یک رسانه آمریکایی با تاکید بر عدم تحقق پیروزی برای تل‌آویو در جنگ با حزب‌الله، به نتانیاهو هشدار داد که از تجارب تلخ مناخیم بگین در تهاجم سال ۱۹۸۲ به لبنان، درس عبرت بگیرد.

قدرت بالای حزب‌الله در برابر اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که محافل و رسانه‌های مختلف صهیونیستی و آمریکایی همچنان درباره عواقب مرگبار هرگونه گسترش جنگ رژیم صهیونیستی با لبنان هشدار می‌دهند، مجله آمریکایی آتلانتیک در مقاله‌ای با یادآوری بخش‌هایی از کتاب «عاموس عوز» نویسنده صهیونیستی درباره حمله این رژیم به بیروت در سال ۱۹۸۲، به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر، درباره سناریوی خطرناک جنگ با حزب الله هشدار داده و اعلام کرد که هیچگونه پیروزی نظامی در لبنان به دست نخواهد آمد.

این رسانه آمریکایی به نتانیاهو توصیه کرد تا از تجربه‌های دوره «مناخیم بگین» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی درس عبرت بگیرد و بداند که هیچگونه پیروزی نظامی در جنگ گسترده با لبنان وجود نخواهد داشت و چنین جنگی، تحت هیچ شرایطی نتیجه خوبی ندارد.

نویسنده این مقاله در ادامه با انتقاد از اظهارات «بنی گانتس» عضو سابق کابینه جنگ رژیم اشغالگر مبنی بر توانایی این رژیم برای نابودی حزب الله در عرض چند روز، تاکید کرد: اگر امکان انجام چنین کاری وجود داشت، اسرائیل قبلاً آن را انجام داده بود. واقعیت این است که اهداف نظامی افراطی و دست نیافتنی در نهایت منجر به ویرانی بیشتر می‌شود و متأسفانه اسرائیل همواره عادت دارد، دشمنانش را دست کم بگیرد.

در ادامه این مقاله تاکید شده است که هرگونه حمله گسترده به لبنان هرگز موجب نمی‌شود که توانمندی‌های نظامی حزب الله در مدت کوتاهی از بین برود و جنگ فراگیر، تل‌آویو را برای ماه‌ها و سال‌ها درگیر خواهد کرد. حزب الله صرفاً یک گروه مسلح نیست؛ بلکه این حزب در حال حاضر ۱۵۰ هزار موشک از جمله موشک‌های هدایت شونده دقیق و تعداد زیادی نیروی نظامی در اختیار دارد. علاوه بر آن نباید فراموش کنیم که هرگونه جنگ در لبنان موجب سرازیر شدن نیروهای مسلح از عراق و سوریه به لبنان، برای کمک به حزب‌الله می‌شود.

بنا به گزارش مجله آتلانتیک سران صهیونیستی باید خوب به تاریخ رجوع کنند و به یاد بیاورند که در دوره‌های گذشته در جنگ با حزب الله و حتی زمانی که این حزب به اندازه امروز قدرتمند نبود، تل‌آویو هرگز به پیروزی که مقامات آن وعده داده بودند، نرسید.

این رسانه آمریکایی در ادامه به آنچه که عاموس عوز، نویسنده صهیونیست در یکی از کتاب‌های خود آورده بود، اشاره و تاکید کرد که مناخیم بگین، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد که یک بار برای همیشه می‌تواند منطقه را به نفع خود پاکسازی کند و بر همین اساس نیروهایش را به بیروت فرستاد تا مقاومت فلسطین را نابود کنند اما این جنگ یک فاجعه راهبردی برای سرزمین‌های اشغالی به وجود آورد؛ به طوری که توافق عادی‌سازی در لبنان لغو شد؛ سوریه بیش از پیش قدرتمند شد و ایران حضور خود را در عرصه لبنان تقویت کرد.

بر اساس این مقاله؛ در تهاجم سال ۱۹۸۲ رژیم صهیونیستی به لبنان، اولین بار بود که این رژیم به جای یک ارتش سنتی و عادی با یک نیروی مقاومتی می‌جنگید و با این وجود نتوانست در جنگ پیروز شود و از آن زمان تاکنون، در هیچ جنگ دیگری هم به پیروزی نرسیده است.

مجله آتلانتیک، آنچه که امروز در جنگ میان مقاومت و ارتش صهیونیستی اتفاق می‌افتد را به رویدادهای سال ۱۹۸۲ تشبیه و تاکید کرد: طی ۹ ماه غزه ویران شده و ده‌ها هزار نفر قتل عام شدند؛ اما اکثر اسرای اسرائیلی هنوز در دست حماس هستند و حماس همچنان با قدرت در غزه حضور دارد. واقعیت آن است که این جنگ یک فاجعه راهبردی جدید برای اسرائیل است و اینکه نتانیاهو هنوز درباره پیروزی حرف می‌زند، صرفاً به خاطر آن است که می‌خواهد در قدرت بماند.

نویسنده این مقاله در پایان به نتانیاهو هشدار داد که در صورت گسترش جنگ در جبهه شمالی، یک دشمن بسیار سرسخت در انتظار اوست و بنابراین بهتر است از تجارب تلخ مناخیم بگین در لبنان عبرت بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.