انتخابات

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولویت آموزش و پرورش در فرآیند هدایت تحصیلی، تقویت سهم هنرستانی‌ها و در شاخه نظری تقویت و افزایش ریاضی است.

نامناسب بودن برخی رشته‌های پرطرفدار برای آینده شغلی دانش‌آموزان

طرح هدایت تحصیلی چند سالی است با هدف انتخاب رشته متناسب با علاقه، توانایی و استعداد دانش‌آموزان در کشور اجرا می‌شود و هر چند با مشکلات و فراز و نشیب هایی روبرو است، اما باور و اجرای درست آن، افق روشنی را پیش پای نسل آینده‌ساز جامعه قرار می‌دهد.

در واقع هدایت تحصیلی به معنای راهنمایی و مشخص کردن یک مسیر برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف است تا بر اساس آن دانش آموزان بتوانند به صورت آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.

با توجه به رشد جمعیت و افزایش و تمایل افراد به تحصیل در سطوح مختلف و تراکم و تنوع واحدهای درسی و ضرورت انتخاب مناسب مشاغل و حرفه ها بحث هدایت تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدمهدی کاظمی درباره فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: هدایت تحصیلی یک فرآیند است که خروجی آن در پایه نهم محقق می شود که دانش‌آموزان براساس سوابق تحصیلی در دوره‌های گذشته، دست به انتخاب رشته تحصیلی خود می‌زنند.

وی افزود: معتقدیم فرآیند هدایت تحصیلی باید از پایه چهارم دبستان آغاز شود چراکه مسیر پرونده رشد تربیتی دانش آموزان از همین مقطع است که براساس آن استعداد، علایق و نیازهای دانش آموزان را همزمان با نیازهای کشور باید شناسایی کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاقه دانش‌آموز، اولیا، سوابق تحصیلی و معلمان در فرآیند هدایت تحصیلی نقش دارند و در نهایت با بررسی مشاوران است که زمینه هدایت تحصیلی فراهم می‌آید.

کاظمی یادآورشد: اکنون دانش آموزان در آزمون‌های رغبت و توانایی شرکت و معلمان نظرات را در سامانه ثبت کرده‌اند و پس از مشخص شدن نتایج امتحانات خرداد ، فرم هدایت تحصیلی و نتایج هدایت تحصیلی برگرفته از همه امتیازاتی که بدست آورده و با در نظرگرفتن هدفگذاری‌های توسعه و نظر والدین، اولیا و مشاوران را می توانیم داشته باشیم.

وی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای افزایش تمایل دانش‌آموزان به رشته ریاضی توضیح داد: جلسات مشاوره‌ای برنامه‌ریزی شده و افراد متخصص در مدارس با دانش آموزان صحبت و مسیر آینده تحصیلی دانش‌آموزان را برای آنها اعلام کرده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشاوران قابلیت‌ها و ظرفیت‌های رشته‌ها را برای دانش‌آموزان مشخص می‌کنند، گفت: برخی از دانش‌آموزان تابع فضای غالب اجتماعی ایجاد شده تصمیم گیری می‌کنند؛ نتیجه این کار این است که با وجود تلاش و قبول شدن در دانشگاه، به این نتیجه می‌رسند که این رشته متناسب با علائق آنها نبوده است.

کاظمی ادامه داد: در خواست من از دانش‌آموزان این است که تصمیم منطقی براساس علائق و آینده نگری و وضعیت کشور بگیرند چراکه شواهد نشان می‌دهد که شاید برخی از رشته‌های پرطرفدار امروز برای آینده شغلی آنها مناسب نباشد.

وی افزود: نمایشگاه‌هایی از قابلیت رشته‌های مختلف در استان‌ها برای معرفی مشاغل برگزار شده که دانش‌آموزان با انواع رشته‌های مهارتی آشنا شوند. اکنون مدرک دانشگاهی، زمینه‌ساز اشتغال نیست و این مهارت‌هاست که زمینه ساز اشتغال است که از طریق آموزش های هنرستانی انجام می‌شود.

براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، در سال‌های گذشته افت بسیاری را در رشته ریاضی فیزیک وجود داشته و سهم ریاضی از ۲۸ درصد به ۱۴ درصد کاهش یافته بود؛ بنابراین این رشته در اولویت قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.