رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه استفاده از دوربین مداربسته فعال در ورودی کودکستانها و همچنین فضاهای عمومی و محل قرارگیری وسایل بازی الزامی است گفت: در صورت لزوم نیز دسترسی صرفا با دستور مقام قضائی امکانپذیر است.

دسترسی والدین به تصاویر ضبط شده در کودکستان‌ها «ممنوع» است

مجتبی همتی‌فر با بیان اینکه براساس ماده ۱۱ «آیین‌نامه‌ ضوابط مکان‌یابی، فضا و تجهیزات کودکستان‌ها»، استفاده از دوربین مداربسته فعال در ورودی کودکستان، فضاهای عمومی که پوشش کودکان و کارکنان در آن‌ها باید رسمی باشد و سایر محل‌های قرارگیری وسایل بازی پارکی (تاب، سرسره و مشابه آن) الزامی است گفت: انتشار فیلم، عکس و هرگونه بازنمایی رسانه‌ای از حضور و فعالیت کودکان و نیروی انسانی کودکستان در فضای مجازی  اعم از سایت، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعم از داخلی و خارجی، منوط به رعایت ملاحظات و شئون ارزشی، فرهنگی و تربیتی است.

وی با بیان اینکه در انتشار عمومی تصاویر مرتبط با کودکان و یا کارکنان، اخذ اجازه کتبی از اولیای کودک و رعایت حقوق کودک و به تناسب رضایت کتبی کارکنان الزامی است افزود: دوربین‌های مداربسته تنها برای تسهیل‌گری در امر نظارت کودکستان است و هیچ فردی به‌جز مؤسس و مدیر کودکستان حق دسترسی به آرشیو تصاویر ضبط شده ندارد و در صورت لزوم این امر صرفا با دستور مقام قضائی امکانپذیر است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه پوشش کارکنان برای حفظ ایمنی و سلامت کودکان و توجه به شأن الگویی مربیان و کادر کودکستان‌ها، اهمیت ویژه ه و منحصر به فردی دارد ادامه داد: در این راستا «راهنمای استانداردهای پوشش کارکنان شاغل در کودکستان‌ها و سایر مراکز تربیتی، آموزشی و مراقبتی مرتبط با اوان کودکی» در سال ۱۴۰۲ با همکاری وزارت بهداشت و بررسی‌های متعدد کارشناسی تدوین و ابلاغ شده است. براساس آن باید کارکنان کودکستان‌ها ضمن رعایت پوشش مناسب با محیط کار و فضای تربیتی کودکستان، برای حفظ ایمنی، بهداشت روانی و سلامت جسمی کودک تمهیدات لازم را انجام دهند.

همتی فر با بیان اینکه پیش از شکل‌گیری سازمان، منطق تعیین شهریه با ابهاماتی روبه‌رو بود گفت: به‌منظور انسجام‌بخشی و یکپارچگی در سیاست‌گذاری و نظارت بر نحوه و میزان شهریه دریافتی کودکستان‌ها، «آیین‌نامه تعیین شهریه خدمات تربیتی، آموزشی و مراقبتی کودکستان‌ها» در سال ۱۴۰۲ تدوین و ابلاغ شد. شهریه کودکستان‌ها به‌صورت کاملاً برخط و سامانه‌ای برای هر مرکز محاسبه می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند با رجوع به سامانه کودکستان‌یاب، مشخصات و شهریه کودکستان مورد نظر خود را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ فاز اول محاسبه الکترونیکی شهریه کودکستان‌ها به‌صورت آزمایشی انجام شد که با موفقیت همراه بود و با تقویت و اصلاح سامانه در سال ۱۴۰۳ به فعالیت خود ادامه خواهد داد افزود: در حال حاضر اطلاعات کودکستان‌های مجاز در سامانه کودکستان‌یاب برای عموم قابل مشاهده است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک متولی و مرجع انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز (اعم از مجوز تأسیس، فعالیت، تمدید، توقف، جابه‌جایی و تطبیق)، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، محتواها و منابع انسانی شایسته برای تعلیم‌وتربیت کودکان تا شش سال تمام در کودکستان‌ها و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان است ادامه داد: لذا نهادها و سازمان‌های دیگر حق صدور مجوز کودکستان را ندارند.

همتی فر با بیان اینکه سازمان برای ساماندهی بهتر و فراهم کردن شرایط راحت و مناسب برای متقاضیان، تمامی فرآیند دریافت مجوز تاسیس و فعالیت کودکستان‌ را به‌صورت غیرحضوری و با الکترونیک‌سازی پیش‌برده و به ارائه خدمات برای متقاضیان می‌پردازد که همراه با درگاه ملی مجوزها و الکترونیک‌سازی خدمات است اظهار کرد: متقاضیان باید به درگاه ملی مجوزها مراجعه کرده و از آن طریق به سامانه الکترونیک سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک متصل خواهند شد.

وی اظهار کرد: مراحل ثبت‌نام و درخواست مجوز تأسیس شامل دریافت گواهی صلاحیت حرفه‌ای (شرکت در دوره و قبولی در آزمون الکترونیکی سازمان)، ثبت درخواست تأسیس توسط متقاضی با ثبت اطلاعات و مستندات موردنیاز در سامانه اعلامی، بررسی اطلاعات و مستندات توسط کارشناس منطقه و اخذ تأییدیه‌های لازم از مراجع ذی‌ربط و تعیین تکلیف در بازه زمانی مشخص شده و تأیید نهایی توسط مسئول مربوطه در استان، صدور مجوز تأسیس از طرف سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک همراه با شناسه ملی و بارکد الکترونیکی است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه ضوابط و قواعد مربوط به فعالیت کودکستان‌ها در آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های ابلاغی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تعیین شده و ملاک عمل قرار گرفته گفت: این آیین‌نامه‌ها در سایت رسمی سازمان به نشانی www.koodak.medu.gov.ir و کانال‌های رسمی اطلاع‌رسانی سازمان در پیام‌رسان‌های شاد، بله و ایتا به نشانی @smttk_ir در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.