انتخاب چهاردهم

هیات وزیران به تازگی آیین نامه برخی مواد قانون خدمت سربازی را اصلاح کرد که بر اساس آن فقط پسرانی که مادر آنها فاقد همسر (دایم یا موقت) باشند، می‌توانند از این معافیت سربازی استفاده کنند.

راه طلاق صوری برای معافیت سربازی مسدود شد

به گزارش قدس آنلاین، هیات وزیران در جلسه ۱۰ تیرماه جاری به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، بند (ذ) ماده (۱) آیین نامه اجرایی مواد (۴۴)، (۴۴) مکرر و (۴۵) قانون خدمت وظیفه عمومی را اصلاح کرد.

بر اساس این اصلاحیه، واژه «دایم» از مادر فاقد شوهر حذف شده است.

پیش از این و طبق تعاریف مندرج در این آیین نامه مادر فاقد شوهر، به مادری اطلاق می شد که همسرش فوت کرده و یا طلاق گرفته باشد و در زمان رسیدگی فاقد همسر دایم باشد. این امر سبب شکل گیری پدیده طلاق های صوری برای استفاده از معافیت سربازی برخی خانواده ها شده بود؛ در این شیوه والدین توافق می کردند که از یکدیگر طلاق بگیرند و پس از معافیت فرزندشان، به صورت عقد موقت طولانی مدت به زندگی مشترک ادامه می دادند.

بر اساس ماده ۲ همین آیین نامه مشمولان، یگانه فرزند پسر مراقب یا نگهدارنده مادر فاقد شوهر می توانستند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف باشند و طبق تبصره آن،

افراد موضوع این بند تا سی ماه متوالی می‌توانند از معافیت کفالت موقت استفاده کنند و در پایان مدت مذکور در صورت دارا بودن شرایط کفالت از معافیت دایم بهره‌مند خواهند شد. مبنای محاسبه معافیت موقت، تاریخ فوت همسر یا تاریخ ثبت طلاق است.

با این اقدام جدید، تنها پسرانی می توانند از این بند از قانون معافیت استفاده کنند که مادر آنها فاقد همسر دایم و یا موقت باشد و به این ترتیب یکی از راههای سوء استفاده از قانون معافیت سربازی سد شده است.

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری ۱۳ تیرماه این اصلاحیه را به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.