انتخابات

سال گذشته وزیر خارجه مجارستان اعلام کرده بود که زمان حل و فصل بحران اوکراین فرا رسیده است، اما مقامات مجارستان موفق نشدند با اوکراین بر سر پایان دادن به جنگ با روسیه مذاکره کنند، امروز نخست وزیر مجارستان به منظور مذاکره با رئیس جمهور اوکراین وارد پایتخت این کشور شد.

آیا مجارستان می تواند سب قطع جنگ میان روسیه و اوکراین شود؟/ اولین گام؛ مذاکره با اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، ماجرا از آنجا شروع شد که نخست وزیر مجارستان برخلاف سایر رهبران اروپایی همواره با ارسال تسلیحات برای اوکراین مخالفت کرده و خواستار حل و فصل جنگ از طریق دپیلماتیک است، این موضوع خشم بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا را در پی داشت، به طوری که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته با صراحت تمام، خشم و عصبانیت خود را از وتوی طولانی مدت مجارستان بر کمک نظامی به اوکراین (به ارزش ۶.۵ میلیارد یورو) ابراز داشتند، این در حالی است که اتحادیه اروپا بهمن‌ ماه گذشته موفق شده بود با جلب نظر بوداپست پس از ماه‌ ها یک بسته کمک ۵۴ میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کند.

سال گذشته پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان نسبت به ادامه بحران در اوکراین هشدار داد، او در مصاحبه با خبرگزاری تاس افزود که این تصور نادرست است که فکر کنید شرایط صلح در اوکراین در آینده رو به بهبود خواهد گذاشت. شرایط برای صلح روز به روز بدتر می شود؛ درک علت آن آسان است. جنگ هر روز تعداد کشته ها، ناامیدی و تخریب بیشتری به بار می آورد. سیارتو تاکید کرد که زمان حل و فصل بحران اوکراین فرا رسیده است.

در این زمینه مقامات روسیه بارها اعلام کردند که برای مذاکره با اوکراین آمادگی دارند، اما اوکراین تا ماه مه با آغاز مذاکرات موافقت نکرد، به طوری که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که فرمان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر ممنوعیت گفتگو با «ولادیمیر پوتین» یک مانع کلیدی در مسیر مذاکرات است.

تا اینکه اوربان و زلنسکی در جریان اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل که هفته گذشته برگزار شد، با یکدیگر صحبت کوتاهی داشتند و حالا امروز نخست وزیر مجارستان به منظور مذاکره با رئیس جمهور اوکراین وارد پایتخت این کشور شد، این نخستین سفر اوربان به کی‌یف از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است.

برتالان هاواسی، سخنگوی مطبوعاتی اوربان در بیانیه‌ ای اعلام کرد: فرصت دستیابی به صلح اصلی‌ترین موضوع این ملاقات خواهد بود.

او البته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری M۱ داشته، پیشنهادی هم به عنوان راه حل پایان جنگ میان اوکراین و روسیه مطرح کرده و گفته است: اگر دونالد ترامپ در انتخابات پیش روی آمریکا پیروز شود، حداقل آتش بس در اوکراین برقرار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.