انتخابات

گزارش میدانی قدس از وضعیت کمبود دارو در مشهد را در ادامه بخوانید.

دارو هست؛ اما کم است

به گزارش قدس خراسان، چند وقتی است برخی از اقلام دارویی در سطح کشور کمیاب شده؛ دو مورد از این اقلام انسولین قلمی نوومیکس و آمپول هپارین (انعقاد خون) است.

برای بررسی موجودی این موارد، به چند داروخانه در سطح شهر رفتم تا از کم و کیف موجودی این اقلام دارویی در داروخانه‌های مشهد مطلع شوم. 
ابتدا به سراغ یک داروخانه در خیابان طبرسی شمالی رفتم که در آن هیچ نوع انسولین قلمی و آمپول هپارین موجود نبود و متصدی داروخانه گفت ما اصلاً انسولین قلمی نمی‌آوریم.

در ادامه سری به داروخانه جنب درمانگاه فجر در طبرسی جنوبی زدم. متصدی داروخانه گفت: انسولین کمیاب است. با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرید و نوع انسولین را بگویید تا داروخانه‌هایی را که از آن مورد موجود دارند، به شما معرفی کنند.

درباره موجودی هپارین نیز متصدی داروخانه با تردید از همکارش پرسید آیا موجود داریم؟ و او تأیید کرد.

در ادامه به سمت مرکز شهر رفتم و به داروخانه‌ای حوالی درمانگاه فرهنگیان در کوچه سجادی سر زدم. در این داروخانه نیز انسولین قلمی موجود نبود؛ اما هپارین داشتند و تنها با نسخه فروخته می‌شد.

به داروخانه دیگری حوالی چهارراه شهدا نیز سر زدم. در آنجا انسولین قلمی لومیر را داشتند؛ اما برای خرید انسولین قلمی نوومیکس راهنمایی‌ام کردند که به داروخانه خیابان رازی در نزدیکی بیمارستان امام رضا(ع) بروم.

متصدی داروخانه درباره آمپول هپارین نیز گفت: این دارو بیمارستانی است و به ما نمی‌دهند؛ چرا که در این داروخانه فروش نداریم. تنها می‌شود آن را از داروخانه‌های دولتی مانند ۲۲بهمن یا امام رضا(ع) با نسخه تهیه کرد.

در ادامه به سراغ داروخانه‌ای در بولوار فردوسی رفتم. متصدی داروخانه درباره موجودی انسولین گفت: در حال حاضر موجودی برخی از انواع انسولین‌ها خیلی زیاد بوده؛ اما موجودی برخی از انسولین‌ها خیلی کم است؛ به‌عنوان مثال انسولین نوومیکس اصلاً در بازار نیست. اگر هم باشد، خیلی کم است. سهمیه داروخانه ما دو یا سه جعبه بیشتر نیست و تا جایی که بتوانیم، کار بیماران را راه می‌اندازیم.

وی افزود: برای آمپول هپارین نیز تا جایی که بتوانیم کار مراجعان را راه بیندازیم، موجود داریم؛ اما باز هم کم است.
پاسخ متصدیان داروخانه‌ها نشان‌دهنده کمبود انسولین نوومیکس در مشهد است؛ کمبودی که موجب نگرانی بیماران دیابتی شده است.

شرکت تولیدکننده خارجی، سهمیه انسولین ایران را کاهش داده است 

در زمینه کمبود انسولین قلمی نوومیکس، مدیرکل فراورده‌های سازمان غذا و دارو نهم تیر ماه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به تأمین انسولین داخلی به میزان کافی اظهار کرد: انسولین قلمی نوومیکس یک نمونه خارجی و وارداتی بوده و علت دشواری دسترسی انسولین قلمی وارداتی(نوو نوردیسک) در بازار کاهش سهمیه به یک‌چهارم از سوی شرکت تولیدکننده خارجی است.

غلامحسین صادقیان گفت: نمونه داخلی انسولین قلمی وارداتی نوو نوردیسک وجود دارد؛ اما برخی بیماران برایشان سخت است به سمت تغییر دارو بروند و در این زمینه مقاومت وجود دارد.

وی درباره تأمین دارو به کمک تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: تلاش می‌شود تمام نیازهای دارویی کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین شود و در زمان حاضر کمبود خاصی در داروهای مورد نیاز کشور وجود ندارد.

مدیرکل فراورده‌های سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۵۰درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار انسولین‌های وارداتی و ۵۰درصد از تولیدات داخلی است، تصریح کرد: تمام داروها از جمله انسولین بر اساس نیاز بیماران توزیع می‌شود و امکان تأمین ۱۰۰درصد نیاز انسولین کشور به ‌صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.

صادقیان با اشاره به سهم تولید داخل در حوزه غذا و دارو اضافه کرد: بر اساس آمارها سال گذشته بیش از ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل و تنها یک درصد وارداتی بود.

با توجه به اظهارات مسئولان درباره کمبود انسولین در کشور، پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر انسولین داخلی در کشور به میزان کافی وجود دارد، چرا انسولین نوومیکس همچنان جزو اقلام کمیاب است و مشابه داخلی ندارد؟ چرا هیچ متصدی داروخانه‌ای مشابه و تحت لیسانس نوومیکس را پیشنهاد نمی‌دهد؟

پرسش‌هایی از این دست شاید جزو موضوعاتی است که به ذهن مخاطبان نیز خطور کرده و برای گرفتن پاسخ این موضوع، پیگیر پاسخ مسئولان غذا و دارو نیز هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.