پایان چهاردهمین دوره انتخابات و تعیین نهمین رئیس جمهور ایران که در شرایط حساس منطقه و جهان مورد توجه بسیاری از کشورها، سران و کارشناسان بود، واکنش رسانه‌های جهانی را برانگیخت.

پیروزی غیرمنتظره همراه با تغییر تاکتیک

آسوشیتدپرس -خبرگزاری آمریکایی- نوشت: پیروزی پزشکیان در برهه‌ای حساس رخ می‌دهد؛ تنش‌های شدید در خاورمیانه بر سر جنگ اسرائیل و حماس، پیشروی برنامه هسته‌ای ایران و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده که احتمالاً می‌تواند موجب تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن شود.خبرگزاری رویترز هم به این وعده پزشکیان که گفته بود: اگر به قول‌هایم عمل نکنم از ادامه کارهای سیاسی خداحافظی خواهم کرد، اشاره کرد و نوشت: رئیس‌جمهور می‌تواند بر لحن سیاست ایران تأثیر بگذارد.
فایننشال تایمز هم درباره نهمین رئیس جمهور ایران گفت: جانشین رئیسی به دنبال کاهش محدودیت‌های اجتماعی و تعامل دوباره با غرب برای تضمین رفع تحریم‌هاست.سی ان بی‌سی هم پیروزی پزشکیان را غیرمنتظره خواند و این‌گونه واکنش نشان داد: رئیس جمهور جدید ایران باید با رئیس جمهور جدید آمریکا که در ماه نوامبر انتخاب می‌شود روبه‌رو شود. این رسانه آمریکایی به نقل از سینا طوسی، پژوهشگر ارشد در مرکز سیاست‌گذاری بین‌الملل نوشت: در حالی که انتخابات می‌تواند منجر به تغییر در تاکتیک‌های سیاسی شود، اما اصول اصلی هدایت‌کننده، به ویژه در مورد آمریکا و اسرائیل، ریشه محکمی در چارچوب رهبری ایران و نهادهای تأثیرگذار مانند سپاه پاسداران دارد. پیروزی پزشکیان می‌تواند راه‌هایی در تعاملات دیپلماتیک دوباره باز کند اما هر تغییری تدریجی خواهد بود تا دگرگون‌کننده.سی ان ان نیز در تحلیلی نوشت: کارشناسان می‌گویند حضور یک چهره معتدل‌تر در ریاست جمهوری می‌تواند گفت‌وگو میان ایران و کشورهای غربی را تسهیل کند.
پیام تبریک سران کشورها به مسعود پزشکیان
ریاست جمهوری مسعود پزشکیان علاوه بر واکنش رسانه‌ها، پیام‌های تبریک، درخواست افزایش همکاری دوجانبه و دعوت سران کشورهای منطقه و جهان را هم در پی داشت.انور ابراهیم، رئیس جمهوری مالزی ضمن تبریک و اعلام اینکه این نتیجه، منعکس‌کننده روح پویای دموکراسی و آینده‌ای نویدبخش برای ایران است، از مسعود پزشکیان برای حضور در مالزی دعوت کرد.
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور صربستان هم در پیامی گفت: انتخاب پزشکیان شکوفایی و رفاه را به ارمغان خواهد آورد. وی همچنین درمورد برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات نوشت: این رقابت در شرایط سخت برای کشور شما، پیروزی بی‌قید و شرط ملت ایران است.
کاخ کرملین هم با انتشار بیانیه‌ای پیام رئیس‌جمهور روسیه را اعلام کرد: جناب آقای پزشکیان، تبریک صمیمانه من را پذیرا باشید. روابط روسیه و ایران دوستانه و بر پایه حسن همجواری است. پوتین همچنین تصریح کرد: ‌امیدوارم فعالیت‌های شما به گسترش بیشتر همکاری‌های سازنده دوجانبه در تمام زمینه‌ها به نفع ملت‌های دوستمان و به نفع ارتقای امنیت و ثبات منطقه باشد.
دبیرکل سازمان همکاری شانگهای هم ضمن ارائه بیانیه تبریک و استقبال از همکاری با مسعود پزشکیان، نوشت: باور داریم تحت ریاست جمهوری شما، کشور ایران موفقیت و کامیابی بیشتری بدست می‌آورد.
«سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان هم در پیامی به مسعود پزشکیان گفت: صمیمانه آرزوی موفقیت برای شما داریم و مشتاق ادامه توسعه روابط میان دو کشور به منظور ارتقای امنیت و صلح هستیم.در پیام تبریک «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هم خطاب به مسعود پزشکیان آمده است: ایران همواره از کشورهایی است که ما مشتاق اوج روابط با آن هستیم و مقاومت همچنان رویکرد مشترکی خواهد بود که برای حفظ غرور و افتخارمان دنبال می‌کنیم.وزیر امورخارجه ونزوئلا هم ضمن ابراز تبریک، گفت: معتقدیم تصمیم اتخاذ شده توسط ملت ایران به شکوفایی بیشتر ایران و تثبیت آن به عنوان یک قدرت نوظهور جهان جدید چند قطبی، منجر خواهد شد.
آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان هم بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به مسعود پزشکیان تبریک گفت.وی در ادامه با تأکید بر اینکه «پاکستان و ایران دارای روابط برادرانه‌ای هستند» خاطرنشان کرد این روابط تحت ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بیش از پیش تقویت خواهد شد.
عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق هم در فضای مجازی، ضمن تبریک و آرزوی موفقیت از تمایل کشورش برای تقویت روابط با ایران در راستای منافع دو کشور و دو ملت همسایه خبر داد.
«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان هم در پیامی آورده است: آقای پزشکیان، انتخاب جناب‌عالی را صمیمانه تبریک می‌گویم و از شما برای تبادل‌نظر در مورد توسعه همکاری دوجانبه و سفر به آذربایجان دعوت می‌کنم. امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان هم ضمن آرزوی موفقیت برای مسعود پزشکیان از وی برای سفر به کشورش دعوت کرد.
«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین، «هیثم بن طارق» سلطان عمان، وزارت امورخارجه کره جنوبی، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»‌امیر قطر، «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین و «مشعل الاحمد الجابر الصباح»‌امیر کویت از دیگر سرانی بودند که ضمن ارسال پیام تبریک خواستار ادامه همکاری‌ها با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران شدند.پیام تبریک‌ها به پزشکیان همچنان ادامه دارد.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.