انتخابات

مجارستان در حالی از امروز (دوشنبه) ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد که برای موفقیت و اتحاد بیشتر احزاب راست افراطی در اروپا که در انتخابات اخیر پارلمانی این تشکل درخشش خوبی داشتند، تلاش خواهد کرد.

خطر تقویت راستگراها با ریاست دوره‌ای مجارستان بر اروپا

به گزارش قدس آنلاین، سایت رادیو آلمان در مطلبی نوشت: از امروز (اول جولای) مجارستان کشور عضو اتحادیه اروپا که اغلب و به طور مداوم با همکاری اروپا مخالف است و برای اروپای متفاوت تلاش می کند ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را به مدت ۶ ماه بر عهده خواهد گرفت. از این ریاست چه انتظاری می توان داشت؟

مجارستان از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. این کشور برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را در زمان نخست وزیری ویکتور اوربان بر عهده گرفت. از اول جولای سال جاری، مجارستان بار دیگر در صدر قرار دارد، اگرچه در دوران اوربان اغلب این کشور با همکاری اروپا مخالفت کرده و در حال تلاش برای اروپایی است که اساساً متفاوت است.

مجارستان ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را با شعار «دوباره اروپا را بزرگ کنیم» آغاز می کند که اشاره‌ای به شعار تبلیغاتی«آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» دونالد ترامپ دارد. اوربان یکی از حامیان ترامپ محسوب می شود. بوداپست می خواهد بر رقابت اقتصادی اتحادیه اروپا و توان دفاعی اروپا تمرکز کند.

سخنگوی دولت مجارستان در بوداپست نیز مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را یکی از اولویت های اصلی ریاست شورای مجارستان عنوان کرد. وی بر لزوم همکاری موثر بین کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای اصلی مبدا و ترانزیت تاکید کرد.

یک روز قبل از شروع ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا اوربان از اتحاد جدید با احزاب پوپولیست اتریش و جمهوری چک خبر داد. این حزب قرار است به بزرگترین جناح راست در پارلمان اتحادیه اروپا تبدیل شود. بر اساس اطلاعات، نام این فراکسیون جدید "میهن پرستان برای اروپا" خواهد بود.

با این حال علیرغم لفاظی های تقابلی اوربان در گذشته، الن بوس، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه آندراسی در بوداپست، انتظار دارد که ریاست ۶ ماهه مجارستان به صورت حرفه ای و همکاری انجام شود. به گفته وی این لحن های بسیار تند برای بحث سیاسی داخلی در مجارستان در نظر گرفته شده است. برنامه ریاست شورا جهت گیری آشتی جویانه را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: مجارستان به عنوان یک واسطه صادق، با روحیه همکاری اعتماد بین کشورهای عضو و نهادها، برای صلح، امنیت و رفاه یک اروپای واقعاً قوی کار خواهد کرد.

بوس گفت که این نشان می دهد که مجارستان در تلاش است نقش سازنده‌ای ایفا کند و تصویر منفی ای را که در حال حاضر در اتحادیه اروپا دارد را دوباره روشن کند. به گفته وی مجارستان البته همیشه این فرصت را دارد که مسائل و تصمیمات را به تعویق بیندازد.

در ادامه این مطلب آمده است: اوربان در تلاش است تا اتحادیه اروپا را اساساً تغییر دهد. او شرط می‌بندد که یک تغییر سیاسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ خواهد داد که احزاب پوپولیست راست‌گرای بیشتری را وارد دولت کند تا خط و مشی او پیروز شود.

البته بوس، دانشمند علوم سیاسی، این اهداف را بسیار دور می بیند. به گفته وی نیروهای پوپولیستی جناح راست قوی‌تر شده‌اند. اما آنها هنوز با داشتن اکثریت در شورای اروپا و پارلمان اروپا فاصله زیادی دارند.

به گفته وی جناح راست در پارلمان جدید نیز اختلاف نظر بسیار بیشتری نسبت به مجلس قدیم دارد، زیرا در حال برنامه ریزی فراکسیون های مختلف هستند.

تنها سه هفته پس از انتخابات اروپا، مجارستان ریاست دوره‌ای را در زمان آشفتگی در نهادهای اروپا به دست می گیرد. بوس، دانشمند علوم سیاسی، می گوید، اما این دقیقاً همان چیزی است که شش ماه را خاص می کند. تمرکز در ابتدا بر روی توزیع مهم ترین مناصب در اتحادیه اروپا است. مجلس باید تشکیل شود، گروه های سیاسی همدیگر را پیدا کنند. این وظایفی است که در کانون توجه قرار دارند و به این ترتیب کار قانونگذاری کمی وجود خواهد داشت.»

در ادامه آمده است: پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ گام مهمی به سوی غرب برای مجارستان بود. این عضویت باعث حمایت اقتصادی و اصلاحات در بسیاری از زمینه ها از جمله حاکمیت قانون و حقوق بشر شد. در سال های اولیه همکاری مثبت با اتحادیه اروپا وجود داشت در حالی که مجارستان موسسات خود را با استانداردهای اروپایی تطبیق داد.

مجارستان یکی از بزرگترین دریافت کنندگان بودجه اتحادیه اروپا است. این بودجه در درجه اول به نفع کشاورزان مجارستانی است و به بهبود زیرساخت های اجتماعی این کشور کمک می کند.

اگرچه اوربان در اولین دوره ریاست جمهوری خود طرفدار اروپا بود، اما مسیر او پس از انتخاب مجددش در سال ۲۰۱۰ به شدت تغییر کرد. تنش‌ها با بروکسل بر سر اصلاحاتی که بر چشم‌انداز رسانه‌ای و استقلال نهادی در مجارستان تأثیر گذاشت، به وجود آمد.

از سال ۲۰۱۸، روند رسیدگی به ماده هفت معاهده اتحادیه اروپا، که هدف آن حفاظت از ارزش های بنیادی اتحادیه اروپا است، علیه مجارستان ادامه دارد. این می تواند منجر به از دست دادن حق رای شود.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ مکانیسم جدیدی برای حاکمیت قانون معرفی کرد تا در صورت به خطر افتادن حاکمیت قانون، بودجه اتحادیه اروپا را متوقف کند. مجارستان اولین اطلاعیه را در بهار ۲۰۲۲ دریافت کرد و از آن زمان تاکنون چندین میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا به این کشور پرداخت نشده است. علاوه بر این، مجارستان در ژوئن ۲۰۲۴ به دلیل نقض قوانین پناهندگی اتحادیه اروپا، ۲۰۰ میلیون یورو جریمه شد.

ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا انتخابی نیست. هر کشور عضو اتحادیه اروپا تقریباً هر سیزده سال و نیم، بدون توجه به اندازه آن، به مدت شش ماه این ریاست را بر عهده می گیرد. مجارستان پس از بلژیک عهده دار این مسئولیت می شود.

ریاست شورای اتحادیه اروپا دو وظیفه اصلی دارد: برنامه ریزی و ریاست جلسات شورا و نهادهای مقدماتی آن به منظور اطمینان از اجرای منظم روند قانونگذاری و همچنین کشور مسئول نماینده شورا در مقابل سایر نهادهای اتحادیه اروپا مانند کمیسیون اتحادیه اروپا است و در راستای توافق بر سر پیشنهادات قانونی در مذاکرات و جلسات کار می کند، بنابراین قرار است به عنوان یک «دلال» عمل کند. با این حال، نفوذ کشور ریاست شورای اتحادیه اروپا قابل مدیریت است. اکثر قوانین پیشنهادی از کمیسیون اتحادیه اروپا می آید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.