انتخابات

کاهش شدید میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین آنقدر چشمگیر بود که رسانه های مختلف آسیایی و اروپایی درباره آن گزارش های بسیاری کار کرده اند تا اینکه امروز معاون نخست وزیر چین در نشستی قول داد محدودیت های این نوع سرمایه گذاری را رفع کند.

چرا سرمایه گذاری خارجی در چین افت کرد؟ / قول معاون نخست‌وزیر چین برای رفع محدودیت‌ها

به گزارش قدس آنلاین، اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بازرگانی چین نشان می دهد در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴ و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور با کاهش ۲۸/۲ درصدی همراه شده و به ۴۱۲/۵۱ میلیارد یوآن (۵۶/۸ میلیارد دلار) رسیده است. این ارقام بدتر از افت ۲۷/۹ درصدی ماه آوریل بوده و نشان‌دهنده ادامه روند کاهشی متناوبی است که آغاز آن به ژوئن ۲۰۲۳ برمی‌گردد.

آن طور که  بلومبرگ گزارش داده، سطح غیرمعمول و بسیار بالای این نوع سرمایه‌گذاری در دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته میلادی علت کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از ژانویه تا می در چین بوده است. آمارها نشان می دهد این کشور در بازه زمانی ژانویه تا مه ۵۶.۸۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کرده است، رقم اعلام شده از سوی وزارت بازرگانی چین نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی ۲۸.۲ درصد کاهش یافته است.

همچنین، در گزارشی که توسط مجله استرالیایی "The Sydney Morning Herald" منتشر شد، گفته شده است که مدیرانی که فریفته بازدهی عظیم چین و شرکت‌های بزرگ فناوری شده‌اند، می‌گویند دلایل اجتناب از سرمایه گذاری در چین بیشتر از انگیزه‌های خرید از آن است.

براساس گزارش منتشر شده در این مجله استرالیایی، حضور خارجی در بازارهای سرمایه مدرن چین از زمان ریاست جمهوری شیء در سال ۲۰۱۳ به طور قابل توجهی افزایش یافته است، زیرا دولت کانال‌ هایی را برای اجازه جریان سرمایه ایجاد کرد و هدف آن تشویق سرمایه گذاری داخلی، تأمین مالی پروژه‌ های خصوصی و احیای اقتصاد بود.

در ادامه این گزارش آمده است: با این حال دولت شیء سال گذشته زمانی که یک سری از سرکوب‌ ها را علیه سودآورترین شرکت‌ های کشور، گسترش بی‌ اعتمادی و سردرگمی در مورد اهداف حزب کمونیست، و افزایش احتیاط نسبت به دارایی‌ های چین که در جریان جنگ تجاری امسال با چین به وجود آمد، به سرمایه‌ گذاران جهانی نشان نداد.

علاوه بر این، تحلیلگران سیتی گروپ در گزارشی در ۷ ژوئیه نوشتند که گاوراو گارگ و جونا چوا با سرمایه گذاران بر جهت رشد و سیاست‌ های محرک چین متمرکز شدند و گفتند مشتریان بیش از حد بر بازارهای هند و کره متمرکز هستند زیرا اعتماد خود را به چین از دست داده‌ اند.

با این حال امروز خبرگزاری شینهوا گزارش داد در حالی که هه لیفنگ معاون نخست وزیر چین کاهش شدید میزان سرمایه گذاری خارجی در این کشور را تایید یا رد نکرده است اما در نشست در یک نشست برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی اعلام کرد که پکن برخی از محدودیت‌های سرمایه‌گذاری‌های خارجی را رفع می‌کند و قرار است چین با شرکت‌ های خارجی و داخلی در ارتباط با ارتقاء تجهیزات و خریدهای دولتی به طور برابر رفتار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.