در اولین ساعات امروز بورس با رشد 76هزار واحدی روبه رو شد. این جهش واکنشی بود به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور و گفتمان وی، که وعده داد بود سایه یکی از ریسک‌های سیستماتیک از بازار برداشته خواهد شد.

استقبال گرم بورس از رئیس‌جمهور جدید؛ سیگنال مخابره شده به بازار سرمایه چه بود؟

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، بازار سرمایه که روز چهارشنبه بازار را با شاخص دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به پایان رسانده بود امروز (شنبه) در واکنش به نتیجه چهاردهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری که روز گذشته برگزار شد، در اولین ساعات با رشد 76هزار واحدی کار خود را آغاز  کرد به طوریکه بعد از مدت‌ها شاهد سبزپوشی ۹۰ درصدی نمادها و رشد بیش از دو درصدی شاخص کل و شاخص هموزن بودیم. 

در حالی ۴۷۰ نماد تشکیل صفوف خریدی به ارزش بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان داشتند که حقیقی‌ها بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند و ارزش معاملات خرد بعد از مدت‌ها در یکساعت ابتدایی رقم ۳.۲ همت را دید.

در نهایت بازار امروز با پایداری خریداران در صفوف به پایان رسید، شاخص کل بورس تهران رشد ۴ درصدی را به ثبت رساند و بیش از ۸۴ هزار واحد بر ارتفاعش افزود و تا سطح دو میلیون و ۱۸۵ هزار واحد پیشروی کرد ضمن اینکه ارزش معاملات خرد به ۵.۵ همت افزایش یافت و از سوی حقیقی ها بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان پول جذب بازار شد.

هر چند کارشناسان بر این باورند که در کوتاه‌مدت نتیجه انتخابات می‌تواند منتج به رشد شاخص یا خروج پول حقیقی و یا فشار فروش شود اما در میان‌مدت و بلندمدت در صورت به دست آمدن هر نتیجه‌ای در انتخابات، بازار به دلیل ارزندگی قیمت‌ها سمت و سوی مثبت و بهبود را پیدا می‌کند. با این حال بورس اوراق بهادار استقبال گرمی از رییس جمهور جدید، مسعود پزشکیان داشته است. سهامداران این امید را دارند که دولت چهاردهم با بهبود وضعیت اقتصادی و حل مشکلات کنونی ناشی از دخالت گسترده دولت در اقتصاد، فضا را برای فعالیت بخش خصوصی و بخش حقیقی اقتصاد مهیا کند. در این خصوص نظرات برخی کارشناسان را می خوانید.

صمدی: تنش‌زدایی با دنیا یک سیگنال بسیار مهم برای بازار سرمایه

بهنام صمدی،کارشناس بورس، دلیل رشد بازار سرمایه را با قطعیت پیروزی مسعودپزشکیان اعلام کرد وادامه داد: سیاست‌هایی که ایشان در دوران انتخابات جهت تنش‌زدایی با دنیا اعلام کردند یک سیگنال بسیار مهم برای بازار سرمایه بود اینکه عنوان شد «سایه یکی از ریسک‌های سیستماتیک از بازار برداشته خواهد شد». قطعا یک وعده است و نمی‌شود انتظار داشت به زودی محقق شود ولی ایجاد همین گفتمان باعث اعتماد بازار سرمایه شد و به همین ترتیب شاخص بورس سبز شد.

این اقتصاددان به تمجید از تیم اقتصادی همراه مسعود پزشکیان پرداخت و حسین عبده تبریزی و علی طیب‌نیا را به عنوان عوامل موثر در واکنش مثبت بازار سرمایه دانست و ادامه داد: در سه سال گذشته حال بازارسرمایه اصلا خوب نبود هر چند وعده های دولت قبل پیرامون این بازار بود ولی سرانجام تصمیمات متعددی گرفته شد که باعث سقوط بورس شد. صمدی تشریح کرد: در این دوره اهالی بازار سرمایه کنش‌گری زیادی در انتخابات داشتند و کمک کردند که انتخابات پرشوری داشته باشیم، و امروز هم داریم نتیجه اش را در تابلو معاملات میبینیم .

این کارشناس اقتصاد ضمن اینکه اینده بورس را خوشبینانه پیش بینی کرد در رابطه با انتظارات بازار سرمایه در قبال اعتمادشان به دولت توضیح داد: پیش بینی‌پذیر شدن اقتصاد، حذف قیمت‌گذاری دستوری، تشکیل کانون‌سهامداران‌حقیقی و... از جمله خواسته های سرمایه‌گذاران است.

صمدی در آخر اشاره کرد: بورس نباید قلک دولت باشد و باید به آن نگاه سرمایه گذاری داشته باشند، و کمک کنند بازار سرمایه تقویت شود، قطعا هر اقدامی برای بازار سرمایه انجام شود به نفع مردم و اقتصاد خواهد بود .

