انتخابات

به نوشته رسانه آمریکایی، بعد از شکست ائتلاف رئیس‌جمهور فرانسه در دور اول انتخابات پارلمانی، ماکرون باید درباره کناره‌گیری نامزدهای حزبش از ادامه رقابت و حمایت از جناح چپ برای جلوگیری از قدرت گرفتن راست افراطی در این کشور تصمیم بگیرد.

پایان کار ماکرون و فرانسه‌ای که به ناکجا می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، نشریه آمریکایی پولیتیکو نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه را که دیروز برگزار شد، تحقیری برای رئیس‌جمهور ۴۶ ساله این کشور امانوئل ماکرون توصیف کرده که او را در مقابل انتخابی تلخ قرار داده: هر چیزی که دارد را به پای متوقف کردن راست افراطی بریزد یا تلاش کند آنچه از جنبشش قبل از مرگ آن باقی مانده را حفظ کند. به نوشته این گزارش، «ماکرون بعد از شکست مفتضحانه از راست افراطی در انتخابات ژوئن اروپا، با یک هدف در ذهن یعنی توقف پیشروی فرانسه به سوی افراط‌گرایی، پارلمان را منحل و انتخابات زودهنگام اعلام کرد اما به خلاف آنچه که در ذهن داشت، رسید». با پیشتازی چشمگیر حزب اجتماع ملی مارین لوپن در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه در روز گذشته، دومین اقتصاد بزرگ اروپا و تنها قدرت مجهز به سلاح هسته‌ای اتحادیه اروپا حالا بیشتر از همیشه به تشکیل یک دولت راست افراطی برای اولین بار نزدیک شده است. به نوشته این تحلیل، «اگر در دور دوم انتخابات که قرار است هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار شود، اکثریت پارلمانی برای اجتماع ملی به دست بیاید، که پیش‌بینی‌ها هم آن را محتمل می‌داند، فرانسه به ناکجا خوهد رفت و این کشور دستکم تا حدودی از سوی سیاستمدارانی اداره خواهد شد که متعهد شده‌اند اتحادیه اروپا را از هم بپاشند، به جنگ با مهاجرت بپردازند و از ناتو خارج شوند».پیروزی در انتخابات پارلمانی همچنین شانس مارین لوپن را برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۷ تقویت خواهد کرد. بر اساس تحلیل موسسه نظرسنجی ایپسوس، نتایج پیش‌بینی شده برای حزب لوپن، آن را در فاصله نزدیکی از قدرت قرار می‌دهد.

حزب او در انتخابات یکشنبه توانست ۳۳.۲ درصد آرا را در دور اول کسب کند، به این معنی که راست افراطی می‌تواند بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ کرسی در پارلمان فرانسه را تصاحب کند.با توجه به این که برای کسب اکثریت مطلق پارلمانی به ۲۸۹ کرسی نیاز است، راست افراطی حتی ممکن است در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند ظرف یک هفته دولت تشکیل دهد و ژردن باردلا ۲۸ ساله رئیس حزب، نخست‌وزیر آن شود.

آیا ماکرون توان توقف راست افراطی را دارد؟

به گزارش پولیتیکو، این که لوپن چقدر به کسب اکثریت مطلق در پارلمان نزدیک می‌شود، بستگی به این دارد که سایر احزاب و ماکرون چطور به این پیروزی واکنش نشان می‌دهند و آیا با کنار گذاشتن اختلافات برای شکست راست افراطی، متحد می‌شوند؟انتخابات پارلمانی در فرانسه فرآیندی پیچیده و دو مرحله‌ای است که در آن دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور اول کسب می‌کنند، به دور دوم راه می‌یابند. اما در این انتخابات به دلیل مشارکت بالا، در ۳۱۵ حوزه انتخابیه، نامزد سومی که اغلب از ائتلاف ماکرون است هم برای دور دوم واجد شرایط شده است.

نامزدهای ائتلاف ماکرون نیمی از ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه را از دست داده و گروه پارلمانی میانه‌روی ماکرون قرار است از ۲۵۰ نماینده‌ای که قبلاً در مجلس ملی داشته، به کمتر از ۱۰۰ نماینده کاهش یابد.حالا متحدان میانه‌روی او با فشار زیادی برای خروج از رقابت در بسیاری از حوزه‌ها روبرو هستند و به حامیان خود برای شکست لوپن توصیه می‌کنند که به ائتلاف جناح چپ رای بدهند که رادیکال‌های چپ را هم شامل می‌شود.

بعد از انتشار نتایج اولیه انتخابات دیروز، هزاران فرانسوی در میدان جمهوری پاریس جمع شدند تا علیه راست افراطی اعتراض کنند که صحنه‌ها یادآور اعتراضات علیه ژان ماری لوپن پدر مارین لوپن بود که در سال ۲۰۰۲ برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان نامزد حزب که آن زمان به جبهه ملی شناخته می‌شد، واجد شرایط شده بود.

در آن زمان احزاب و رای‌دهندگان علیه راست افراطی متحد شدند اما در دو دهه گذشته شرایط و سیاست اروپا تغییرات قابل توجهی داشته است. حزب چپ افراطیِ «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» و رئیسش ژان لوک ملانشون اگر دشمنی بزرگتر برای میانه‌روهای ائتلاف ماکرون نسبت به لوپن نباشد، کمتر هم نیست و خود ماکرون بیشتر کارزارش را صرف محکوم کردن سیاست‌های ائتلاف «جبهه مردمی جدید» جناح چپ که چپ‌های افراطی را شامل می‌شود، کرده است.

گابریل آتال نخست‌وزیر ماکرون چند ساعت بعد از شکست دیروز اشاره کرد که نامزدهای ائتلاف حاکم فقط باید در صورتی که نامزدی از اعضای حزب سنتی «جمهوری‌خواهان» در موقعیت بهتری برای پیروزی و احتمالاً از دور خارج کردن نامزد حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر باشند، از رقابت کنار بروند.متحد ماکرون و نخست‌وزیر پیشین فرانسه ادوارد فیلیپ هم صراحتاً از رای‌دهندگان فرانسوی خواست تا با اجتماع ملی راست افراطی و فرانسه تسلیم‌ناپذیر چپ افراطی مخالفت کنند.

نامزدهایی که به دور دوم راه یافته‌اند تا ضرب‌الاجل فردا عصر وقت دارند تصمیم بگیرند که کناره‌گیری می‌کنند یا به رقابت ادامه می‌دهند. لوپن برای اینکه بتواند به اکثریت مطلق دست یابد، باید با نمایندگان حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواهان به توافق برسد، اما اتحاد قبل از انتخابات لوپن با رهبر این حزب واکنش شدیدی را از سوی مقامات برجسته آن برانگیخت.به تحلیل رسانه آمریکایی پولیتیکو، در هر صورت اگر حتی به دلیل عدم کسب اکثریت پارلمانی، پارلمانی معلق تشکیل شود، نابود شدن پروژه سیاسی ماکرون ممکن است فقط کمی بیشتر طول بکشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.