انتخابات

دهه کرامت و دهه امامت و ولایت فرصت خدمت‌ دیگری در آستان جانان است، جایی که همه امکانات بسیج می‌شوند تا مراسم اعیاد شادی شیعیان در محدوده حرم مطهر رضوی به شکلی شایسته برگزار شود.

اسباب سرور در اعیاد شیعیان 

در این مدت مانند بسیاری از مناسبت‌های مذهبی سال، برنامه‌ریزی از هفته‌ها قبل‌تر انجام می‌شود تا با حضور زائران و مجاوران رضوی مراسم منظم و باشکوهی برپا شود. در همین راستا خدمات متنوعی هم‌ در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود تا فاصله سالروز تولد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام موسی کاظم(ع) معنویت در محدوده قدسی رضوی جاری شود.
در ادامه مروری داریم بر برخی اقدام‌هایی که از طرف معاونت خدمات زائرین حرم مطهر رضوی برای گرامیداشت این اعیاد بزرگ انجام شده است. 

اسباب سرور در اعیاد شیعیان 


غرق‌ نور و سرور
 نقش گل بر صحن و سرای رضوی و خودنمایی کتیبه‌ها بر ایوان‌های پرنقش و نگار صحن‌ها، حال و هوای حرم مطهر را در دهه کرامت و دهه امامت و ولایت، به سمت جشن و سرور برد. در همین راستا و همزمان با تولد بانوی کرامت کتیبه‌های ویژه تولد ایشان از ۲۰ تا ۲۳ اردیبهشت در حرم مطهر حضرت رضا(ع) نصب شد و در ادامه با کتیبه‌های میلاد هشتمین امام شیعیان تعویض شد که تا ۳۱ اردیبهشت نصب بود. در دهه امامت و ولایت نیز همزمان با میلاد باسعادت امام هادی(ع) و امام موسی کاظم(ع) و همچنین در ایام اعیاد بزرگ قربان و غدیر کتیبه‌هایی در ایوان طلای صحن انقلاب، ایوان طلای صحن آزادی، ایوان دارالسیاده صحن گوهرشاد و ایوان طلای صحن جمهوری اسلامی و سایر اماکن زینت‌بخش فضای حرم منور رضوی بود.
در مجموع در مدت دهه کرامت بیش از هزار و ۲۰۰ مترمربع کتیبه بر ایوان‌ها و صحن و سرای حرم‌ مطهر نقش بستند. متراژ کتیبه‌های نصب شده در صحن‌های مرکزی، پیرامونی و بست‌های ورودی حرم مطهر در دهه ولایت و امامت نیز بیش از ۳۰۰ مترمربع بود. علاوه بر این پرچم‌های رنگی هم در این ایام نصب شدند تا پیام‌آور ایام پربرکت میلاد ائمه اطهار(ع) و اعیاد بزرگ مسلمانان باشند. 
نصب چراغ و ریسه‌های نوری از دیگر المان‌های زیبایی‌بخش این ایام در حرم مطهر بود، در مجموع بیش از ۶۰ هزار متر ریسه و چراغانی در این مدت نور و روشنایی‌ حرم مطهر را دوچندان‌ کردند، نورهایی که در رنگ‌ها و طرح‌های‌ مختلف صحن و سرای حضرت را زیبایی بخشیدند.

اسباب سرور در اعیاد شیعیان 


به رنگ بهار، به بوی گل
 اگر در این ایام فرخنده سعادت تشرف به حرم مطهر رضوی نصیبتان شده باشد، متوجه المان‌های زیبای گل در صحن‌های جامع، کوثر و... شده‌اید، المان‌های زیبایی که زیر نور ریسه، لامپ ‌و... به زییایی نمایان بودند. علاوه بر این در مسیرهای مختلف منتهی به روضه منوره بسته‌های‌ گل‌آرایی و درختچه نصب شده بود. سقاخانه، پنجره ‌فولاد، حوض‌ها، جایگاه‌های مراسم، رواق‌ها و کفشداری‌ها هم ‌از دیگر فضاهایی بودند که مزین به گل‌های سرخ و سفید و بنفش شدند.
گل‌هایی که فضای حرم‌ مطهر را در این مدت آراستند از نقاط مختلف کشور تأمین شدند و ناذران مختلفی از جمله گروه گل‌آرایی اعتاب مقدسه، ناذران شهرستان‌های رامسر و محلات، شهرداری مشهد و تهران در این ایام با وقف گل و درخت و درختچه، ارادت خود را به حضرت رضا(ع) نشان دادند. در مجموع بیش از ۶۰۰ هزار بوته و شاخه گل برای فضاآرایی حرم مطهر رضوی به کار گرفته شد. 

