خبر فوری

نخست وزیر هندوستان که قرار است در سفری رسمی راهی روسیه شود، در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.

چرا هند تمایل به ادامه روابط با روسیه را دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، دیدار نخست وزیر هند با رئیس جمهور روسیه موضوعی است که مورد رضایت اوکراین نیست اما براساس بیانیه ای که کاخ کرملین منتشر کرده این روابط دوستانه و دیرینه بوده و قرار است با سفر نخست وزیر هند به روسیه توسعه یابد.

قرار است مودی در سفری دو روزه (هشتم و نهم جولای) راهی روسیه شود. انتظار می‌ رود که نخست وزیر هند نیم‌روز دوشنبه وارد مسکو شود.

آن طور که اوایل امسال روزنامه فایننشال تایمز نوشته، مشخص است که اوکراین نظر مثبتی نسبت به این دیدار ندارد، در گزارش این روزنامه به این نکته اشاره شده بود که وزیر خارجه اوکراین در سفر خود به هندوستان گفته بود: روابط نزدیک دهلی با روسیه بر اساس میراث شوروی است که در حال نابودی است.

با این حال امروز کاخ کرملین در بیانیه ای این موضوع را رد و اعلام کرده است: از دیگر موضوعاتی که قرار است در دیدار مودی و پوتین مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد، می‌ ‎توان به مسائل جاری بین‌ المللی و منطقه‌ ای اشاره کرد.

اما چرا هند تمایل به ادامه روابط با روسیه را دارد؟

پاسخ این سئوال را چندی قبل سوبرانیام جایشنکار وزیر امور خارجه این کشور با حضور در شورای دوستی هند و آمریکا در واشنگتن و با حضور جمعی از اتباع هندی مقیم آمریکا بیان کرده بود، او گفته بود: هند در سال های اخیر یکی از مشتریان اصلی تجهیزات دفاعی و نظامی روسیه از جمله سامانه های موشکی اس-۴۰۰ بوده است.

آمارها نشان می دهد روسیه و هند اکنون در ساخت مجموعه‌ های موشکی براهموس و طراحی مشترک هواپیمای شکاری نسل پنجم و نیز ساخت جنگنده‌ های سوخو-۳۰ و تانک تی-۹۰ با یکدیگر همکاری می‌ کنند.

هند در سال ۲۰۱۸ قرارداد خرید ۵ سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵ میلیارد دلار را با روسیه امضا کرد. این قرارداد انتقاد آمریکا از هند را به دنبال داشت به گونه‌ ای که کاخ سفید هند را به تحریم تهدید کرد.
دهلی نو با وجود مخالفت‌ ها و اخطارهای آمریکا در خصوص انجام قراردادهای بزرگ نظامی با روسیه، این توافق را امضا کرد.

در خرداد ۱۳۹۸ آمریکا فروش جنگنده های اف ۳۵ به هند را مشروط به قطع همکاری دفاعی این کشور با روسیه دانست و اعلام کرد که اگر هند قرارداد ۵.۴۳ میلیارد دلاری خود با روسیه برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ را لغو کند، واشنگتن جنگنده های اف ۳۵ را در اختیار نیروهای هوایی و دریایی هند قرار خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.