در حالی دبیرکل ناتو از موافقت این ائتلاف با یک طرح پنج ماده‌ ای برای حمایت از اوکراین که شامل انتقال حمایت بین‌ المللی به یک فرماندهی یکپارچه و تعهد برای تداوم حمایت نظامی از کی‌ یف می شود، خبر داد که همچنان درباره عضویت اوکراین در ناتو صحبتی نکرد.

ایجاد یک فرماندهی جدید توسط ناتو برای حمایت از اوکراین/ ناتو علاقه‌ای به درگیری مستقیم با روسیه ندارد

به گزارش قدس آنلاین، جلسه اعضای ناتو در واشنگتن برگزار شد و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو خبرهای جدیدی برای اوکراین داشت، آن طور که تارنمای «هیل» گزارش داده، ناتو قصد دارد  یک فرماندهی جدید و تعهدات مالی تازه با حضور ائتلاف تقریباً ۵۰ عضوی به نام گروه تماس دفاعی اوکراین راه اندازی کند.

 این پایگاه همچنین آموزش و تدارکات برای پشتیبانی نظامی از اوکراین را نظارت خواهد کردف همچنین، ناتو در برنامه جدید خود همچنین تعهداتی را در میان یک ائتلاف ۳۲ عضوی برای حفظ سطح حمایت فعلی از اوکراین برای حداقل یک سال دیگر ایجاد خواهد کرد.

این موضوع در حالی است که استولتنبرگ معتقد است این دو طرح اوکراین را به عضویت در ناتو نزدیک‌ تر می کند. اما صحبت بیشتری درباره اینکه اوکراین دقیقا چه زمانی عضو ناتو می شود حرفی نزده است.

پیش از این، رسانه های غربی گزارش داده بودند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با ابراز نگرانی از گسترش مهم‌ ترین پیمان نظامی و سیاسی غرب که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیس شده، از ناتو خواسته است تا اوکراین یا هیچ کشور شوروی سابق را به عضویت در نیاورد.

اوکراین مدت‌ ها است که برای تضمین امنیت خود بر عضویت در ناتو اصرار دارد اما علاوه بر روسیه، برخی از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز در حال حاضر موافق این عضویت نیستند.

صحبت هایی که دبیرکل ناتو داشته نشان می دهد که او و ناتو علاقه ای به درگیری مستقیم با روسیه ندارند، اوایل فرودین امسال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت و گویی به این نکته اشاره کرده بود که ائتلاف آتلانتیک شمالی در درگیری نظامی در اوکراین مداخله نخواهد کرد. او گفت: «ناتو یک طرف این درگیری نیست و نخواهد بود. ناتو فقط به مقامات کی‌یف کمک می‌ کند تا از حق خود برای دفاع از  کشورش استفاده کنند.»

البته دبیرکل ناتو به این نکته هم اشاره کرده بود که «اوکراینی‌ها تسلیحات و مهمات می‌خواهند و ما آنها را تأمین می‌کنیم، ولی این باعث نمی‌شود که ناتو به یک طرف این درگیری تبدیل شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.