خانزاده: با دست نبردن در بازار سرمایه حاشیه سود شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند

کمال خانزاده کارشناس بازار بورس نیز با اشاره به اینکه وضعیت بورس به تفکرات فردی رئیس دولت جدید و همراهان بستگی دارد گفت: با توجه به برگزاری دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری طی دیروز، وضعیت بورس مشخص شد. پیش از این  دو سناریو قابل‌ بررسی بود. یک تفکر، اقتصاد مقاومتی، بسته و با اتکا به ظرفیت‌های داخلیدر مقابل تفکر دیگر، اقتصاد باز، رقابتی و توسعه‌ای قرار داشت. هرکدام از این دو تفکر وارد اقتصاد می شدند بورس متناسب با آن برخورد می کرد. پزشکیان پیروز انتخابات شد پس  بازار سرمایه خوش‌ بینی در خصوص احتمال بازگشت به برجام، تعاملات بین‌المللی بیشتر، تصویب FATF و سایر وعده‌ها خواهد داشت و برای مدتی به استقبال تفکرات مطروحه و استفاده از وزرای با تفکر اقتصاد باز از جمله طیب‌نیا خواهد رفت و احتمالا در این مدت P/Eها افزایشی باشد.

وی افزود: اگر وعده ها محقق شود، مسائلی از قبیل حذف قیمت‌گذاری دستوری، دست نبردن در بازار سرمایه و... حاشیه سود شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و می‌توان بازاری با روند صعودی و ملایم داشت و سایر بازارها برای مدتی و تا انتخاب وزرا احتمالا مقداری راکد شود.

 رئیسی: هر اتفاقی روی دهد واکنش کوتاه‌مدت به انتخاب تفکر پیروز است

ایمان رئیسی کارشناس بازار سرمایه گفت: پس از اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد و دامنه‌نوسان به حالت عادی برگشت، سرمایه‌گذاران با هفته‌ای مبهم به جهت تفکرات هرکدام از نامزدها از یک طرف روبرو شده و از طرف دیگر با بازشدن دامنه، نوسانات قیمتی روزانه را شاهد بودند اما بازار نه خیلی به آینده خوشبین بود که با خیال راحت بخرد و نه خیلی بدبین که با رِنج منفی به سمت صف‌های فروش بروند.

وی افزود: اما با اتمام انتخابات طی هفته جاری احتمالا اوج هیجان را شاهد خواهیم بود. این هیجانات که واکنش کوتاه‌مدت به انتخاب تفکر پیروز است تا مدتی ادامه خواهد یافت و بعد از استقرار دولت جدید، تعیین کابینه و... مجددا به بحث در مورد مسائل مختلف از جمله نرخ خوراک، بهره، مالیات و... برمی‌گردد . واکنش های بازار در امروز در روزهای بعد خنثی و به تعادل خواهد رسید.

باقری: در کوتاه‌مدت جریان نقدینگی هوشمند به سمت بازار روانه خواهد شد

امیرعلی امیرباقری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز اظهار کرد: به طور کلی در هفته گذشته جریان نقدینگی هوشمند تا حدودی به سمت بازار سرمایه روانه شد، به دلیل اینکه بازار ریسک‌های سیاسی را در حال کاهش احساس می‌کرد.

وی گفت: با توجه به انتخاب آقای دکتر پزشکیان به ریاست‌جمهوری طبیعتا سنتیمنت بازار دستخوش تحولات مثبتی خواهد شد و در کوتاه‌مدت جریان نقدینگی هوشمند به سمت بازار روانه خواهد شد چراکه هم از جنبه تکنیکال و هم از جنبه فاندامنتال کلیت بازار در شرایط معقول و مطلوبی قرار دارد و از آنجایی که دیدگاه اقتصاد و قیمت‌گذاری دستوری و پارادایم بازار بسته از کلان نظر دکتر پزشکیان منتفی است طبیعتا بازار سرمایه اقبال خواهد داشت. 

وی ادامه داد: البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که کلیه بازارها واکنش و هیجان سختی نسبت به وقایع سیاسی اخیر نداشته‌اند چراکه تا حدودی قیمت‌ها با شرایط حاضر در بازارهای غیر از بازار سرمایه مچ شده و تنها بازاری که از فضای رقابتی اقتصاد دور افتاده بازار سرمایه بوده بنابراین چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت برای بورس مثبت است.

قاراخانی: بازار پس از سپری شدن هیجانات انتخابات مستعد رشد کوتاهی است

سرور قاراخانی تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به اینکه مسعود پزشکیان معتقد به اقتصاد آزاد و وزن دادن بیشتر به شرکت‌های خصوصی است این موضوع محتمل است که با برگزیده شدن او بازار سرمایه رشد خوبی را پشت سر بگذارد و از همین نقطه بتواند بازدهی خوبی را کسب کند؛ با توجه به اینکه تفکر پزشکیان و تیمشان مبنی بر این است که می‌شود با بورس تورم را مهار کرد، بازار طلا و دلار نیز می‌تواند از ثبات برخوردار شود و حتی کمی پایین‌تر از روزهای دیگر معامله شود.

وی افزود: به شخصه معتقدم بازار سرمایه در هر صورت نوسان مثبت را در حد چند روزی داریم؛ همچنین آمارهای معاملاتی هفته گذشته نشان از رشد بازار دارد. هر موقع که بازار در چنین موقعیت تکنیکالی قراره گرفته است ما شاهد رشد آن بوده‌ایم. اما در نهایت باید گفت که بازار می‌تواند پس از پشت سر گذاشتن هیجانات انتخابات مستعد رشد کوتاه مدتی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.