تحولات منطقه

آیت‌الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته گفت: امروز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان تصویر روشنی از مردم‌سالاری دینی است.

آن چه سرنوشت شما را تعیین می‌کند، مرحله دوم انتخابات است/ گفتمان شهید رئیسی، ‌گفتمان انقلاب بود
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، آیت‌الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز وفات عالم مجاهد و فقیه وارسته مرحوم آیت‌الله میرزاجوادآقا خامنه‌ای است که صرف نظر از همه برتری‌های علمی، فقهی و فعالیت‌هایشان، آنچه در این وجود مقدس بروز فوق‌العاده داشت، وارستگی ایشان بود. به این معنا که اگر انسان می‌خواست، عالمی را به عنوان نماد تمام معنای بی‌هوایی در نظر بگیرد، این عالم بزرگوار مصداق آن بود.

ایشان افزود: وارستگی خاص این شخصیت عظیم در همه عرصه‌ها موردعلاقه تمام ارادتمندان بود و نتیجه همین وارستگی خاص نیز پیدایش چنین نقطه عظیم و آیت عظمایی همچون رهبر معظم انقلاب است که تاریخ این کشور و سرنوشت این ملت را تغییر دادند.

مردم‌سالاری، ثمره مدرنیته نیست

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخش محوری خطبه سیاسی با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان تصویر روشنی از مردم‌سالاری دینی است. در این باره، نکته‌ای که همه باید به آن توجه داشته باشیم، این است که اصولاً مردم‌سالاری تأسیس مدرنیسم نبود چون بعضی‌ها خیال می‌کنند مبدأ مردم‌سالاری دین از مدرنیته بوده است.

ایشان ادامه داد: از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون چهار نوع حاکمیت مسلط بوده است. در نوع نخست، آریستوکراسی شامل دیکتاتوری فردی که حکومت فردی و اشرافی را شامل می‌شود و در آن یک قبیله به دلیل آن که در یک جریان خاص نسلی قرار دارند، برای خود تبعیض ویژه قائل هستند. نوع دوم، پولتوکراسی یا همان تسلط قشر ثروتمند بر سایر اقشار ملت است. شکل سوم انگیزاسیون، تئوکراسی یا همان حاکمیت کلیساست که چهار قرن بر اروپا حاکم بود و نوع چهارم همان دموکراسی یا مردم‌سالاری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تا پیش از حاکمیت مدرنیته، سه نوع حاکمیت اول در میان انسان‌ها وجود داشت و برخی فکر می‌کنند فقط مدرنیته که آمد، دموکراسی را حاکم کرد تا قدرت نه در دست یک طبقه خاص، نه کلیسا و نه ثروتمندان بلکه در دست خود مردم باشد اما این ادعا، حرف درستی نیست.

ایشان بیان کرد: مردم‌سالاری تأسیس‌یافته از مدرنیته نیست. مردم‌سالاری قبلاً در اسلام سابقه داشته است. اول جریانی که این موضوع به معنای حاکمیت مردم بر خودشان را مطرح کرد، وجود اقدس رسول خدا(ص) در تعالیم عالی اسلام بود. در این اندیشه‌ها بنا بر این بود که مردم زندگی اجتماعی خود را خودشان رقم بزنند و مملکتشان را خودشان تعیین کنند.

دو تفاوت اصلی دموکراسی لیبرال و مردم سالاری دینی

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به حدیث نبوی «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» تصریح کرد: در روایت از رسول خدا(ص) آمده است اگر کسی شب را به صبح برساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد، گویا مسلمان نیست. دقت کنید نگفتند مؤمن نیست، اصلاً تأکید کردند فرد دیگر مسلمانی ندارد. امور هم جمع امر است و به‌روشنی مسائل سیاسی و اجتماعی مسلمانان را در بر می گیرد.

ایشان تأکید کرد: فرزندان عزیز من، جوانانی که بینش سیاسی دارید، توجه کنید مردم‌سالاری دینی و دموکراسی لیبرالیستی تفاوت‌های عمده باهم دارند. اصلاً آن چیزی که مدرنیته در پوشش دموکراسی آورده، یک موضوع مضر و مخرب است که سعادت جامعه را هم تأمین نمی‌کند. در دموکراسی لیبرالی، آن آقایی که به‌عنوان حاکم توسط مردم انتخاب می‌شود، قبل از این قدرت ندارد و امکانات و ثروت جامعه در اختیار او نیست. این آقا وقتی قدرت را به دست می‌گیرد، معلوم نیست شهوات و سلایق فردی خود را حاکم کند یا نه زیرا تنها شرط موجود حاکم بر عاقل‌بودن فرد است.