اسباب سرور در اعیاد شیعیان 


سر سفره حضرت(ع)
حضور پررنگ زائران و مجاوران در دهه‌های کرامت و ولایت در حریم بارگاه منور رضوی سبب شد مدیران آستان قدس رضوی با همکاری گروه‌های مردمی بار دیگر زمینه ایجاد موکب‌های صلواتی را در حریم‌ حرم منور فراهم کنند. موکب‌هایی که در این روزهای خجسته پذیرای زائران حضرت(ع) بودند تا زیارت را برای آن‌ها تسهیل کنند.
با شکل‌گیری همکاری مشترک میان آستان قدس رضوی و گروه‌های مردمی تنها در دهه کرامت ۳۱ موکب صلواتی در حریم حرم مطهر رضوی ایجاد که در قالب آن‌ها بیش از ۵۰۰ هزار وعده غذایی توزیع شد. همچنین پذیرایی با نوشیدنی‌های سرد و گرم هم در این فضاها برقرار بود. علاوه بر برپایی موکب‌ها، درِ مهمانسرای حضرت هم‌ در این ایام خجسته به روی زائران‌ گرامی باز بوده و بیش از ۳۰۰ هزار وعده غذا تهیه و میان زائران و مجاوران توزیع شده است. توزیع کیک میلاد حضرت، پذیرایی با چای و شربت و توزیع بسته‌های متبرک میلاد هم‌ در این بازه ۱۰روزه به صورت مداوم‌ انجام شده است.
در دهه امامت و ولایت نیز موکب‌های زیادی در حرم مطهر و حریم آن به زائران خدمت‌رسانی کردند. این موکب‌ها با توزیع ۸ هزار بستنی، ۲هزار و ۵۰۰ وعده ناهار در عید سعید غدیر، ۲هزار و ۵۰۰ عدد ساندویچ و بیش از ۱۴ هزار لیوان شربت، چای و قهوه از زائران پذیرایی کردند.  
چایخانه‌های حضرت(ع) هم در این ایام مبارک با کار مضاعف، پذیرای زائران و مجاوران شدند. در این مدت چهار خیمه سبز خدمت به صورت بیست و چهار ساعته باز بودند و در صحن‌های کوثر، غدیر، امام حسن مجتبی(ع) و رضوان زائران حضرت را میهمان چای و شربت کردند. در این مدت بیش از ۵میلیون پذیرایی از زائران انجام شد.

اسباب سرور در اعیاد شیعیان 


زیارت یا بن‌ الحسن(ع) با «معین ‌الضعفا»
دهه کرامت و پای کار بودن خادمان و خادمیاران حضرت رضا(ع) سبب شد با همراهی خیران، گروه‌های مختلفی از دلدادگان حضرت(ع) که شرایط تشرف به حرم مطهر را نداشتند، در قالب طرح معین‌الضعفا به زیارت حضرت مشرف شوند. در این طرح ۴۵ گروه از زائران توان‌یاب با همراهی خادمان بخش صندلی‌های چرخدار به زیارت روضه منوره رفتند. 
با توجه به احتمال بروز بیماری یا حوادث مختلف، هشت پایگاه فوریت‌های پزشکی در حرم مطهر رضوی برای خدمات فعال بودند که در دهه کرامت حدود ۸ هزار مراجعه‌کننده داشتند و با توجه به افزایش جمعیت در روز عرفه و عید قربان تعداد پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی به ۱۰ پایگاه رسید.
مفروش کردن صحن‌های متبرکه حرم مطهر رضوی، افزایش تعداد و فعالیت دفاتر امانات، فعالیت دو برابری صندلی‌های چرخدار و زائربرهای برقی، بازدیدهای بهداشتی، عطرافشانی حرم مطهر، تنظیف اماکن متبرکه، شست‌وشوی وسایل روشنایی، اجرای سایه‌بان در صحن پیامبر اعظم(ص)، پارکینگ، دفاتر پیداشدگان و... سایر خدماتی هستند که در این ایام مبارک برای تسهیل امور زائران ارائه شدند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.