معاون تعاون وزارت کارگفت: در سه ساله دولت سیزدهم ۶۶۰۰ تعاونی جدید ثبت شد که ۶ درصد نسبت به کل دوره هشت ساله قبل از آن بیشتر بوده است.

ایحاد ۱۷۰ هزار فرصت شغلی جدید در دولت سیزدهم از محل توسعه بخش تعاون

 حامد ویس کرمی  در نشست خبری بررسی کارنامه حوزه امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  که صبح امروز در ساختمان شماره دوم این وزارتخانه برگزار شد با تبریک حضور مردم در انتخابات و انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس جمهور افزود: اقتصاد ایران دارای سه رکن است که رکن دوم آن تعاون است. تعاون یک شرکت نیست بلکه یک بخش اقتصادی منعطف است که در هر سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات و در کل کشور پراکنده است.

وی ادامه داد: از نظر مبنایی هم‌افزایی به جای رقابت، اصل راهبردی حوزه تعاون است. توسعه این بخش نیز برای اقتصاد ایران ناگزیر است. در حوزه مشارکت مردم در اقتصاد، در همه نظامات اقتصادی دنیا، هیچ بخشی بجز تعاون چهار اصل مشارکتی، (مالکیت، مدیریت، نظارت و عاملیت) را با هم ندارند.

ویس کرمی گفت: هیچ بخشی مثل تعاون از انباشت و تمرکز قدرت و ثروت، توزیع عادلانه ثروت، تجمیع سرمایه‌های خرد مردم، کاهش هزینه‌های کار و تولید و ریسک، کاهش هزینه‌های دولت را در پی ندارد و از این جهت توسعه آن باتوجه به اصل مولدسازی و برون سپاری و کوچک‌سازی دولت، ضروری است. تعاون بستر اساسی رشد اقتصادی زنان نیز محسوب می‌شود.

معاون وزیر کار تاکید کرد: ۱۰۴ هزار تعاونی با ۲ میلیون نفر شاغل و ۳۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در کشور فعال هستند. در دولت سیزدهم، ۶۶۰۰ تعاونی جدید ایجاد شده که رشد ۶.۴ درصدی نسبت به هشت سال دولت قبل داشته است. ۱۷۰ هزار فرصت شغلی از پی این رشد در حوزه تعاون را طی سه سال جدید داشتیم و رشد ۸.۶ اعضای تعاونی‌ها را نیز در همین سه سال داشتیم.

وی تصریح کرد: در حوزه روستایی ۲۴ هزار شغل در حوزه تعاون روستا نیز در همین دولت ایجاد شد. تعداد تعاونی‌های بانوان ما نیز رشد اندازه ۲۴ درصدی نیز داشتیم. در حوزه پرداخت تسهیلات بانکی در همه حوزه‌ها، بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد تومان در این دولت به تعاونی‌ها داده شده است. بانک توسعه تعاون نیز ۸ هزار میلیارد تومان فقط در سال جاری اختصاص یافته و تسهیلات لازم برای احداث مسکن کارگری نیز به شکل ارزان قیمت اختصاص دادیم. همچنین تسهیلاتی برای تامین نقدینگی اولیه کارگران برای تعاونی‌های مسکن کارگری در نظر گرفته‌ایم. 

معاون تعاون وزارت کار اضافه کرد: ما در حوزه تضمین سرمایه‌گذاری تعاون، قدرت این تضمین را نیز به نحوی افزایش دادیم که رقبت به ورود به این بخش را افزایش داد. عمده محصولات صادراتی تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی و مصالح و مواد پتروشیمی، بوده که به عراق، امارات، چین، روسیه و قطر و.. صادر شده است.

کرم ویسی ادامه داد: ۱۶۰۰ مسکن تعاونی در سال گذشته در سیستان و بلوچستان تحویل داده شده است. اختصاص ۳۸ هزار مسکن کارگری نیز تفاهم‌نامه‌اش منعقد شده است. ما سند توسعه بخش تعاون تا ۲۵ درصد از سهم کل اقتصاد کشور را نیز در همین دولت تدوین کردیم.

وی اظهار کرد: تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های تشکیل مجامع عمومی تعاونی‌ها، دستورالعمل انتخابات تعاونی‌ها و اتاق تعاون و.. نیز در این دوره انجام گرفته است. ما نیاز به تغییر رویکرد در حوزه تعاون داریم. ما قبل از این فقط به توسعه کمی بخش تعاون را داشتیم.‌ گسترش اجتماعی و عمق و بهره‌وری نیز به توسعه کمی تعاونی‌ها افزوده شده است. ایجاد تعاونی بزرگ مقیاس و ایجاد بحث تعاون به عنوان یک راه حل، از جمله اقدامات مربوطه است که در کنار توسعه کمی پیش بردیم.‌

ویس کرمی با اشاره به ضرورت واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش تعاون، اظهار کرد: ضرورت واگذاری و از بین بردن فقر مطلق این را ایجاب می‌کرد که ما از سه دهک اول جامعه شروع به سهم تعاونی ایجاد کردن کردیم. ما هم در بخش انرژی تجدیدپذیر و هم غیرتجدیدپذیر در حوزه برق وارد شدیم. ایجاد مزارع نیروگاهی و با ایجاد منابع انرژی در منازل، با کمک بانک توسعه تعاون این امر را به صورت آزمایشی پیش برده است.

معاون وزیر تعاون با بیان اهمیت اقتصاد در حوزه دریا گفت: ما برای ایجاد زنجیره ارزش و تولید نیاز به توسعه بخش تعاون در حوزه دریا به ویژه در بخش حمل و نقل و گردشگری دریا در جنوب کشور هستیم. ایجاد توسعه پایدار محلی از اهداف ما در رشد تعاونی‌ها است. ایجاد شهرک‌های تعاونی نیز در همین چهارچوب اندیشیده شده است.

ویس کریمی با تاکید بر تجمیع سرمایه مردم در حوزه مالی تعاون گفت: با ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری بخش مسکن در اداره کل سرمایه‌گذاری ما طرح اجرای آن را تکمیل کرده و در دوره بعدی آمادگی اجرای آن وجود دارد. ما ایجاد ۱۲۴ هزار زنجیره ارزش را در این دوره شروع کرده‌ایم.

وی در پایان با اشاره به حوزه اقتصاد پلتفرمی گفت: در حوزه تعاون نیازمند توسعه فناوری اطلاعات و سکوهای اینترنتی در حوزه تعاون هستیم‌. رشد سکوهای پلتفرمی اینترنتی باعث می‌شود افراد در تعاونی‌ها و کاربران، در سطح وسیعی امکان افزایش سرمایه و کمک به فعالیت تعاونی را از اقصی نقاط کشور داشته باشند که یک انقلاب را می‌تواند در عرصه اقتصاد تعاون موجب شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.