فقدان نگرش دینی، نقطه ضعف دموکراسی لیبرال

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فقدان روح معنوی و نگرش دینی در دموکراسی لیبرال بزرگترین نقطه ضعف آن محسوب می‌شود، اظهار کرد: در دموکراسی لیبرالیستی هیچ اشاره‌ای به آخرت نمی‌شود. یا اینکه فرد باید مؤمن باشد. به همین دلیل، هیچ تضمینی وجود ندارد آن آقایی که حاکم می‌شود، امکانات جامعه را در خدمت دنیای خود به کار نگیرد.

ایشان افزود: با این حال، در مردم‌سالاری دینی، فرد منتخب بر جان و مال مردم مسلط نیست و آن کس که مسلط است، یا خداست، یا مظهر خداست یا حجت مظهر خداست. در مردم‌سالاری دینی اگر قرار باشد تغییر و تصرفی در جان و مال مردم صورت بگیرد، باید با اذن و اجازه کسی باشد که دنیا و آخرت خود و ملت را درنظر می‌گیرد.

مشارکت سیاسی، حق یا تکلیف؟

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تشریح تفاوت دوم دموکراسی لیبرال با مردم‌سالاری دینی خاطرنشان کرد: در دموکراسی لیبرال، مشارکت سیاسی یک حق است و اگر کسی نخواست می‌تواند در انتخابات شرکت نکند اما در مردم‌سالاری دینی مشارکت سیاسی یک حق و تکلیف است. به همین دلیل، کسی که در انتخابات شرکت نکند، گویا تکلیف شرعی خود را انجام نداده است.

ایشان ادامه داد: مردم باید به تکلیف خودشان عمل کنند. شما مسلمانید. شما نماز می‌خوانید. باید به تکلیف شرعی خود عمل کنید. حالا کسی ممکن است بگوید آقاجان ما در مرحله اول شرکت می‌کنیم اما دیگر تکلیفی نداریم در دور دوم. این حرف‌ها نیست. آن چه سرنوشت شما را تعیین می‌کند، مرحله دوم انتخابات است.

ملت پای انقلاب ایستاده است

امام جمعه مشهد با اشاره به فرازی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری دیروز در فرمایشاتشان فرمودند آن‌هایی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، مخالف نظام نیستند چون ممکن است بعضی‌ها بگویند آن‌هایی که شرکت نکرده‌اند، مخالف نظام هستند. عزیزان من، بدانید حضرت آقا این نکته را در مقابل دشمن مطرح کردند چون آن‌ها تلاش داشتند این‌طور القا کنند آمار آن‌هایی که مشارکت نکردند، کسانی هستند که با اصل نظام زاویه دارند. این تحلیل نادرست است.

ایشان بیان کرد: آن‌هایی که شرکت نکردند، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند. حالا ممکن است بعضی‌ها محذوریتی داشته باشند و به هر دلیل شرکت نکرده باشند. این نیست که آن ها مخالف نظام هستند. این‌طور نیست، 45 سال این ملت پای این نظام ایستاده است.

دور دوم انتخابات، مهم‌تر از دور اول

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: مقام معظم رهبری خودشان فرمودند در جریان تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی، یکی از سران کشورها به ایشان گفته این هیجان و اقبال عمومی مردم در جریان شهادت رئیس جمهور شما ثابت می‌کند ملت شما انقلاب را می‌خواهند چون شهید رئیسی، گفتمانش انقلابی بود، هر حرفی می‌زد از انقلاب بود. با همین گفتمان آمد، مسئله مظلومیت مردم غزه و جنایت اسرائیل را در کل عالم، در همه مجامع بین‌المللی و ارتباطات دیپلماتیک ثابت کرد و بر همین اساس، حالا که ملت دارد در غم شهادت او این هیجان را نشان می‌دهد، ثابت می‌کند مردم اصل این انقلاب را دوست دارند.

ایشان تأکید کرد: برادران و خواهران، شرکت در مرحله دوم انتخابات تکلیف شرعی است و اگر کسی شرکت نکند، حضورش در دور اول ناقص می‌ماند. انشالله شما در این مرحله سرنوشت‌ساز مشارکت قوی و نیرومند داشته باشید و امیدواریم خداوند عالم به پاس این شکرگزاری نعمتش که شما تکلیف خود را به درستی انجام داده‌اید، سرنوشت اجرایی نظام و کشور ما را در دست باکفایت عنصری قرار بدهد که بتواند تأمین‌کننده خواسته‌های شما ملت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.