انتخابات

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید کیت های تصفیه آب فوری با یک سوم تا یک چهارم نمونه مشابه خارجی شده است که علاوه بر گندزدایی و رسوب‌زدایی از ذرات معلق، سم زدایی را هم انجام می‌دهد.

تولید کیت شناسایی و شمارش باکتری‌ها برای اولین بار در کشور

شرکت دانش‌بنیان ریز سنجش آریا در سال ۱۴۰۱ با هدف تولید انواع کیت‌های تشخیصی جهت استفاده در حوزه‌های مختلف صنعتی تأسیس‌شد. فعالیت این شرکت با تولید کیت‌های شناسایی و شمارش دقیق آلودگی‌های میکروبی در صنایع مختلف از جمله آب و فاضلاب، نفت و پتروشیمی، آرایشی و بهداشتی، شوینده، دارو و مواد غذایی با یک فناوری جدید، به روز و ارزان با کاربری آسان و سریع مبتنی بر نوعی فناوری آزمایشگاه روییک تراشه (Lab–On-Chip) توسط محققان این شرکت توسعه یافته و به عنوان اختراع ثبت شده‌ است.

سارا شهبازی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ریزسنجش آریا در خصوص عملکرد کیت‌های ریزسنجش گفت: کیت‌ ریزسنجش یک محصول همه کاره است که برای انواع نمونه‌ها اعم از مایع یا جامد، حاوی مواد با خواص بیوسایدیک قوی، ضعیف یا بدون آن قابل استفاده است؛ برای آنالیز میکروبی تمام سطوح از بیمارستان‌ها تا تجهیزات و سالن‌های تولید فرآورده های غذایی و اتاق تمیز طراحی شده‌اند. برای سنجش میکروبی محصولات خاص مانند آرایشی بهداشتی، دارویی و محصولات پایه روغنی مناسب است.

وی ادامه داد: کیت شناسایی و شمارش باکتری‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارد و برای اولین بار در کشور تولید شده است که خیلی سریع و بدون نیاز به مهارت خاصی، شناسایی و شمارش باکتری ها را انجام می‌دهد، در مواقعی که صنایع فرصت خالی کردن مخزن بچ را ندارند این کیت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

به گفته او، تست‌های میکروبی به طور معمول زمان بر است و با استفاده از این کیت ها، زمان استاندارد متد از یک سوم تا یک دوم کاهش یافته و خیلی سریع تر وارد مرحله بعد می شوند.

شهبازی کیت های تصفیه آب فوری را از دیگر محصولات این شرکت برشمرد و در توضیح عملکرد این کیت ها گفت: این کیت ها در مواقع اضطراری که نیروهای امدادی، ارتش، سپاه یا گروه های طبیعت گردی آب تصفیه شده در دسترس ندارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه کیت های تصفیه آب مشابه کیت های تصفیه آب ارتش آمریکا است، تصریح کرد: ما توانسته‌ایم آن را بومی سازی کنیم این در حالی است که در کیت‌های آمریکایی خاصیت سم زدایی وجود ندارد و ما این ظرفیت را هم به کیت های مان اضافه کرده ایم تا علاوه بر گندزدایی و رسوبزدایی از ذرات معلق، سم زدایی را هم انجام دهیم و ضریب اطمینان بیشتری را به مشتری ارائه کنیم و طی آن، آب تصفیه شده تا ۹۰ درصد قابل شرب است.

وی در خصوص مزیت کیت تصفیه آب نسبت به نمونه های مشابه گفت: هزینه تولید این محصول، یک سوم تا یک چهارم نمونه مشابه خارجی تمام می شود.

شهبازی ظرفیت تولید شرکت ریز سنجش آریا در تولید هر یک از کیت های شمارش باکتری و تصفیه آب را ۱۰ هزار کیت در ماه اعلام و تاکید کرد: نیاز کشور اگر به درستی بازارسازی شود، چیزی حدود بیست تا سی هزار کیت در ماه نیاز کشور است و شرکت ریز سنجش آریا، از توانایی تامین نیاز کشور برخوردار است.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت ریز سنجش آریا در پایان خاطرنشان کرد: محصولات ما در داخل کشور فروش بالایی دارند و به همین دلیل به صادرات آن خیلی فکر نکرده ایم، کیت های شمارش باکتری اما از پتانسیل بالایی برخوردار بوده و می تواند در کشورهایی همچون ترکیه، عراق، پاکستان و روسیه بازار را از آن خود کند اما با این حال، تاکنون صادراتی نداشته ایم ولی در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این مهم را به زودی به انجام برسانیم.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.