‌رسد، اما وقتی به فواید سلامتی بیشتر آن فکر می‌کنید. از تقویت روحیه گرفته تا آرام کردن اضطراب و تقویت سیستم ایمنی، راه رفتن در باران برای ما مفید است. ما نباید اجازه دهیم باران ما را از برداشتن ۱۰هزار قدم در روز باز دارد. دانشمندان معتقدند که با ورزش کردن در باران کالری بیشتری نسبت به ورزش کردن  در هوای خشک می‌سوزانید و این نتایج ثابت می‌کند که راه رفتن در باران مزایای سلامت جسمانی قابل توجهی دارد. بدیهی است که خیس شدن بسیار ناخوشایند خواهد بود، اما تا زمانی که یک لباس ضدآب نپوشیده باشید بنابراین با لباس مناسب به ورزش در زیر باران ادامه دهید.

شرایط خاصی وجود دارد که باید از پیاده‌روی در باران اجتناب کنید تا ایمنی و رفاه خود را در اولویت قرار دهید، برای مثال، اگر در معرض خطر افتادن هستید، سابقه زمین خوردن‌های قبلی دارید یا در تعادل مشکل دارید، بهتر است هنگام بارندگی پیاده‌روی نروید.

افراد با دید یا تحرک محدود، افرادی که شرایط سلامتی دارند و ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض باران یا دمای سرد حال آنان بدتر شود و افرادی که زخم دارند نیز باید در نظر داشته باشند که در زیر باران ورزش نکنند.

اگر هنگام راه رفتن بدون کمک یا روی سطوح ناهموار یا لغزنده احساس امنیت ندارید، از راه رفتن خودداری کنید تا از خطر افتادن یا آسیب‌دیدگی پیشگیری شود.

البته، باید در شرایط آب‌وهوایی شدید مانند طوفان، رعد و برق، بادهای شدید و سیل در خانه بمانید. قبل از اینکه برای پیاده‌روی به بیرون بروید، توصیه می‌شود پیش‌بینی آب‌وهوای محلی خود را برای هرگونه بارندگی احتمالی، باران شدید، هشدارهای سیل ناگهانی، خطرات رعد و برق یا سایر خطرات مرتبط با آب و هوا بررسی کنید تا مطمئن شوید که آماده و ایمن هستید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.