سران سازمان ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی این هفته در واشنگتن دی سی گرد هم می آیند که این ائتلاف نظامی با آینده ای نامعلوم در سایه اختلافات بر سر اوکراین و تحولات آینده در آمریکا مواجه است.

اجلاس ناتو در واشنگتن؛ آینده ای نامعلوم در انتظار این ائتلاف نظامی است

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای کانورسیشن (conversation) نوشت: در اجلاس این هفته سران ناتو در واشنگتن، از سوئد در اولین حضور خود به عنوان متحد جدید این ائتلاف استقبال خواهد شد.

سران ناتو همچنین به پیشرفت در بودجه دفاعی این ائتلاف در سال ۲۰۲۴ اشاره خواهند کرد. از ۳۲ عضو ناتو ۲۳ عضو هدف ناتو را در هزینه کردن ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای مخارج دفاعی محقق خواهند کرد.

این اجلاس برای ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که مدت زیادی را خدمت کرده آخرین حضور او در پست دبیر کلی خواهد بود و مارک روته نخست وزیر سابق هلند از اکتبر (مهر) به عنوان دبیر کل جدید کار خود را آغاز خواهد کرد.

استولتنبرگ اشاره کرده که اجلاس آینده درباره سه موضوع کلیدی بحث خواهد کرد: اوکراین، بازدارندگی و مسائل دفاعی و مشارکت جهانی. هر سه این موضوعات در اجلاس سال قبل ناتو در شهرویلینوس پایتخت لیتوانی در اولویت قرار داشت.

اوانا لونگسکو(Oana Lungescu,) سخنگوی سابق ناتو، اجلاس واشنگتن را با هدف «تحیکم قوای» این ائتلاف نظامی توصیف کرده است.

این ائتلاف نظامی دارای همکاری های دوجانبه در سطح پایین با کشورهایی مانند استرالیا، ژاپن، نیوزلند و کره جنوبی است و دعوت از سران این کشورها با هدف وحدت دیپلماتیک به منظور نشان دادن ادعای همسویی ناتو با متحدان و شرکای آمریکا در اقیانوس آرام در رقابت راهبردی با چین است.

تمرکز بر عضویت اوکراین

آلمان و آمریکا درباره امکان تحقق جاه طلبی های اوکراین برای عضویت در ناتو تردید دارند. دولت جو بایدن معتقد است کشوری که در حال جنگ است نمی تواند به ناتو ملحق شود.

دلایل قدیمی مبنی بر این که اوکراین قبل از عضویت باید فساد را ریشه کن کند بار دیگر مطرح شده است. اتحادیه اروپا که به تلاش ها برای مبارزه با فساداهمیت می دهد مذاکرات الحاق اوکراین و (مولداوی) را اواخر ماه ژوئن رسما آغاز کرد. اما افرادی که به تازگی به ناتو، مقدونیه شمالی و مونته نگرو وارد شده‌اند، به سختی نمونه‌هایی از دولت پاک دست و عاری از فساد هستند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که به دلیل مخالفت واشنگتن با عضویت ناتو در این برهه، از این کشور انتقاد کرده سال گذشته نیز در مسیر شرکت در اجلاس ویلنیوس موضع ناتو را «بیهوده» خواند و باعث بروز تنش دیپلماتیک شد.

استولتنبرگ هفته گذشته با زلنسکی دیدار کرد. بیانیه ای مطبوعاتی درباره محورهای گفت و گوی دو طرف به دنبال این دیدار منتشر نشده است.

وزیران دفاع ناتو درباره بسته جدیدی تحت عنوان بسته کمک امنیتی و آموزشی به اوکراین موسوم به (Nsatu) توافق کرده اند که هدف آن همکاری وهماهنگی بیشتر در کمک آموزشی به اوکراین است. اما این بسته جایگزین فرمت رامشتاین (Ramstein format) در انتقال سلاح ها به کی یف تحت رهبری آمریکا نخواهد شد.

انتقال سلاح به اوکراین

موضوع انتقال سلاح به اوکراین در معرض آسیب ناشی از سیاست های داخلی کشورها قرار دارد. نگرانی ها درباره موضع دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان درباره تعهد بلندمدت آمریکا به اوکراین در صورت پیروزی این نامزد در انتتخابات آینده محور توجهات بوده است.

در ماه آوریل، استولتنبرگ کمک ۵ ساله ۱۰۰ میلیارد دلاری (۷۸ میلیارد پوندی) برای اوکراین پیشنهاد کرد اما تعداد کمی از متحدان، حتی حامیان اوکراین، تمایل دارند چنین مبلغ هنگفتی را اختصاص دهند.

آنچه که باقی مانده است بسته یک ساله ناتو به ارزش ۴۰ میلیارد دلار برای تسلیح اوکراین است (بسته کمک جامع فعلی ناتو به تجهیزات آموزشی و غیر کشنده محدود می شود). مجارستان، به عنوان مهم ترین کشور مشکوک به طرح و برنامه های ناتو در اوکراین از قبل اعلام کرده که چنین بسته ای را نخواهد پذیرفت.

نیروهای ناتو ممکن است پول بیشتری برای کمک به اوکراین جمع آوری کنند، اما بسیاری (از جمله در انگلیس) هنوز فاقد منابع و نیروهای لازم برای به راه انداختن یک جنگ متعارف طولانی و در مقیاس بزرگ هستند.

به نظر می رسد اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی به بودجه دفاعی ناکافی است - اما هیچ اتفاق نظری در ناتو برای افزایش آن وجود ندارد.

در همین حال، چگونگی دور کردن ناتو از وابستگی خود به ایالات متحده همچنان موضوعی است که تعداد کمی از سران ناتو(به جز امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه) مایل به پرداختن به آن هستند.

بعید به نظر می رسد که همکاری گسترده تر بین ناتو و اتحادیه اروپا در اجلاس واشنگتن مطرح شود زیرا کشورهای ناتو که عضو این اتحادیه نیستند از جمله انگلیس و ترکیه منفعت چندانی در آن ندارند.

این رسانه خاطرنشان کرد انتظارات از اجلاس واشنگتن پایین است. اجلاس بعدی ناتو ژوئن سال ۲۰۲۵ در لاهه برگزار خواهد شد. تا آن زمان ترامپ ممکن است در کاخ سفید باشد و ناتو در ابهام از سرگیری آشفتگی در ترانس آتلانتیک (همکاری آمریکا و اروپا) باشد. در این صورت وحدتی که ممکن است دراجلاس ناتو در واشنگتن بدست آید از سوی حامیان این ائتلاف نشانه پیشرفت قلمداد شود.

نشست سران ناتو قرار است ۹ تا ۱۱ جولای (۱۹ تا ۲۱ تیرماه) در واشنگتن برگزار شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.