وزیر امور خارجه روسیه از روند برگزاری انتخابات پارلمانی در فرانسه انتقاد کرده و آن را «بی‌شباهت به دموکراسی» تلقی کرد.

وزیر امور خارجه روسیه: انتخابات فرانسه شباهتی به دموکراسی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، امروز (یکشنبه) گفت که انتخابات زودهنگام در فرانسه «شباهتی به دموکراسی ندارد.»

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که لاوروف در این باره گفت: اولین دور از انتخابات پارلمانی (در فرانسه) برگزار شده است. این انتخابات دو دوره‌ای است و دومی، احتمالا، برای تحریک خواسته‌های رای‌دهندگان دور اول طراحی شده است. وقتی برخی کاندیداها پس از مجاب شدن توسط کسی که به دنبال پیروزی بر میانه‌روها و پوپولیست‌ها است از انتخابات کناره‌گیری می‌کنند، این کار شباهت چندانی به دموکراسی ندارد.

پس از آنکه راست افراطی فرانسه با رهبری «مارین لوپن» در انتخابات پارلمان اروپا حزب حاکم این کشور را شکست داد، ماکرون تصمیم به یک قمار پرخطر گرفت و پارلمان را منحل کرد، با این امید که در انتخابات دوباره اکثریت را به دست آورده و اعتبار حزب خود را احیا کند.

پس از شمارش آرا مشخص شد که حزب راست افراطی فرانسه با فاصله قابل‌توجه برنده دور نخست انتخابات پارلمانی شده و یک گام به تسلط بر فضای سیاسی این کشور نزدیک‌تر شده است.

فرانسه ممکن است به‌زودی شاهد روی کار آمدن یک دولت راست افراطی باشد. در دور دوم انتخابات، ۲ نامزدی که در دور نخست بیشترین رای را به دست آورده‌اند، از هر حوزه انتخابیه به دور دوم می‌روند، اما از آنجا که در این دور از انتخابات فرانسه نگرانی از رشد راست افراطی موجب افزایش مشارکت شده، در بسیاری از حوزه‌ها نامزد سومی هم به دور بعدی راه یافته است.

در نظام حاکمیت فرانسه که یک نظام «نیمه‌ریاستی» است، رئیس‌جمهور باید فردی را به‌عنوان نخست‌وزیر کشور منصوب کند و این شخص مأمور تشکیل دولت خواهد بود. گرچه بر اساس قانون اساسی فرانسه رئیس‌جمهور می‌تواند هر چهره‌ای که می‌خواهد را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند، اما ازآنجاکه پارلمان می‌تواند به نخست‌وزیر رأی عدم اعتماد داده و دولت را منحل کند، رئیس‌جمهور باید چهره‌ای را مأمور تشکیل دولت کند که مورد تایید پارلمان باشد.

وزیر امور خارجه روسیه هم‌چنین انتخابات آمریکا را نیز «مضحکه‌ای رقت‌بار» تلقی کرد.

او گفت: اگر محصول دموکراسی به اصطلاح آمریکایی این گونه نتایج یا کارزار انتخاباتی باشد، پس احتمالا همه می‌توانند نتیجه‌گیری خود را درباره چگونگی هماهنگی و اجرای تمامی این‌ها داشته باشند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو به جای بنا نهادن سیاست خود بر اظهارات نامنسجم اوکراین، اقدامات ملموس کی‌یف را در راستای حل‌وفصل درگیری‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

روز شنبه، «میخایلو پودولیاک» مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت که کی‌یف آماده پیشنهادات خود برای صلح با روسیه از طریق طرف‌های سوم است.

لاوروف با اشاره به اظهارات پودولیاک گفت: او می‌تواند فردا حرفی خلاف این بزند. ما روی اقدامات ملموس حساب می‌کنیم و تنها اقدامات ملموس را ارزیابی و تقدیر می‌کنیم.

او همچنین بیان کرد که اوکراین بدون مشارکت مستقیم آمریکا قادر به حمله به سواستوپول نخواهد بود و در صورت انجام شدن چنین اقدامی، روسیه ظرف مدت کوتاهی پاسخ خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.