انتخابات

حجت‌الاسلام واعظ موسوی تغییر سبک زندگی را یکی از عوامل مهم ایجاد مشکلات در خانواده برشمرد و گفت: با تغییر سبک زندگی شاهد آسیب‌هایی به کانون خانواده هستیم.

صدمات جبران‌ناپذیر تغییر سبک زندگی بر پیکر خانواده

حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ موسوی، خطیب کشوری و مشاوره خانواده به مناسبت بیست و پنجم ذی الحجه روز خانواده، با بیان اینکه تغییر سبک زندگی یکی از عوامل ایجاد مشکلات در خانواده است، اظهار کرد: خانواده موفق به دنبال ازدواج موفق محقق می‌شود.

صدمات جبران‌ناپذیر تغییر سبک زندگی بر پیکر خانواده

وی گریزی به معیارهای خانواده موفق بر اساس آموزه‌های دینی زد و گفت: بر این اساس سه مدل ازدواج وجود دارد، در مدل اول معدل شخصیتی آقا نسبت به خانم برتری دارد و این مدل ازدواج‌، موفق است چرا که این نوع ازدواج جزو رویاهای زوجه است  که متاسفانه بعد از انقلاب صنعتی فراوانی این مدل ازدواج کم شده است.

حجت الاسلام واعظ موسوی یادآور شد: در این مدل ازدواج بر اساس آیه ۳۴ سوره نساء خداوند از مدل موفق زن «مزین به فروتنی دلبرانه پایدار» رونمایی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در مدل دوم، معدل شخصیتی خانم و آقا برابری می‌کند و هیچ کدام بر یکدیگر برتری نداشته و زن و مرد با هم در موارد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی و فرهنگی رشد می‌کنند، اضافه کرد: در حال حاضر این مدل ازدواج فراوانی زیادی در جامعه دارد.

وی به استناد سخنان امام هادی علیه‌السلام یادآور شد: در این مدل ازدواج چیره جویی وجود دارد و هر کدام از زوجین به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود و چیره شدن برطرف مقابل هستند.

این‌ مشاور خانواده افزود: بر اساس سخنان امام هادی علیه‌السلام مغالبه منجر به جدایی و ازدواج ناموفق می‌شود از این‌رو شاهد آمار بالای طلاق در اینگونه مدل‌های ازدواج هستیم.

به گفته وی در مدل سوم ازدواج، هم معدل شخصیتی زن بر مرد برتری دارد و زن به همسر خود با چشم کم بینی نگریسته و از آنجا که مرد تکیه‌گاه، کارگزار و حامی نیست مورد اهانت همسر قرار می‌گیرد و متأسفانه با وجود فراوری این مدل ازدواج شاهد مشکلات زیادی در خانواده‌ها هستیم.

خطیب کشوری و مشاور خانواده گریزی به نسل قدیم و جدید خانواده زد و گفت: یکی از عوامل مهم در ایجاد مشکلات خانواده‌ها و بالا رفتن آسیب اجتماعی طلاق تغییر سبک زندگی در ارتباط با فرزندآوری است.

حجت الاسلام واعظ موسوی افزود: در گذشته شاهد سبک تکثیر اولاد بودیم در این سبک زوجین فرزندآوری داشته و برخی خانواده‌ها بیش از ۱۰ فرزند داشتند و با توجه به تعداد فرزندان، منزل همانند جامعه‌ای کوچک بود؛ در این فضا فرزندان جامعه‌پذیری، مهارت‌های اجتماعی و تعامل را به طور طبیعی فرا می‌گرفتند که متاسفانه با تغییر سبک زندگی و کم شدن تعداد فرزندان این مهم نیز به تهدید نسل تبدیل شد.

وی تأکید کرد: تهدید نسل آثار زیادی بر خانواده و تربیت فرزندان گذاشت و این تغییر مکانیزم باعث عدم فراگیری مهارت‌های اجتماعی، مدارا کردن با مردم، یادگیری تعاملات اجتماعی و ... در خانواده و فرزندان شد و متأسفانه در این سبک زندگی صبوری و مدارا کردن معنایی ندارد و این مهم در بروز مشکلات در خانواده تاثیر بسزایی دارد.

این‌ مشاور خانواده با بیان اینکه به تازگی روانشناسان صبر و صبوری کردن را تحت عنوان تاب‌آوری به زوجین پیشنهاد می‌کنند، یادآور شد: به صبر و صبوری کردن در قرآن و روایات تأکید شده‌است. این مهم در استعمالات روزمره هم وجود دارد که متاسفانه نسل فعلی در برابر این کلمه جبهه می‌گیرد که با نوآوری در الفاظ و برای جلوگیری از جبهه‌گیری زوجین، فرزندان، کلمه تاب‌آوری مطرح می‌شود.

به گفته وی در سبک تکثیر نسل، مهارت‌های حلم و بردباری، جامعه پذیری، حل مسئله، همدلی و... میسرتر بود و در نسل جدید این مهارت‌ها و مفاهیم آموخته نمی‌شود و نسل فعلی پرتوقع بوده و خواسته‌های زیادی دارند.

وی به سه دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ اشاره کرد و گفت: به دلیل تغییر سبک زندگی و موارد مطرح شده، در این سه دهه شاهد مشکلاتی در ازدواج و خانواده هستیم و این افراد فردگرایی را به جای جامعه‌گرایی تجربه می‌کنند.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی یادآور شد: این افراد پس از ازدواج باید اجتماع خانواده و محیط جدید را پذیرا باشند که متاسفانه به دلیل عدم فراگیری مهارت‌های زندگی با اندک ناملایماتی تنها راه‌حلی که به آن فکر می‌کنند، طلاق است. 

به گفته وی نسل فعلی به دنبال تعویض است و هر چه خراب می‌شود به جای صبوری کردن و یافتن راه حل مناسب راه حل آسان یعنی پاک کردن صورت مسئله و تعویض را پیش می‌گیرد. مقاومت در مقابل این افراد سخت و نشدنی است چرا که تغییر سبک زندگی با خود آفت و آسیب به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.